Advocaat van de Nacht: dj-concepten zijn gouden eieren

Lucas Boon | 30 september 2015
onbekend


Ontmoet Bjorn Schipper. Een bekend gezicht in het nachtleven, en tevens jurist én columnist! Bjorn geeft je namens Clublife Magazine de komende tijd in ‘Advocaat van de Nacht’ tweemaandelijks tips and tricks en do’s and don’ts over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn zeventiende column!

De vorige keer hebben we gezien dat eventconcepten – met alles erop en eraan – voor organisatoren van dance events waardevolle gouden eieren zijn en dat dj’s drukke baasjes zijn. Zij kunnen draaikunstenaars, producers, publishers, labelbazen, agenten en promotors in één zijn.

Wat te denken van op dj’s toegesneden events? De ultieme, conceptuele samenkomst van alles waar de dj voor staat. Denk aan Armin Only, I Am Hardwell en Carl Cox & Friends die de wereld veroveren en de verschillende Ibiza en Las Vegas residents die jaarlijks de line-ups verrijken. Of Martin Garrix die binnenkort tijdens ADE met zijn show de HMH gaat vullen. DJ’s kunnen verder op events hun artiestennaam aan een specifieke stage verbinden, zoals bijvoorbeeld Olivier Weiter met zijn Weiter stage en de stage van girlslovedjs op Amsterdam Open AIR.

Wat geldt voor de eventconcepten, gaat ook op voor de dj-concepten. Het zijn gouden eieren die goodwill vertegenwoordigen en waar je als artiest zuinig op moet zijn. Werk de conceptuele elementen van de dj-concepten uit, en vergeet zeker niet op tijd de bijbehorende juridische bescherming te regelen. Namen en online adressen zoals bijvoorbeeld domeinnamen en social media accounts zijn gewilde objecten, ook bij kapers. Denk daarom vooruit en maak ruimte om je dj-concept en persoonlijke branding tot volle wasdom te laten komen. Niemand zit te wachten op een valse start waarbij je eerst nog moet proberen om via het recht of het betalen van een afkoopsom kapers te passeren omdat je zo nodig nog even wilde wachten met de registratie van die ene domeinnaam of dat speciale Facebook-account.

shutterstock_225204676

En wederom: doe je het samen, maak dan vooraf goede afspraken en leg deze vast op papier of per e-mail. Het zal de onderlinge relatie ten goede komen in zowel goede als slechte tijden en dient ook ter bescherming van het dj-concept. Het zou toch zonde zijn als door een intern meningsverschil het dj-concept en de persoonlijke branding in the end het kind van de rekening is.

Heb je zelf prangende vragen, valt je iets op, mail dan de redactie en wie weet kunnen we jouw vraag hier speciale aandacht geven.

 

Bjorn Schipper – de ‘Advocaat van de Nacht’ en oprichter en advocaat van Schipper Legal in Amsterdam.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws