ADE: de relatie tussen artiest, agents en managers

Peter Güldenpfennig | 14 oktober 2015
onbekend


Beeld: Mike Breeuwer

‘Laten we maar meteen een groot misverstand uit de wereld helpen, een manager zorgt er niet voor dat je dromen bewaarheid worden, dat doet een artiest zelf’, begint Ed Karney, oprichter en eigenaar van het Engelse GRADE Management. We zitten bij Best Practice - Agents & Managers, onderdeel van ADE Pro, waarbij enkele agents en managers met elkaar en het publiek in gesprek gaan. Onderwerp is de relatie tussen artiest en management.

Drive

Wat is het dan precies wat een artiest moet doen om in het oog te springen bij agents en managers? ‘Zelf de fundering leggen van jouw werk en proactief netwerken. Niemand gaat iets voor jou doen als je er zelf niets aan doet’, vertelt Ed Karney. ‘Je moet passie en honger hebben om verder te komen. De drive is echt heel belangrijk en dat voel en zie je ook meteen als je een dergelijke artiest ontmoet.’ Sharron Elkabas, oprichter van agency MN2S, ziet de werkethiek als iets belangrijks. ‘Dj’ s die ook produceren hebben sowieso een streepje voor’, legt hij uit.

Agency of manager eerst?

Van Henrik Lücke Olsen, manager van Kölsch, zou je verwachten dat hij een goed management voor een agency zou schuiven, maar dat is niet het geval. ‘Het is zoals Ed zegt, de drive en ambitie komen voor zaken als agencies en management. Er zijn nogal artiesten die de fout maken door lekker achterover te leunen en de manager het werk voor hen doet en ‘het’ laat gebeuren. Maar als je een manager hebt, dan kun je maar beter zorgen dat er goede chemie is tussen management en artiest. Dat beiden echt op één niveau zitten qua visie voor de artiest.’

Groter is soms beter

Elke dj wil graag bij een gerespecteerd management en agency zitten, en denken dat groter ook beter is. Liz Miller, Vice President of Artists and Labels bij SFX, ziet dat net iets anders. Zij legt uit: ‘Als artiest wil je dat er tijd voor je genomen wordt, je wilt dat er echt moeite in jouw carrière gestoken wordt en je iemands nummer één bent. Bij een kleiner agency of management is dat nu eenmaal veel sneller het geval. Wel is het zo dat als je bij een agency zit waar ook een grote dj is aangesloten, zijn of haar succes ook op jou af kan stralen.’

Ontslag

Wel is opvallend dat alle sprekers er omheen draaien wanneer er gevraagd wordt wat de beste manier is om ontslagen te worden door een artiest. Henrik: ‘Vanuit het oogpunt van de artiest weet je dat het goed gaat of niet. Maar als je dit werk doet als artiest, moet je zorgen voor een plan B. En dat geldt voor managers en agents ook.’ Een quote die welgeteld niets zegt. Ook de andere sprekers draaien er behoorlijk omheen. Het is waarschijnlijk een te vervelend onderwerp om het over te hebben.

Opvallend is dat de sprekers het allemaal vooral hebben op respect. Geen van allen ziet zich als verantwoordelijke voor het succes van een artiest, en allen begrijpen dat het zowel draait om de artiest als om het publiek, en niet om zichzelf. Alleen dat is al verfrissend om te horen en maakt dat onze waardering voor het harde werk van managers en agents flink is gestegen.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws