Party report: Neonsplash + interview [zaterdag 8 november 2014]

Lucas Boon | 17 november 2014
party reports


Wat: Neonsplash
Waar:
RAI Amsterdam
Wanneer: zaterdag 8 november 2014
Line-up: O.a. Dyna, Thomas Newson, Sydney Samson, DVBBS, Watermatt, Mr. Belt & Wezel, Wildstylez, Jay Hardway, MC Caramel
Reporter:
Dide Tilburgs

Lees ook ons interview met de directeur van Neonsplash, onderaan het artikel!

‘Binnen de lijntjes kleuren’, ‘doe je schortje nou om’, ‘nee , alleen op het papier’! Wie kreeg dit vroeger nou niet te horen? Deze regels golden zaterdag niet. Verf, heel veel verf, overal verf. Tijdens Neonsplash was ik weer heel even dat kleine meisje van vroeger.

Een nieuwe locatie: de RAI

Na een half jaar geleden nog in de Heineken Music Hall te hebben gestaan, is Neonsplash doorgegroeid naar de RAI. Een locatie welke perfect is voor dit soort feesten. Zelfs de organisatie staat versteld dat dit concept het laatste jaar zo’n grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. Anderhalf jaar geleden kwam er vierduizend man op dit feest af en werd er zelf gevochten om kaartjes. Deze avond waren er minstens twaalfduizend mensen naar de RAI gekomen voor Neonsplash. Ondanks dat de RAI immens groot is, was alles overzichtelijk en goed ingedeeld.

Bij binnenkomst kwam je direct in de hal waar de kluisjes zich bevonden. Voor een nette zeven euro kreeg je een code waarmee je jouw kluisje kon openen. Via een tunnel kwam je in de hoofdzaal. Er was een klein pleintje gecreëerd waar je even kon chillen en iets te eten kon halen. Het VIP deck scheidde de mainstage van het eetpleintje. De hele zaal was bedekt met folie en er lag zeil op de grond; een goede voorbereiding is het halve werk.

Let’s get dirty

Nadat we onze spullen hadden opgeborgen en we onze 3D-bril hadden gekregen, was het tijd om iets totaal unieks te gaan beleven. Het viel ons direct op dat de muziek voor een keer niet achterlijk hard stond. Normaal had ik mijn oordopjes nodig, maar het was fijn deze een keer niet in te hoeven doen. De muziek begon mild. Op die manier konden wij een beetje inkomen en rondkijken. Tijdens de set van Jay Hardway om twaalf uur 's nachts, startte de klok. Ondanks dat hij veel bekende tracks draaide, was het wachten wel een beetje op DVBBS. Het duo staat bekend om hun up-tempo sound en wij wisten dat zij zeker de sfeer en de activiteit in de zaal konden verhogen. Zodra ze achter de tafels stonden, merkte je direct dat iedereen helemaal los ging. Toen de klok nog vijftien minuten aangaf, snelde iedereen naar de plaatsen waar je de verftubes kon halen. Voor ongeveer vijf euro kon je een grote fles halen. Na twaalf minuten rende ik naar het VIP deck om die ene vette foto te kunnen maken.

neonsplash

Helaas waren de verfkanonnen van een afstandje niet heel goed te zien, maar wat een enthousiasme van het publiek! De verftubes vlogen in het rond en iedereen was helemaal opgewekt. Eenmaal herenigd met de groep, was ik de enige die nog verfvrij was. Dit kwam doordat er op het VIP deck geen verf toegestaan werd. Dat ik verfvrij was duurde niet lang: na vijf minuten was ik groen, geel, blauw en roze. Je moet ervan houden om ondergespoten te worden met verf. Eventjes voel je je vies, maar zodra je om je heen kijkt en ziet dat iedereen eruit ziet als mislukte marsmannetjes, maakte niets meer uit. De verf koelde ook heerlijk af na al dat dansen en gespring.

Gekleurd gingen wij dus nog even verder op de verrassende set van Dyna. Old school hiphop gemengd met bekende dance, zorgde voor een goede variatie. Ook de beuker afsluiter Wildstylez was te gek. Er zat opbouw en variatie in de line-up en om dat laatste uurtje nog even tot het gaatje te gaan, was heerlijk.

neonsplash2

Prijzen

Eindelijk een keer een festival waar je niet €50 kwijt bent voor alleen al een ticket. Een normaal kaartje kostte €32 in de voorverkoop en €37 euro normaal. Ook verrassend was het feit dat je een VIP ticket (€72) kon kopen, waarmee je onbeperkt drinken kon halen op het VIP deck. Je had je eigen ingang en je kreeg een 'coin' om een verftube te kunnen halen. Het enige minpuntje was dat ondanks de eigen ingang je wel uit kwam bij dezelfde controlepost. Op die manier moest je toch nog in een lange rij staan. De prijzen voor de drankjes waren zoals op elk festival rond de €2,75. Alles bij elkaar gerekend waren wij goedkoper uit dan op andere festivals, terwijl de line-up net zo goed was.

Conclusie

Neonsplash draait niet alleen om de muziek, maar vooral om de show en experience die zich daar omheen afspeelt. Er liepen zebra’s op stelten, er waren danseressen die gebruik maakte van vette LED verlichting en door de 3D brilletjes kwam alles op je af. De benaming Utopia was goed gevonden. Iedereen was één, ondanks de verschillende soorten mensen. Het werd al eerder gezegd, je houdt ervan of niet, maar ga een keer naar Neonsplash en ervaar zelf deze unieke ervaring. Wij zijn in ieder geval om en kunnen niet wachten totdat dit feest misschien wel de Ziggo Dome weet uit te verkopen. Als wij de organisatie mogen geloven ziet die toekomst er, eh.. kleurrijk uit!

Plus

  • Uniek concept
  • Prijzen waren relatief goedkoper dan op andere festivals
  • Gevarieerde line-up
  • Er werden stoelhoezen uitgedeeld bij het weggaan

Min

  • Weinig facilitaire voorzieningen (weinig kraantjes om je even op te frissen)
  • Weinig variatie in eten
  • Verfkanonnen vielen een beetje tegen. Wij hadden het groter en explosiever verwacht. Als je achteraan stond was er bijna niets te zien of te voelen.

Interview Elwin Stevelink (directeur Insight , Nederlandse Neonsplash)

We ontmoetten Elwin tijdens de grootste editie van Neonsplash Nederland tot nu toe. De RAI biedt zich deze keer aan om dit verffestijn te ondersteunen. Deze editie moet groter, beter en meer zijn dan die van 2013 in de Heineken Music Hall. Elwin vindt tussen de drukte door even tijd om met ons te kunnen zitten. Strak van de adrenaline en vol energie.

Hij vertelt: ‘Wat een feest hè! Ik heb hier zo ontzettend hard aan gewerkt en om dan te horen dat het feest zo goed ontvangen wordt, dat is gewoon te gek.' Elwin is nog maar 27 jaar, maar heeft met Neonsplash een geweldig concept uit weten te werken. ‘Het begon 3,5 jaar geleden. Tijdens mijn studie kwam ik voor het eerst in aanraking met Neonsplash in Keulen Duitsland en ik dacht "dit is vet." Het feest was geweldig, maar de organisatie prut, dus ik dacht "dit kan ik beter." Ik heb toen voor het lustrum een eigen variant georganiseerd en mensen vochten letterlijk om de kaartjes. Het werd zo ontzettend goed ontvangen dat ik dacht "hier moet ik iets mee doen." Vanwege de twee studies die ik destijds volgde, mijn eigen kledingmerk en het werk als talent recruiter, had ik dit overgedragen aan een externe. Ik had aangegeven dat ik nog wel een ruimte zou regelen. Nou, dat liep iets anders: weinig locaties wilden het feest huisvesten in verband met alle rotzooi die de verf zou opleveren. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken, ben ik een vrij toegankelijke beurs binnen gelopen en heb ik gevraagd naar de directeur. Ik vertelde dat ik een afspraak met hem had en kwam inderdaad oog in oog met hem te staan. Ik zei tegen die man: "Ik denk dat wij even moeten gaan zitten, want ik heb een geweldig concept." Hij waardeerde mijn lef en hoe ik dit aanpakte, en daarom stemde hij ermee in. Uiteraard wilde ik dit niet meer weggeven en heb ik dit feest neergezet als eerste officiële Nederlandse editie. De kaartverkoop ging als een tierelier. Mensen wilde hier zo graag naar toe, dat het internet binnen no time stil lag vanwege het feit dat er te veel mensen tegelijk een kaartje wilden bemachtigen. Sorry voor mijn taalgebruik, maar dat was echt tering vet.’

Dat dit feest uniek is, spreekt voor zich. Maar wat voegt de verf nou toe aan het feest?
‘Nou, je moet het zien als vloeibaar verkleden met verf. Een soort carnaval, maar dan anders. Alles is op waterbasis, dus het is niet permanent. Je moet ervan houden om vies te worden en dit publiek vindt dat geweldig. Het feest draait grotendeels om de neonverf en de spanning die wordt opgebouwd met de klok. Zo is de line-up ook opgebouwd: voor ieder wat wils, want alles komt voorbij, maar de beuker komt pas op het laatst. Zo voorkom je ook dat iedereen weggaat zodra de verf is geweest. Ik denk dat dat met deze editie goed is gelukt.’

Wat kunnen wij in de toekomst gaan verwachten van Neonsplash?
‘Groter, maffer, meer en beter. We willen met dit feest een stijgende lijn hebben. Nu het budget groter wordt, is er ook meer geld voor de show erom heen. De acts worden nog maffer, de locatie nog groter en de line-up nog beter. Het zou toch geweldig zijn als we met dit feest bijvoorbeeld de Ziggo Dome weten uit te verkopen?!’

Het enthousiasme en de oprechte emotie als hij over zijn ‘kindje’ praat, werkt aanstekelijk. Ik heb zelden zo'n inspirerend persoon voor mij gehad. Je kan aan alles merken dat hij hard gewerkt heeft om te komen waar Neonsplash nu is. Afgelopen zomer is Neonsplash op zomertour geweest in bijvoorbeeld Lloret de Mar en Chersonissos. In ruim twaalf landen is dit concept al bekend. Als wij de organisatie mogen geloven, zal Neonsplash nog veel groter en kleurrijker gaan worden.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws