Wat: ENTER. Amsterdam at Loveland ADE
Waar: Mediahaven, Amsterdam
Wanneer: 16 oktober 2015
Line-up: Richie Hawtin, Dubfire, Gaiser, Matador, Hot Since 82, Subb-an, Nastia, Janina, Julian Jeweil, Fabio Florido, Hito, WHYT NOYZ en JSPR
Reporter: Patrick van der Spoel
Er werd al weken uitgekeken naar deze bijzondere avond in Mediahaven. Richie Hawtin keerde met zijn ENTER. terug op ADE na een jaar afwezigheid en het event was al maanden uitverkocht. In zijn kielzog nam hij diverse artiesten van onder andere zijn eigen label M.NUS mee en zorgde daarmee voor een uitstekende programmering. Tel daarbij een omgetoverde Mediahaven en een uitzinnig publiek bij op en het werd een avond om niet te vergeten.
Sinds het Amsterdam Dance Event van 2014 is de Mediahaven de nieuwe thuisbasis van Loveland. Deze moderne locatie met drie zalen voldoet aan alle eisen om er een top feest te organiseren en dit mij gister meer dan duidelijk. Met een geweldige geluidsinstallatie, prima visuele effecten en mooie zalen droeg de locatie zeker positief bij aan deze avond.
Na een soepele entree en een snel verkregen kluis is het tijd om te beginnen. Wat bij Loveland altijd opvalt is de grote diversiteit aan publiek. Het merk Loveland bestaat inmiddels al zo’n twintig jaar en veel bezoekers komen na al die jaren nog steeds trouw op de evenementen van Loveland af. De tijd staat ondertussen niet stil en inmiddels hebben zich ook veel jongere fans zich hierbij aangesloten. Dit zorgt er dat men zich ondanks het leeftijdsverschil toch op een mooie manier met elkaar verbonden voelt en bijeenkomt met het gezamelijke doel om een avond helemaal los te gaan op de muziek waar men van houdt. Niemand kijkt er raar op als er veertiger vooraan uitbundig staat te swingen of een jongen van misschien net 18 die zijn gestroomlijnde danspasjes aan het uitvoeren is, dit is Loveland optima forma.
De SAKE stage was de eerste stop en Hito nam hier de opening voor haar rekening. De vrouwelijke Japanese deejay draaide 2,5 uur en haar set was een lekkere opening . Waar normaliter een openingsact vrij rustig van aard is, was dat hier zeker niet geval. Zeker tegen het einde van haar set was het genieten met een paar stevige nummers die goed tot uiting kwamen met het goede geluidssysteem. Het zorgde ervoor dat de sfeer er al vrij vroeg op de avond goed in zat.
Bij de main begon Matador aan zijn set. De mainstage was aangekleed met een grote ronde cirkel om de dj-booth heen, het kenmerk van ENTER. Hij opende sterk en zette daarmee gelijk de toon voor zijn set. Het was jammer dat hij slechts een uur op het programma stond, maar hij liet zich in deze korte tijd van zijn beste kant zien. Van Matador weten we dat hij altijd zijn eigen muziek draait, maar het verveelt eigenlijk nooit. Zijn melodische nummers blijven boeiend en zorgen ervoor dat je wilt blijven bewegen, zo ook deze avond. Het publiek ervaarde het zelfde en bracht veelvuldig onder luid gejoel haar armen in de lucht. De Ierse deejay eindigde zijn set met het bekende nummer ‘Play with me’.
Dubfire nam hierna het stokje over en begon zijn set erg sober en vlak. Het was een kleine tegenslag na een uur lang feest met Matador. Al moet gezegd worden dat Dubfire twee uur geprogrammeerd stond en het daardoor niet raar is dat hij zijn set wilde opbouwen. Toch werd het tijd ergens anders een kijkje te nemen. In de kleinere zaal M.NUS zat de sfeer er goed in. Het lage plafond in deze zaal maakte deels die sfeer. Het intieme gevoel overheerste sterk en het publiek was saamhorig. Bij elke stevige plaat, en dat waren er vrij veel, die Julian Jeweil erin gooide, keken mensen elkaar aan uit blijdschap om dit moment samen te beleven. Julian Jeweil draaide erg goed en won het publiek voor zich. Zijn in juni uitgebrachte nummer ‘Meteorite’ deed het erg goed, evenals ‘Los Pistolos’.
Na even wat gegeten te hebben in de tussenruimte, waar houten pallets als banken dienden, was de weg terug naar de voorkant van de mainstage een lange. Het was inmiddels erg druk en warm geworden en stapsvoets vervoerde ik mij door de menigte. Als er ook maar een nadeel was aan dit feest, dan was het de drukte bij tijd en wijlen. Waar je ook stond, het leek de hele tijd alsof je in een doorgang stond waar iedereen langs moest. Eenmaal terug vooraan ging het laatste uur van Dubfire in. Waar het tempo een uur eerder nog wat laag lag, was dit postief veranderd en stond hij te vlammen achter zijn decks. Hij had het publiek weer helemaal mee en de sfeer zat er weer goed in. De visuals werden ook steeds meer onderdeel van de show.
Het was jammer dat Hot Since 82 tegelijk geprogammeerd stond met Dubfire en Gaiser. Een event met zoveel goede en grote namen brengt namelijk ook altijd een keerzijde met zich mee, namelijk het maken van een keuze. Omdat ik Hot Since 82 al een paar keer aan het werk heb gezien het afgelopen jaar, besloot ik bij de main te blijven waar Gaiser een uur geprogrammeerd stond. Hij beschaamde deze keuze niet. Een uur lang stond deze man dusdanig te knallen dat het dak er spreekwoordelijk af vloog. Uit zijn nummers blijkt altijd zijn enorme muzikaliteit door de diversiteit in het gebruik van instrumenten. Vanaf het backstage deck was het mooi om te zien hoe deze man te werk ging met een verscheidenheid aan apparatuur en zo het publiek met een paar ogenschijnlijk makkelijke handbewegingen in extase bracht.
Na het optreden van Gaiser was het alleen maar een bonus dat Richie Hawtin de avond zou afsluiten. Er volgde een grote toestroom richting de mainstage en het werd hier nog voller dan eerder op de avond. Richie Hawtin, oprichter van het label M.NUS die ook zijn invloed had in de opkomst van de Detroit techno in de jaren 90, liet in zijn twee uur durende set zien waarom hij de main act van de avond was. Met zijn minimalistische techno bouwde hij de laatste twee uur rustig op richting het hoogtepunt. Dit gold niet alleen voor de muziek, maar ook voor de visuals. Tijdens het nummer ‘Tik Tok’ van Jimmy Edgar waren de ‘’scream’’ visuals een genot om naar te kijken. Hawtin maakte op zijn manier een einde aan ‘’zijn’’ feestje en verliet onder luid applaus het podium.