Sonar Lodge - Soundeffects (Music For Speakers)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Eerder dit jaar bundelde een aantal muzikanten uit het zuiden van Nederland de krachten en richtte het label Music For Speakers op. Ze kennen elkaar uit de Bossche muziek- en kunstscene en werken al jaren samen in de studio of op het podium. Nu hebben ze de krachten gebundeld en een label opgericht voor vernieuwende muziek. Het initiatief van DJ Aardvarck, David Caron, Madcap, Sandor Caron en Sonar Lodge heeft geleid tot het label Music for Speakers. Met de mooie sobere vormgeving van de hoezen, de ingetogen en melancholische tracks op de eerder dit jaar verschenen Compilation 1 en de meer op de dansvloer gerichte Coda ep laten ze zien en horen dat het een serieuze zaak is. De persrelease geeft aan dat Music for Speakers is opgericht voor het aftasten van de grenzen van de moderne elektronische dansmuziek. De verzamelaar Compilation 1 bevat 13 tracks waarbij de ingetogen en melancholische sfeer het bindende element blijkt tussen de vijf acts. Alhoewel genres als triphop, ambient, drum 'n bass en jazz herkenbaar zijn, doen ze geen recht aan het mooie ingetogen geluid op het album.

Met Soundeffects is Sonar Lodge de eerste van het stel die een soloalbum aflevert op het vernieuwende label. Sonar Lodge is de naam waaronder Richard van Kruysdijk al vanaf 1997 met zangeres Marie-Claudine Vanvlemen muziek maakt. 'Trip Noir' is de treffende omschrijving die Sonar Lodge aan hun muziek geeft. Van Kruysdijk nodigde voor Soundeffects bovendien een aantal gastmuzikanten uit op bass, trompet, drums, gitaar en op de decks labelmaat DJ Aardvarck. Onder de ervaren leiding van van Kruysdijk levert deze formatie een uitdagend en intrigerend album af waarbij opnieuw de melancholie uit de speakers druipt. Elf ingetogen maar meeslepende popsongs, met invloeden uit jazz, filmmuziek en soul maar ook uit de new waveperiode. Dat laatste is voornamelijk te danken aan de bij vlagen bedwelmende stem van Vanvlemen, die mooi in balans is met de sobere instrumentatie.

Van Kruysdijk tast ook hier met succes de grenzen af van de elektronische popmuziek, gaat zeer zorgvuldig om met de sijlvolle vocalen van Marie-Claudine en knutselt met ingetogen maar altijd meeslepende ritmes. Het album opent met de frisse, op bossa nova georiënteerde loungy track The Real Thing om daarna de diepte in te gaan met duistere trippy stuff. Van Kruysdijk gooit daarbij invloeden uit de jaren zeventig en tachtig in de strijd en speelt met jazz. Af en toe gaat het tempo omhoog met een gemuteerd drum 'n bass ritme maar het zijn vooral de lome ritmes die de donkere kanten van van Kruysdijk's muzikale geest ondersteunen. Er is echt meer in Nederland dan de Dutch Trance Sound!

Luisteren naar veel muziek van dit Hollandse kwaliteitslabel!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws