Wat: Carnival of Doom
Waar: Heineken Music Hall, Amsterdam
Wanneer: zaterdag 1 november 2014
Line up: Nosferatu, Miss K8, Lowroller, Noize Suppressor, Destructive Tendencies, Wasted Mind, Thrasher, Negative Audio, Bloodcage, Outblast, N-Vitral, MC Tha Watcher, MC Mike Redman, Korsakoff, Thorax, Bodyshock, The DJ Producer, Dr. Peacock, Bartoch, Day-Mar, Drokz, Mithridate, Noisekick, Mystery Guest.
Reporter: Wouter de Vink
Waar we in de zomer het hemelse Dominator Festival hebben, is er in de koude periode een indoor versie. De tweede alliantie van meesterorganisaties van Q-dance en Art of Dance staat voor losgaan op dikke hardcore op de ultieme locatie. En los gingen we zeker, op Carnival of Doom.
Met Carnival of Doom verscheen er weer een nieuwe naam op de party agenda. Advocaten van de Amerikaanse band Nirvana merkten het bestaan van het uitverkochte Nirvana of Noise op en dus werd er besloten om het hardcore feest om te dopen in Carnival of Doom. De essentie bleef natuurlijk wel hetzelfde: gek gaan op alles wat hardcore te bieden heeft. Alle facetten waren vertegenwoordigd in de Blackbox en Beatbox in de Heineken Music Hall. Voor ongeveer vijftig euro kon je dit spektakel meemaken. Een spektakel waar genoeg over te vertellen is!
De Heineken Music Hall staat al bekend om het dikke geluid. Bij binnenkomst hadden wij even een ‘wow-momentje’, we hoorde een bezoeker ook zeggen dat hij alleen nog beter geluid (kan dat dan? Ja dat kan!) had ervaren op Syndicate. Na deze overdonderding namen we de stage eens onder de loep. Gigantische schermen vormden een soort kerk met daarvoor skeletten die vuurspuwers boven zich droegen. Maar waarom blijft die fotograaf nou zo lang zitten bij de dj? Oh, het is gewoon nog een aanbiddend skelet. Een imposant stukje werk, heel indrukwekkend!
Wat opviel, was dat het niet al te druk was. Onvoorstelbaar, want alles wat met Dominator te maken heeft, is wat ons betreft goud. Waar Nirvana of Noise vorig jaar uitverkocht was, kon je voor Carnival of Doom tot twee uur van te voren nog een kaartje via internet aanschaffen. Natuurlijk houden wij wel van een beetje ruimte om te dansen, maar een beetje drukte om je heen is wel lekker opzwepend. Verder was de tribune boven gewoon open, maar was er beneden geen extra level (die er bij andere evenementen meestal wel is).
Omdat er al zoveel mensen voor de locatie stonden, gingen de deuren vroeger open en mocht N-Vitral een half uur eerder aftrappen op Carnival of Doom in de Beatbox (de tweede zaal). Hier konden de industrial- en terrorfans hun lol niet op, want onder meer Drokz, Thrasher en Lowroller zorgden hier voor de muziek. De stage leek veel op die van vorig jaar. Een enorm doek met het logo keek uit over de dj en het publiek. Ondertussen ging de Blackbox (de mainstage) ook open, waar aanstormend talent Bodyshock mocht beginnen. Volgende week word zijn nieuwe collab EP gereleased op het Masters of Hardcore label en daarvan kregen we vanavond een voorproefje.
Nadat Thorax de Blackbox overnam met een live performance, was het de beurt aan the queen of hardcore: Korsakoff. De zaal begon al wat voller te worden en de toon voor de avond werd gezet. Wat een set! Ook andere bezoekers vertelden ons dat zij ‘fucking dik had gedraaid’. Noize Suppressor zette deze lijn voort. Deze Italiaan had de eer om het anthem voor Carnival of Doom te mogen maken en hiermee begon hij dan ook zijn set. Het publiek ging al helemaal los toen ‘I’m Running Shit’ werd gedraaid, een hele dikke plaat!
Was het jou trouwens ook opgevallen dat er een mystery guest in de line-up stond? Toen Outblast en Nosferatu werden aangekondigd, riep de luidde stem ook dat niemand minder dan Tha Playah hen kwam vergezellen. Samen met de Thrillogy-man draaiden het trio een millenium set, wat oudere hardcore dus. Vele platen waarbij de onderliggende boodschap ‘kennen jullie deze nog?’ dreunden door de boxen. Het publiek leek eerst te moeten wennen aan de oude stijl, maar naar mate de set vorderde, hoe meer het los ging (vooral bij ‘Redemption’). Vooral Nosferatu sloof zich flink uit en liet zien dat hij meester is in het mixen van platen. Tof om te zien hoe hij hier in op ging!
Miss K8 hoort ondertussen bij de gevestigde orde in hardcore, dus ook zij mocht niet ontbreken op Carnival of Doom. Leuk om te zien dat de Oekraïense bekend is bij het publiek en zij haar nummers ondertussen ook kennen. Ter vergelijking: vorig jaar stond zij in de kleinere Beatbox. Dit jaar merkte je dat de Blackbox wat voller werd omdat de bezoekers haar graag wilde zien. Wij besloten om alleen het eerste half uur te aanschouwen, want in de Beatbox gingen Day-Mar en Bartoch samen draaien. Een combinatie die je niet vaak ziet, dus hier moesten we bij zijn. Maar voordat zij begonnen, pakte Day-Mar de microfoon: “Ik kan het niet laten om eerst een wat blijere bootleg te draaien, maar ik beloof jullie dat we daarna gelijk gaan raggen!” Het publiek vond dit blijkbaar geen probleem en juichte dit toe. De belofte werd nagekomen en het tempo ging omhoog. Zo zijn we er achter gekomen dat de ‘Black Widdow’ remix van Lowroller ook versneld heel dik is.
Na een half uurtje gingen we terug naar de Blackbox voor Wasted Mind. Wij houden van zijn unieke sound, het is anders dan de rest. Aparte vocals met nog apartere kicks, heel vet! De Spanjaard wisselde zijn eigen tracks af met platen van anderen, en sloot af met de nieuwe track van Tha Playah ‘Driven by Hate’. Een versnelling dus, maar dat mocht ook wel want Destructive Tendencies moesten nu draaien. Het Engelse trio breekt door in Nederland en zit tegenwoordig dan ook bij MostWanted Agency. Het lijkt alsof ze het elke keer een hele eer vinden om in Nederland te draaien, de energie spat er werkelijk van af (vooral bij hun mc Joey Riot). Dit sloeg over op het publiek, dat nog wel zin had om de laatste uurtjes flink los te gaan. De avond werd afgesloten door Dr. Peacock. De zaal liep iets voller (mede omdat de Beatbox al dicht ging) en de frenchcore galmde door de Heineken Music Hall. Dr. Peacock bouwde rustig op, maar sloot kneiterhard af!
Een hele dikke party! Natuurlijk kun je Dominator niet letterlijk naar binnen verplaatsen, maar Carnival of Doom komt hier dicht in de buurt. Een gevarieerde, harde line-up en de Heineken Music Hall zijn een goede combinatie. Onbegrijpelijk dat het niet zo druk was, maar de mensen die er bij waren kunnen beamen dat de thuisblijvers volgend jaar er bij moeten zijn.