Awakenings 10 april: Japan Special

redactie | 11 april 2009
party reports

Awakenings viert tijdens Pasen haar 12e verjaardag in de Westergas fabriek. Vrijdag 10 april was het de beurt aan Anton Pieete, Shin Nishimura, Takkyu Ishino, Ken Ishii, Qhey en Takaaki Itoh & Go Hiyama om de technodriedaagse af te trappen. De verwachtingen, zoals bij elke Awakenings waren hooggespannen en werden voor een groot deel waargemaakt.


Awakenings vond ook dit jaar weer plaats in de Westergas, de tempel waar het leven werd gegeven aan één van de meest succesvolste feestmerken binnen Nederland. Inmiddels viert Rocco Veenboer de wederopstanding van Christus (waar de naam Awakenings oorspronkelijk op gebaseerd is) voor een twaalfde keer. Een felicitatie waardig.


De Westergas is zowel per auto als openbaar vervoer goed te bereiken. Je kuntparkeren bij een nabijgelegen garage en als het openbaar vervoer de voorkeur verdient, dan bestaat de mogelijkheid om met bus 18, 21 en 22 te reizen. De terugtocht naar Amsterdam Centraal kan worden gerealiseerd met nachtbussen 348 of 35, als je die nog kunt vinden.


Anton Pieete, onder andere bekend van District One en Museum, zette een afgeladen Westergas op zijn kop. Een uur en drie kwartier lang mocht het publiek genieten van rollende diepe techno, gemixt met finesse. Één van de betere live-acts op deze vrijdageditie.


Shin Nishimura liet het thema ‘’Japan special’’ daadwerkelijk tot zijn recht komen. Shin begon zijn carrière in Shanghai, en wist daar onder de naam "PLUS" een dance- en  technoscene op te bouwen. Hij hanteerde een zelfde soort stijl als Anton Pieete, echter in een later stadium van zijn set overheerste meer de Acid-techno.


Op zich gaf Shin een goede performance weg, maar was niet zozeer onderscheidend. Eén van zijn betere platen vond ik ‘’Little nobody’’, een track die door hemzelf is geproduceerd op het label Elektrax Music.      


Takkyu Ishino, de eerste Japanner die onder andere de Love Parade in Duitsland mocht afsluiten in 1998, stelde teleur. Er waren behoorlijk wat fouten in zijn set te ontdekken en dit had invloed op de sfeer. Het publiek stond er wat verloren bij. Nadat hij werd afgekondigd klonk er desondanks een langgerekt gejuich, het publiek toonde haar respect aan de oude rot.


Wat van Takkyu Ishino werd verlangt, vulde Ken Ishii in. Hij bracht een hardere sound ten gehore, zoals we dat eigenlijk van hem gewend zijn. Ishii’s track ‘’Butter Bump’’ was daar het meest representatieve voorbeeld van.  


Ken Ishii


Ken Ishii...


Qhey was voor mij een onbekende, maar bleek een aangename verassing. Hij bespeelde het publiek op een goede manier, had eigenlijk als enige écht contact met de mensen en mixte opvallend goede platen, waaronder de veelzeggende track ’Animal Use Only, Keep Away from Children’’. Een beest en een aanrader voor hen die hem nog niet hebben gehoord.


De eerste avond van ‘’Awakenings Japan Special’’ kwam tot een einde na Takaaki Itoh & Go Hiyama, ook wel bekend als Dualtek. Een act nog harder dan Qhey. De manier waarop beide heren op elkaar in waren gespeeld was bewonderenswaardig, met ogenschijnlijk weinig moeite mixten ze de ene klapper na de andere aan elkaar, harde rauwe techno in combinatie met prettige melodielijnen. De stijl van Dualtek, kan in zekere zin, vergeleken worden met Ben Sims en Adam Beyer.


Al met al was de Japan Special een aardige happening. De combinatie tussen de muziek, de geluidsinstallatie, de lasers en de voorzieningen zoals lockers, drank, et cetera, waren uitstekend. Een legendarische episode werd het niet, maar wellicht dat dit de bezoekers van zaterdag en zondag is gegund.

Chris Veldkamp

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws