Stop het geouwehoer op de dansvloer!

Partyscene Redactie | 20 maart 2010
onbekend

‘Praten doe je maar in een café’

Sta jij je op de dansvloer vaak kapot te ergeren aan die dude die zijn klep maar niet kan houden over de acceleratie van zijn auto, of de dame die haar hele relatie nog eens goed doorspit met een vriendin, terwijl jij je uiterste best moet doen om nog iets op te vangen van de artiest op het podium? Nou, ‘Respect The Band’ heeft dat dus ook…

De boodschap van deze T-shirtactie is duidelijk...Op de website respecttheband.nl zijn sinds deze week T-shirts te koop met daarop een duidelijke boodschap voor praatzieke clubbers en concertbezoekers: “Shut the fuck up or fuck the fuck off”. Niks mis met een goed gesprek onder het genot van een biertje en dikke tunes, maar feit is wel dat het geouwehoer op de Nederlandse dansvloeren de laatste tijd de spuigaten uitloopt.

Dieptepuntje van het L2P-reportersteam was vorig jaar het concert van Bugge Wesseltoft & Henrik Schwarz, waar je als muziekliefhebber zo ongeveer ín de speakers van Trouw moest kruipen om nog iets te horen, aangezien de eerste tien rijen bezoekers duidelijk iets anders aan hun hoofd hadden dan het bloed, het zweet en de tranen die op dat moment op het podium vergoten werden. Dit ondanks de posters met het verzoek stil te zijn, die aan bijna iedere muur te vinden waren. Zelfs Laurent Garnier en een powerband als Gotcha (allebei met tientallen jaren podiumervaring in de pocket) zagen we bijna reddeloos verdrinken in een zee van geouwehoer, tijdens de ingetogen momenten in hun sets.

"Bla, bla, ex, bla, bla, baas, bla, bla, auto, bla, bla, bla"De artiesten lijken meer respect te hebben voor hun Nederlandse publiek dan omgekeerd. Het is echt te prijzen dat ze niet vaker gewoon van het podium aflopen, zoals de Britse band Thindersticks vorige week deed. Zij kregen geen reactie op hun expliciete verzoek om meer stilte en braken hun optreden voortijdig af ‘omdat ze nog nooit zoiets hadden meegemaakt’. De vier mannen achter 'Respect The Band' hadden al langer plannen voor de T-shirts, maar zag in dit voorval de perfecte gelegenheid om hun actie wat eerder te lanceren. Wat ze trouwens met de opbrengsten van dit symphatieke initiatief (23 euries per T-shirt) gaan doen, kunnen we dan weer niet op hun site terugvinden…

Maar hebben ze gelijk en ligt het probleem bij het publiek? Of is het eerder de taak van de artiest om het publiek mee te slepen op een muzikale reis, waarbij je je dagelijkse beslommeringen even helemaal vergeet? En moeten de podia zelf misschien meer doen om het geouwehoer tegen te gaan? Wij hebben ons in de afgelopen tijd in ieder geval regelmatig stijf staan irriteren aan het oeverloze gewauwel op de dansvloeren en stellen (zonder prijzig T-shirt):

Hou toch eens je klep als je naar een gig gaat!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws