Wat: Fantasy Island Festival
Waar: Recreatiepark Het Rutbeek, Enschede
Wanneer: zaterdag 23 mei 2015
Line-up: B-Freqz, Brennan Heart, Radical Redemption, Coone, Digital Punk, Psyko Punkz, Hard Driver vs Outbreak, Atmozfears, Audiotricz, Adrenalize, Festuca, Dymonic, MC Villain, Angerfist, Korsakoff, Traxtorm Gangstaz Allied, Noize Suppressor, Evil Activities, Outblast vs Mad Dog, Nosferatu vs Miss K8, Drokz, Dyprax vs Bodyshock, Art of Fighters, State of Emergency, Crossfiyah, Pandorum, MC Syco, Adaro, Ran-D vs Adaro, B-Front, Crypsis vs Adaro, Frequencerz, E-Force, Technoboy, Warface, Titan, Jack of Sound, Jason Payne vs Sub Sonik, Danny Scandal, MC Da Syndrome, Ophidian, Promo, Shadowlands Terrorists, Bike, Catscan, The Stunned Guys, Millennium Mayhem (Outblast & Dr. Z-Vago), Tommyknocker, Bass-D, Meagashira, VinylJunk, Tomcat, MC Ruffian, Crypsis, Alpha², The Viper, Daniele Mondello, Avio, Josh & Wesz, Noisecult, Pila, Bobby V, Goatbusters, Jones, MC Chucky, Unexist, Ruffneck, Negative Audio, Day-Mar, N-Vitral, The Sickest Squad, F. NøIzE, Destructive, Tendencies, Bloodcage, Miss Hysteria, Cemon Victa, Brutal Sounds DJ Team, MC Mike Redman.
Naam blogger: Wim Neel
De concurrentie op festivalgebied heeft zo z’n vaste waarden. Zo was het ook dit jaar weer een opbod tussen Harmony Of Hardcore, dat elk jaar bekender lijkt te worden, en Fantasy Island, dat zich meer op de niche-hokjes richt. Zo biedt men er sinds vorig jaar het fantastische genre Millennium Hardcore aan voor de feestbeesten die al zo’n vijftien jaar meegaan, zoals ondergetekende. Vorig jaar pakte dit al prima uit en dus moest ook nu de tweeënhalf uur durende rit aangevat worden naar Enschede.
Bij binnenkomst kon je eerst nog munten halen, vervolgens wandelde je een stukje tot aan het strand, waar je eerst de perstent (tevens de “lost & found”) passeerde en vervolgens de overzet kon nemen naar het kleine party-eilandje van Captain Morgan. Hier werden diverse stijlen gedraaid door onbekende namen en ook op de boot was er een eigen line-up voorzien, zodat de korte vaartijd nooit in stilte hoefde te verlopen.
Vervolgens had je links de RAW-tent en iets verder de mainstage. De hardcore-areas waren dan weer aan de andere zijde van het terrein verzameld, handig voor liefhebbers van de hardere stijlen dus. De Millennium deden wij uiteraard het eerst aan, hier draaide Vinyl Junk op dat moment tracks als ‘Never Fall Asleep’ en ‘Princess Of The Posse’. Vorig jaar was deze tent bij momenten wat groot uitgevallen, daarom had men nu een tent geplaatst die toch een pak kleiner was.
https://www.youtube.com/EG-5mGGNFV4
Deze tent was in handen van biermerk Grolsch en bestond ook deels uit de groene bierflesjes, bijvoorbeeld achter de dj. Ook hingen boven het podium enkele kroonluchters die eveneens uit deze flesjes waren opgebouwd. Dit zorgde helaas wel voor een overdaad aan licht en ook ’s nachts bleef dit zo. Je zou denken dat er dan wat meer met de belichting gespeeld zou worden, maar dat viel toch tegen. Een aandachtspuntje voor volgend jaar, dus.
Er was ook een kleine verdieping, die gezellig ingericht was om een soort café-gevoel te geven, compleet met kunstmatige boekenrekken. Een passende omgeving voor specialere biersoorten, zoals het Belgische Grimbergen. Bovendien had je er een mooi zicht over de dansvloer en het podium. Zelfs op dit balkon werd er al aardig losgegaan, zeker toen Meagashira knallers als ‘Goodye E.T.’, ‘Strictly The M.F. Core’ en ‘Drunk With A Gun’ tevoorschijn toverde.
Het werd meteen een pak drukker eenmaal Catscan zou beginnen. Hij was destijds natuurlijk een grote held met zijn producties en betrokkenheid bij het Third Movement-imperium. Hij draaide een afwisselende set met bijvoorbeeld: ‘Virgin Territory’, ‘Ojeeoink’, ‘Oh God’, ‘Human Experiments’, en ‘Raythered’. Op ‘Finishing Profiles’ zit iedereen elke keer weer duidelijk te wachten, wat was de sfeer toch geweldig in de Millennium de hele dag!
Ophidian wist met zijn eerste plaatjes niet echt de aandacht vast te houden, er werd niet duidelijk gekozen voor een mainstream dan wel een industrial (we hoorden wel nog even ‘Predator & Prey’ langskomen bij het buitengaan) set, dus gingen we even een rondje lopen. Zo kwamen we via de openlucht industrial area langs de hardcore tent, waar we eigenlijk niet konden aarden. De hedendaagse hardcore kan ons toch al een tijd niet meer bekoren. De industrial leek dan weer een dof geluid te hebben, waardoor we ook hier niet lang bleven hangen.
Terug in de main zagen we de Stunned Guy(s) net beginnen. Tegenwoordig gaat namelijk enkel Max verder met het pseudoniem, aangezien Giangy overgeschakeld is op hardstyle. Opener ‘The Music Is Rising’ zette al meteen de toon voor een set die overwegend eigen nummers zou bevatten, zoals: ‘Hardcore Takin’ Over’, ‘Your Choice’, ‘You Will Survive’ en ‘Raise Cain’. Jammer dat de andere Italiaanse succesproducers uit die tijd weinig of niet aan bod kwamen, we hadden graag wat meer tracks van Impulse Factory of Nico & Tetta gehoord. De Italiaanse fans waren alleszins goed vertegenwoordigd en palmden met hun vlag zelfs het balkon in. Nogmaals: erg gezellig allemaal.
Promo is ondertussen ook een vaste waarde in dit soort areas en met ‘I Come Correct’, ‘The Aftermath’, ‘Among The Best’, ‘Here It Comes’, ‘Human Experiments’ kwam, zag en overwon ook hij. Naar het einde toe werd er traditioneel wat snellere early gedraaid met ‘Cold As Stone’. Ook opvolger Bike leek erg geneigd om early te draaien. Zo hoorden we ‘Poltergeist’, ‘XTC Love’, Noize Suppressor – ‘Overdrive’ en Hardsequencer met ‘Braincrash’ langskomen. Helaas dus maar weinig millennium en daarom gingen we maar weer verder op ontdekkingstocht.
Daarbij kwamen we bij Superbash Classics terecht. Deze lag een beetje apart en men verwachtte hier blijkbaar wel de nodige drukte, want de toegangsweg werd aangeduid met een bord ‘rechts aanhouden’. Hier draaide Crypsis op dat moment voor een publiek dat flink losging, hoewel er niet bepaald echte early hardstyle te horen was. Alleszins was er ook hier geen ruimte tot klagen. De RAW-tent beschouwden we even vanaf de backstage en ook hier ging het helemaal los. De tent zat ondertussen ook goed vol.
Via het kleine bos, waarin een aantal hangmatten en ook schommels waren opgesteld, passeerden we de vele eetkraampjes en daarna maar weer op naar de Millennium. Bass-D was blijkbaar net begonnen met het heerlijke ‘Stay Focussed’, dat je toch ook veel te weinig hoort. Een overwegend mainstream-set konden we natuurlijk verwachten, maar dat was juist eens leuk want voor het eerst werden er nummers gedraaid die we nog geen drie keer gehoord hadden vandaag of op andere evenementen. Denk maar aan ‘Let’s Get ‘Em All’, ‘Bass Be Louder’, ‘Raise Your Fist’, ‘Rage’, ‘Headbanger’s Theme’, ‘MC’s & DJ’s’, ‘The Undead’ en ‘Dance With Da Wolves’. Waarlijk een heel vette set en hulde aan de organisatie om toch een aantal speciale of onverwachte namen neer te zetten.
Zo konden we ook voor het eerst kennismaken met Millennium Mayhem, een samenwerkingsverband tussen Outblast en Dr. Z-Vago. Samen hebben ze destijds een aantal heel dikke nummers afgeleverd, die wat minder bekend zijn en die we helaas niet te horen kregen vandaag. Wel konden we genieten van ‘Locked Down’ van G-Town Madness, daarna ‘Kiss’ van Noize Suppressor, ‘Counter Atack’, ‘The Desolate One’, ‘Up The Drums’ en ook hier toch ietwat teveel early hardcore met als uitschieter ‘Up & Down Ballz’.
Tommyknocker z’n setopbouw kennen we inmiddels wel, hij staat op zowat elk millennium event. De Superbash Classics was helaas als eerste (en enige) area vroeger gesloten en dus sloten we af op het hoofdpodium. Dit zag er eerder op de dag misschien wat basic uit, maar vooral in de nachtelijke uurtjes kreeg het een pak meer glans door de lichteffecten en het scherm. De exotische planten die we ook al in de perstent en op de verschillende areas terugzagen, stonden hier zelfs hoog en droog op het podium. Er was nog een tribune aan de rechterkant om enkele mooie foto’s te nemen. Radical Redemption knalde hier aangename RAW-tracks met soms bekende oude hardcore samples erin, waarna ook bij de eindshow nog wat hardcoregeweld te horen was. Zelfs de politie stond te filmen en, hoewel ze vaak duidelijk en met velen aanwezig waren, konden ze niet op vieze blikken betrapt worden. Er waren naar ons weten dan ook geen problemen gesignaleerd en maar goed ook.
Hoewel het festival niet uitverkocht was, en er zeker geen overrompelende drukte was, moet gezegd dat Fantasy Island de grootte van het terrein en de tenten realistisch heeft ingeschat. Het geluid was ook overal goed geregeld, behalve misschien op de industrial, maar hopelijk was dit maar tijdelijk. De sfeer was overal top en ook de stijlen en bijhorende line-ups waren in onze ogen voortreffelijk. Deze editie kon voor ons dan ook alleen maar bevestigen wat we vorig jaar al dachten: dit wordt een zekerheidje!