Dancefair 2013: een terugblik

Peter Güldenpfennig | 18 februari 2013
onbekend


Educatie en inspiratie, dat zijn de twee sleutelwoorden waarmee Dancefair zich als evenement probeert te positioneren binnen de elektronische muziekindustrie. Dat daar niets van gelogen is, bleek tijdens het weekend van zaterdag 16 en zondag 17 februari in de Jaarbeurs in Utrecht waar de Dancefair plaatsvond.

Het stikte op de beursvloer van de stands waarin de meest uiteenlopende bedrijven zich presenteerden aan dj's, producers, promotors en iedereen die deze posities ambiëren of gewoonweg interesse heeft in de dance-industrie.

workshop2Zo zagen we bijvoorbeeld een veelvoud aan leveranciers en distributeurs van allerhande gear. Digital dj-setups, monitorspeakers, microfoons, allerhande synthesizers en midi controllers, het was allemaal aanwezig. Dat het publiek hiervan smulde was te merken,  want het was druk op de stands.

Naast gear was er ditmaal ook ruimte ingeruimd voor organisaties waar je mee te maken krijgt als artiest. Denk hierbij aan de Buma/Stemra, de belangenorganisatie voor rechthebbenden van muziek. Ook de Sena was aanwezig, de organisatie die zorg draagt voor zogenaamd 'naburig recht'. Dit betekent dat zij de uitvoerende artiesten ondersteunen, in plaats van dat zij het auteursrecht beschermen zoals de Buma/Stemra.

Een ander organisatie die aanwezig was met een opvallende stand was Tiny Orca. Dit bedrijf maakt het mogelijk voor dj's, producers en podia en concertzalen een eigen app te ontwikkelen via een 'what you see is what you get'-achtig cms. Lees hierover meer in ons artikel.

 

(Foto: Tom Doms)

Ook de workshops en clinics werden erg goed bezocht. Sterker nog, het heeft er alle schijn van dat deze het middelpunt van de Dancefair waren, zo druk was het er soms. Het zijn er teveel geweest om hier te bespreken, maar kijk gerust eens naar de tips die we meekregen en voor je verzameld hebben.

Wat we wel een beetje hebben gemist was een bredere muzikale programmering. Dance gaat natuurlijk verder dan trance, house, techno, hardstyle en variaties op voorgenoemde genres. Wat meer aandacht aan genres die zich in de marge begeven zoals tekno, breakcore, glitch en hardcore was welkom geweest. De wat meer obscure genres mogen dan commercieel gezien misschien niet interessant zijn, dat doet niets af aan de legitimiteit van deze genres. Ook zij verdienden een plek op de Dancefair. Een gemiste kans.

WorkshopDe Demo Feedback Lounge, waar aspirerende producers hun tracks aan labels konden presenteren werd ook goed bezocht. Of hier enkele mooie deals uit zijn gekomen weten we nog niet maar daar komen we hopelijk snel genoeg achter!

Al met al was het een geslaagd event, maar is er ook nog veel ruimte voor verbetering. Dat neemt niet weg dat de Dancefair heeft bewezen dat elektronische muziek booming is en dat er ook een toekomst is weggelegd voor iedereen met interesse en talent in de dance-industrie. Wij zeggen: op naar volgend jaar.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws