K. Hand - Detroit History Pt. 1 (Tresor)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

This album goes out to all the people who attended the Detroit Electronic Music Festival. All the people who have pulled this event together and made it happen at the last minute. Especially Carl Craig who took his vision and made a dream come true!

Kelli Hand is een pittig vrouwtje! Iemand die van aanpakken weet en van de stevigere technovariant houdt. Naar haar muzikale educatie (zang, piano en bongoles) beheert ze vanaf begin jaren negentig haar eigen Acacia label, waar ze de welbekende Detroit sound (lees: techno met flink wat funk) op vertegenwoordigt. Haar eerste aanraking met dansmuziek is een feit als ze voor het eerst luistert naar latin en salsa artiesten zoals Tito Puente en Harry Belfonte. Dj Larry Levan doet voor haar de rest, zoals bij veel technopioniers in Amerika het geval was. Vervolgens worden haar producties ingelicenseerd door Europese toonaangevende labels als Distance, !K7, Warp en Reload en werkt deze ambitieuze dame met producers als 'Mad' Mike Banks, Jeff Mills en Derrick May. De positieve nieuwsgierigheid naar Kelli is opgewekt, want haar CV is dus niet mis!

Dit album Detroit History is een ode aan Detroit en het Detroit Electronic Festival dat recent voor de tweede achtereenvolgende keer heeft plaatsgevonden. Ironisch genoeg start het album met een geluidsopname van het DEMF van vorig jaar waarin een stemsample afsluit met de tekst: 'Let It Rain!' De zojuist gehouden editie van het DEMF is zowat verregend en verscheidene optredens moesten hierdoor worden afgebroken. (De track heet dan ook Rain Interlude, maar dit terzijde) Dit album herbergt vijftien tracks die de muziek uit de Motor City zouden moeten weerspiegelen. Helaas slaagt Kelli daar niet in, dit afgezien van de goede kwaliteit, want het geluid past veel beter op Europese bodem. Niet voor niets is het Berlijnse label Tresor behoorlijk enthousiast over dit album. Het is goed geproduceerde techno, maar heeft te weinig veelzijdigheid. Een sterke lp waarvan de muziek zeer geschikt is voor op de dansvloer, maar het cd'tje mist de essentiele variatie waardoor het niet voor de huiskamer bestemd is.

Tracks als 'Motor', 'DEMF Anthem' en 3 Days' hebben allen een opzwepend karakter, maar gaan al gauw vervelen. Pas op het laatste deel van het album komt er wat meer variatie naar voren. Het zijn vooral die mooie pianopartijen alias Inercity op het nummer 'CPOP', die de stevige techno wat meer gevarieerder laat klinken, maar als dat alles is? Het applaus, wederom een live opname van het DEMF publiek van vorig jaar, ten spijt. Dit kan nooit de essentie van DEMF en Detroit techno zijn! Het album is zeker niet slecht en knalt zelfs aan alle kanten, maar het heeft een verkeerde titel. Misschien past Berlin Techno toch beter, maar dat concludeerden ze bij Tresor ook al.

Luisteren naar Detroit History

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws