Hitjes scoren slecht voor je reputatie

Partyscene Redactie | 20 maart 2007
onbekend

Underground: speeltuin voor ware muziekliefhebbers?

Maandenlang heb je vol overgave geploeterd op je nieuwe track. Tweakjes hier, hi-hatjes daar en ook nog een beetje reverben en flangeren. Eindelijk is je nieuwste creatie klaar en vol verwachting bekijk je de eerste verkoopcijfers. Dan gebeurt het ergste wat er eigenlijk kan gebeuren: het wordt een hit!

‘Rej’ van Ame is zo’n plaat die vlak na de release in de harten van alle muziekliefhebbers werd gesloten, maar die, als je hem nu nog hoort, echt enorm is gaan tegenstaan.De release is een enorm succes en valt niet aan te slepen in de platenzaken. Hij verschijnt in alle toptienlijstjes en op compilatie-cd’s. Het klinkt allemaal geweldig. Tot je de donkere keerzijde van de hit ontdekt. In technokringen betekent dit namelijk dat de ‘zichzelf respecterende dj’ jouw track onmiddellijk niet meer zal draaien, juist omdat het een hit is. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij het ‘Nova Dream Sequence’-album van King Britt en het ‘Twisted’-album van Deetron. Ze stonden als favoriete albums in veel overzichten over 2006, maar de tracks waren eigenlijk nauwelijks in de clubs te horen. Het is toch ironisch dat sommige platen vanwege hun succes bijna niet gedraaid worden en dus eigenlijk helemaal geen hitjes meer zijn?

Het kan echter nog veel erger. De track waar jij zoveel tijd en liefde in hebt gestopt, kan ook compleet tot gort gedraaid worden door alle dj’s, op alle festivals en in alle clubs. ‘Rej’ van Ame is zo’n plaat die vlak na de release in de harten van alle muziekliefhebbers werd gesloten, maar die, als je hem nu nog hoort, echt enorm is gaan tegenstaan. Ook tracks als ‘Full Clip’ van Martin Buttrich en ‘Dobbelwhipper’ van Gabriel Ananda gingen eenzelfde lot tegemoet.

Je mag dan nog blij zijn dat je release niet onder het populaire dancegenre valt. Zo wordt ‘Smack My Bitch Up’ van The Prodigy inmiddels rustig bij kinderprogramma’s als achtergrondmuziek gebruikt, terwijl The Prodigy hierbij toch echt de eerste videoclip met een compleet naakte chica presenteerde. Rob Verlinden stond onlangs vrolijk azalea’s te planten op Mason’s ‘Exceeder’. Of je heet Fedde le Grand en je draait normaal gesproken eigenlijk niet eens zo heel erg commercieel, maar dan maak je ‘Put Your Hands Up For Detroit’ en word je gebrandmerkt als het ergste commerciële uitschot dat er maar bestaat.

De stelling luidt: Als je écht van je muziek houdt, is het beter om geen hit te scoren!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws