Wat is dropshipping?

Partyscene Redactie | 7 oktober 2019
nieuws

Het klinkt een beetje onwerkelijk; geld verdienen door producten te verkopen die je niet hebt. Toch kan het met Dropshipping. Dropshippers verkopen producten die zij niet op voorraad hebben. Een andere partij levert deze producten rechtstreeks aan de consument. In dit artikel bespreken we wat dropshopping is en wanneer het een geschikte strategie is voor jouw webwinkel.

Wie is de dropshipper?

Vaak zitten er meerdere schakels tussen consument en producent. De producent van een product levert aan groothandel, die op haar beurt weer de retailers bediend. De retailers leveren vervolgens aan de consumenten. Zowel de producent, de groothandel als de retailer kan dropshipping aanbieden. Dropshopping is in zekere zin een dienst en geen rol. Wel zijn er bedrijven, zoals Oberlo, die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van dropshoppingdiensten voor webwinkeliers.



Uitbesteden

Als je je besluit om via dropshopping producten te verkopen, dan besteed je in feite een deel van je webwinkel uit aan een grotere partij. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over het voorraadbeheer, de opslag en de verzending van je producten. De dropshipper neemt deze zaken voor jou uit handen.

Hiermee geef je als webwinkelier een deel van je risico’s uit handen. Je kunt zelf niet blijven zitten met een grote voorraad onverkochte producten. Dit betekent dat je met een relatief laag startkapitaal een webwinkel kunt opzetten. De meeste dropshipping leveranciers hebben een groot assortiment, waardoor je je klanten eenvoudig veel verschillende producten kunt verkopen.

Een ander groot voordeel van dropshopping voor kleinere webwinkeliers is dat je gebruik kunt maken van de schaalvoordelen van grote aanbieders. Als je wekelijks tien bestellingen krijgt, heb je weinig mogelijkheden om te onderhandelen met fabrikanten of met koeriersbedrijven. Op deze manier kun je service bieden die anders alleen voorbehouden is aan grote partijen, zoals late cut-off tijden.

Risico’s van dropshopping

Er zijn een aantal risico’s verbonden aan dropshopping. Het belangrijkste risico is dat je geen controle hebt over het assortiment van je aanbieder. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt van bands, is het maar de vraag of je leverancier tijdig kleding in het assortiment opneemt van een nieuwe band die plotseling een grote hit heeft. Een product dat het bij jou goed doet, kan door je leverancier uit het assortiment worden gehaald.

Een ander groot nadeel is dat je bij dropshipping zelden het exclusieve recht hebt om een product te verkopen. Vaak betekent dit dat je veel concurrentie hebt van andere webwinkels die hetzelfde product verkopen. Je hebt bovendien weinig mogelijkheden om te concurreren op service, omdat je concurrenten dezelfde servicevoorwaarden hebben. Ondanks dat je een groot deel van de afhandeling van je webwinkel uitbesteed hebt, blijf je wel verantwoordelijk. Als een klant aanspraak maakt op wettelijke garantie of een product terugstuurt, dan zijn de kosten voor jou. Dit betekent dat je nog steeds streng moet zijn op de kwaliteit van het product. Je kunt dus niet ‘blind’ producten opnemen in je assortiment. Test producten dan ook zelf voordat je ze gaat verkopen.

Wanneer is dropshopping een slimme strategie?

Dropshopping wordt vooral geassocieerd met mensen die op een eenvoudige en relatief risicoloze manier wat extra geld willen verdienen via internet. Met behulp van software als Shopify kun je binnen een dag een eigen dropshopping store opzetten. Je hebt dan tegen een relatief laag risico een webwinkel met een groot assortiment en een goede service. Uiteindelijk heeft het gemak van dropshopping wel een prijs. Je hebt relatief lage marges, waardoor je relatief veel verkopen nodig hebt om veel winst te maken. Als je daarnaast ook nog veel retouren hebt, kan het erg moeilijk worden om voldoende geld te verdienen. Naarmate je webwinkel groter wordt, kan het verstandig zijn om toch zelf wat meer risico te nemen in ruil voor een hogere marge.

Toch heeft dropshipping ook een plaats bij grotere webwinkels. Veel webwinkels, zelfs bedrijven als Bol.com, houden hun kernaanbod zelf op voorraad, maar maken voor aanvullende producten gebruik van dropshipping. Zo kan een webwinkel in wielerartikelen op deze manier sportvoeding verkopen, zonder dat zij hoeven te voldoen aan allerlei eisen rondom de opslag van voeding.



Hoe kies je een dropshipping leverancier?

Er zijn verschillende dingen die van belang zijn bij het kiezen van een dropshipment leverancier. Het eerste is de kosten. Aanbieders rekenen kosten voor het inkopen, op voorraad houden en versturen dan de producten die je verkoopt. Meestal bestaan deze kosten uit een vast deel, een soort aansluitkosten, en een variabel deel. Dit is bijvoorbeeld een percentage van de verkoopprijs van het product. Soms komen hier kosten bij, bijvoorbeeld voor de afhandeling van een retour of voor verzending naar het buitenland. Een tweede onderdeel dat van belang is, is de service. Sommige leveranciers zijn goedkoper, maar bieden minder service aan jou of aan jouw klanten. Dit kan prima zijn als je een wat scherpere prijs wil hanteren, maar sommige consumenten hechten meer waarde aan een goede service.

Als je kiest voor dropshipping door een gespecialiseerde groothandel voor dropshipping, dan is het belangrijk dat je ook kijkt naar het assortiment. Is jouw leverancier bereid om meer risico te nemen bij het aankopen van producten, of kiezen ze alleen voor producten met een gegarandeerde afzet. Dat laatste kan prima zijn, maar het hangt af van wat jij wilt verkopen.

Is dropshipping iets voor jou?

Dropshipping is een interessante methode om een webwinkel te beginnen of uit te breiden. Je kunt met een relatief laag risico een breed aanbod neerzetten voor je klanten. Heeft dropshipping een plaats in jouw strategie of houd je liever alles in eigen beheer in ruil voor een hogere marge?

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws