Hoe kies je een agent als artiest of manager?

Partyscene Redactie | 5 februari 2020
nieuws



Als je als artist of manager op zoek bent naar een (nieuwe) agent, dan zijn er bepaalde zaken die je mee moet nemen in je keuze. Zo kies je een agent of agentschap:

Check de relaties

Als artist heb je relaties nodig. De grootte van het agentschap maakt hier niet per se veel uit, hoewel een agent bij een groter agentschap de kans heeft om veel meer relaties op te bouwen dan een agent bij een kleiner agentschap - zolang ze maar de autonomie hebben om dat te doen. Het kan de moeite waard zijn om de autonomie en het gezag van een agent na te gaan als deze niet beschikt over een eigen naam en mailadres.

Daarnaast zijn ook de relaties met de belangrijkste locaties van cruciaal belang. Promotors zijn natuurlijk belangrijk, maar ook de interne boeker op een toplocatie. Weet je niet zeker wat de belangrijkste locaties zijn? Als artiest of manager is het de moeite waard om de top 3 clubs in elke belangrijke stad te kennen, zodat je de agent erop kunt testen.

Neem de mate van hefboomwerking mee in keuze

Als een agent een zeer populaire artiest heeft, kan dit hen in staat stellen om de prijzen voor andere artiesten te verhogen. Bovendien zal een promotor een agent met een populaire artiest vaak (onbewust) zien als iemand die op dat niveau opereert, waardoor ze hem meer betalen voor de andere artiesten. Bovendien ‘voelt’ het ook normaal om hem of haar een hoger bedrag te betalen. Zelfs als de agent geen 'grote speler' is. Neem deze hefboomwerking dus zeker mee in je keuze voor een agent.

Kijk naar de strategie

Dit is het begrip van een agent van wat de artiest of manager wil doen, idealiter vermengd met de blauwdruk van de agent voor iets wat ze met succes hebben gedaan in het recente verleden. De strategie van de agent moet kloppend zijn voor de komende 12-18 maanden; met agenten is het eigenlijk net zo belangrijk om te kiezen voor waar je nu bent en waar je wilt zijn.

Korte termijn denken lijkt contraproductief, maar niets is minder waar. De zaken kunnen immers snel veranderen en het is bovendien erg moeilijk om resultaten te voorspellen tot ver in de toekomst. Het bepalen van een strategie is niet zo moeilijk, maar het succesvol uitvoeren ervan vereist relaties en op zijn minst enige invloed. Het is de moeite waard om uit te zoeken welke agenten alternatieve strategieën hebben - een goede strategie met een goede uitvoering verslaat immers een slechte strategie met een goede uitvoering.

Heb je een goede agent gevonden en ben je tevreden over het resultaat? Werk dan aan je relatie door een blijk van waardering. Bijvoorbeeld met één van de relatiegeschenken van Matrijs.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws