Stelling: de omgekeerde wereld van Public Enemy

Partyscene Redactie | 13 oktober 2009
onbekend

Koop hier uw aandelen Chuck D

Kijk, zo kan het dus ook! Public Enemy vraagt hun fans om vooraf te investeren in hun nieuwe album en vervolgens mee te delen in de winst. “Dit is een gloednieuwe manier voor artiesten om een nieuw album te creëren, terwijl de fans al aan boord zijn.”

'Yeaaaaah boooy'Samen met het Amsterdamse bedrijf Sellaband gooien de hiphopveteranen Chuck D, Flavor Flav en hun Public Enemy-homies het eens helemaal over een andere boeg. Geen enorm gezeur achteraf over illegale downloads en auteursrechten in dit digitale tijdperk, maar gewoon je fans vragen vooraf te betalen voor je project. Public Enemy denkt $ 250.000,- nodig te hebben voor het volgende album en geeft daarom 10.000 muzikale ‘aandelen’ van $25,- uit.

Bij Sellaband gelden de volgende regels: Je legt het bedrag in en wordt uitgenodigd om jouw artiest volop te promoten of zelfs bij te dragen aan het creatieve proces. Mocht je van gedachten veranderen (bijv. omdat de artiest negatief in de pers komt), dan kun je je geld uit het project halen tot het moment dat het ‘doelbedrag’ gehaald wordt. Daarna zit je er financieel aan vast en zal de artiest beginnen met zijn project. Rond de releasedatum word je als investeerder verwend met allerlei goodies, als limited editions en t-shirts. En soms zul je –zoals in het geval van Public Enemy- zelfs meedelen in de winst die het project oplevert. De artiesten behouden wel de auteursrechten over hun werk.

Hype of goed idee?Een soort sterrenbeurs of voetballersbeurs dus, met als groot verschil dat het hier niet om een spel, maar om ‘cold hard cash’ gaat. Chuck D ziet het in ieder geval wel zitten: “De muziekindustrie draait nu nog om het vinden van de fans. Dit is een gloednieuwe manier voor artiesten om een nieuw album te creëren, terwijl de fans al aan boord zijn.” Sellaband-directeur Johan Vosmeijer is natuurlijk enthousiast over het strikken van de legendarische hiphopformatie en vertelde 3voor12 dat Public Enemy op de eerste dag al vijf procent van het doelbedrag binnen had gehaald.

Klinkt als een prima idee, maar de vraag is natuurlijk of deze aanpak ook mogelijk zal zijn voor beginnende artiesten, die nog geen enorme naamsbekendheid of wereldwijde schare fans hebben. Dus wordt het 'Yeah Boy!’ bij Sellaband? Of wordt het toch ‘Don’t Believe The Hype’? Nadat Buma vorige week nog maar weer eens bewees dat ze zijn blijven steken in het stenen tijdperk, kunnen wij dit proefballonnetje van Public Enemy en Sellaband best waarderen. We stellen dan ook:

Fight The Powers That Be!

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws