Artiesten verdienen easy money over de rug van hun fans!

Partyscene Redactie | 6 maart 2007
onbekend

Artiesten worden steeds luier

Deze week is de videoclip van DJ Shadow's 'This time' in première gegaan. De video is, zonder artistieke bemoeienis van Shadow zelf, gemaakt door een fan. Creatief idee of easy money?

Dj ShadowDJ Shadow had zijn fans en andere geïnteresseerden in december 2006 opgeroepen om een video bij de track te maken en kreeg tweehonderd inzendingen. Hij is niet de eerste die een dergelijke oproep doet. Bands als de YeahYeahYeah's en de Red Hot Chili Peppers lieten al fans in hun clips opdraven om de bandleden te imiteren en de Braziliaanse electro punk-formatie CSS heeft onlangs een green screen video contest uitgeschreven, waarbij ze de invulling van het groene scherm achter de band in de video overlaten aan de deelnemers.

Nog een stapje verder gingen de Beastie Boys met de DVD 'I Fucking Shot That'; een concertregistratie die volledig was samengesteld uit opnames van het publiek. De fans van Daft Punk namen het heft helemaal in eigen handen. Ze hebben met losse beelden van mobiele telefoons die beschikbaar waren op het web een complete set van de 'Robotrockers' op het Amerikaanse Coachella 2006 kunnen reconstrueren.

Er lijkt dus sprake te zijn van een nieuwe trend: laat je creatieve fans de beelden bij je muziek maken. De populariteit van sites als YouTube.com zal hier ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. Aan de andere kant is het eigenlijk wel ontzettend gemakzuchtig. Als artiest hoef je zelf geen regisseurs en editors in te huren. Je hebt bijna geen kosten en maximale publiciteit. De creatieve breinen achter de visuals worden echter niet bij naam genoemd en krijgen nauwelijks waardering voor hun werk.

De stelling is dan ook: Artiesten verdienen met dit soort video's easy money over de rug van hun trouwe fans!

Bron: 3voor12

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws