Review: Spektre – Cyclic Operations

Peter Güldenpfennig | 5 november 2013
onbekend

Wat voor genre er ook populair is op welk moment dan ook, er is altijd ruimte voor techno. Of het nu vrolijke uplifting club-techno is of meer neigt naar donkere atmosferische techno. Spektre zit duidelijk in dat tweede kamp. Niet dat Cyclic Operations, de derde full length en tweede studioalbum van het Britse duo nu zo zwaar wegluistert, maar de veertien tracks bevinden zich toch echt op de rand van de underground.

Spektre is een duo bestaande uit Filthy Rich en Paul Maddox. Als eigenaren van het techno-label Respekt weten ze wel een beetje wat er zoal speelt op techno-gebied. Dat ze naast het label ook zelf live sets spelen en zelf tientallen releases op hun naam hebben staan helpt hier natuurlijk bij. Dit is goed te horen aan Cyclic Operations, wat als een continue mix gebracht wordt met daarin enkele rustpunten. Donker, maar ook dansbaar.

Na een duistere intro word je als luisteraar meteen in het diepe gegooid met 'Reverion', een fantastische track met schuivende basslines en een vocale sample die dj's uitnodigen deze track toch vooral na 04.00 uur 's nachts de dansvloer op te gooien. De plaat is four-to-the-floor georiënteerd maar schuwt ook het experiment niet en eigenlijk is dat wel zo leuk. Zo heeft de plaat enkele skits die het goed gaan doen als opzetjes voor een verandering van dj-set. Een track als 'Ghosts in the Machine' met lange herhalende arpeggio's en dubby synths is experimenteel van aard terwijl deze meteen opgevolgd wordt door het enorm dansbare 'Parabolica'. Die track is wat ons betreft ook echt een hoogtepunt op de plaat. Donker en rauw, maar niet té. Precies goed dus eigenlijk.

Wat fijn is aan Cyclic Operations is dat ondanks experimentele elementen iedere track toch dansvloer-georiënteerd is. Hierdoor hoef je niet bang te zijn dat, hoewel er niets mis is met dergelijke platen, het té 'vaag' wordt. Want steeds weer wanneer je denkt 'nu mag die beat wel weer komen', komt 'ie ook. Wat iedere luisterbeurt toch vooral zeer prettig maakt.

Spektre – Cyclic Operations

[toggle title="Tracklist"]

1. Introduction - Spektre
2. Reverion - Spektre
3. Let Me Tell You - Spektre feat. Montserrat
4. We Are One - Spektre
5. Turbine - Spektre
6. Sense In Madness - Spektre
7. Forerunner - Spektre
8. Intersection - Spektre
9. Skuz - Spektre
10. Ghosts In The Machine - Spektre
11. Parabolica - Spektre
12. Intervention - Spektre
13. Opus - Spektre
14. Steel City Sunrise - Spektre

[/toggle]

Spektre_Cyclic_OperationsToolroom Records heeft met deze plaat in ieder geval weer een lekker stuwende techno-release de wereld in gestuurd. Dat er tegenwoordig sowieso nog ruimte is voor techno-albums in een tijd dat een enkele track op Beatport de norm lijkt, wordt in ieder geval ruimschoots bewezen met Cyclic Operations.

Natuurlijk, de plaat houdt zich verre van hits maar dat de tracks het goed gaan doen in de set van menig dj lijkt ons eigenlijk een gegeven. Ook als je zelf niet echt een technoliefhebber bent dan is de plaat aan te raden, al is het maar omdat Cyclic Operations bol staat van goede ideeën die zich niet binden aan een club of een dansvloer.