ADE 2010, vrijdag: The making of Plastikman Live

Partyscene Redactie | 27 oktober 2010
party reports

Blauwdruk van Plastikman liveshows

Liefhebbers van technische ontwikkelingen binnen de muziek konden op ADE hun hart ophalen bij Richie Hawtin en Jarrett Smith (Derivative). De hele geschiedenis van het Plastikman Live-project werd uit de doeken gedaan.

Richie Hawtin en Jarrett Smith tijdens ADE 2010.Tekst & foto's: Susanne Woning

Gegrinnik in de zaal bij ‘The Making Of Plastikman Live’. Richie Hawtin, de man die tijdens zijn liveshows meer apparatuur gebruikt dan een chirurg tijdens een riskante hartoperatie, heeft het aan de stok met de eenvoudige slideshow software op zijn laptop. Ach ja, je kunt ook niet op elk gebied een voorloper zijn. De inhoud van de presentatie is daarentegen indrukwekkend. Hawtin en Jarrett Smith (Derivative) tonen eigen filmmateriaal, opgenomen tijdens de verschillende fases van ontwikkeling binnen het Plastikman Live-project, en gaan in op de technische aspecten.

Hawtin legt uit dat Plastikman grotendeels geboren is uit ontevredenheid met de visuals tijdens zijn gigs: “Je komt op allerlei locaties en wordt geconfronteerd met onbekende vj’s en lichtshows, zonder dat je inspraak hebt in het eindresultaat. Toch heeft het een enorme impact op jouw show en de ervaring die het publiek heeft. De muziek en visuals kunnen elkaar ontzettend tegenwerken. Bij mijn eerste Plastikmanshows begin jaren negentig besloot ik daarom aan de clubeigenaren te vragen om alles maar gewoon uit te zetten. Geen lichtshow; alleen één spotlight. Dat Plastikman gebruikte begin jaren negentig ook al een enorme berg apparatuur bij zijn gigs.werd later een symbool van het Plastikman-concept.”

Bij Hawtin onstond op dat moment dus al het verlangen om naast de muziek ook de visuals te controleren. Helaas waren de technische mogelijkheden in die tijd nog erg beperkt en kwam dit ambitieuze plan in de ijskast te liggen. Jaren later komt hij in contact met Greg Hermanovic (oprichter van Derivative) en Jarrett Smith die zich bezighouden met innoverende visuele software. Het plan krijgt nieuwe adem ingeblazen. Het trio besluit op Mutek Festival 2004 een eerste poging tot een Plastikman Liveshow te doen.

Op het videoscherm in de zaal zien we beelden van koffiedrinkende programmeurs, die bij Hawtin thuis tot diep in de nacht het wiel proberen uit te vinden en van papa Hawtin, een begenadigde techneut, die custom apparatuur voor zijn zoon bouwt. Ondanks de grondige voorbereiding zou het optreden op Mutek uitlopen op een fiasco. Wegens technische problemen lukt het Richie maar een paar keer om daadwerkelijk de visuals aan te De schematische opzet van een Plastikman Liveshowsturen. Het plan komt opnieuw op een stoffige plank te liggen. Richie: “Het was een enorme teleurstelling. Ik besloot me volledig te richten op mijn label Minus en Jarrett ging aan de slag met visuals voor pretparken.”

Met de komst van nieuwe LED-technologie, ontwikkelingen in visuele software en de release van Ableton Live 8, begint het in 2009 toch weer te kriebelen. Hawtin belt Smith op en de mannen besluiten het nog één keer te proberen. Om de financiën rond te krijgen begint Hawtin ook bij diverse festivals te leuren met de liveshows. Een klein aantal organisatoren, waaronder het Duitse Time Warp, gaat met Hawtin in zee zonder dat zeker is of het project zal lukken. Richie: “Echt geweldig dat ze zoveel vertrouwen in me hadden en dat ik de ruimte kreeg om dit te ontwikkelen.” Time Warp zou in april van 2010 de primeur van de Plastikman Liveshow krijgen.

Opnieuw zien we beelden van overwerkte koffiedrinkende programmeurs, rijen computers, kilometers kabel, gesleep met enorme LED-schermen, gerommel aan custom apparatuur en –hilarisch- een compleet beduusde Minus-medewerker die de grote fout maakt om te vragen of hij ergens mee kan helpen. Het bizar technische antwoord dat Smith over deze medewerker uitstort, gaat hem duidelijk ver boven de pet. Hawtin legt het ons iets simpeler uit: hij heeft al zijn Plastikman-tracks ‘gedemonteerd’ om aan ieder afzonderlijk element een visueel patroon te kunnen verbinden. Dat visuele Jarrett Smith en Hawtin werken bij Plastikman met een team van 12 mensen.patroon kan worden ingeschakeld zodra hij één van die muzikale elementen gebruikt in zijn liveshow. Smith en Hawtin ontwikkelden hiervoor speciale koppelingssoftware tussen Ableton Live en de visuele software TouchDesigner.

“Alle software, inclusief toekomstige updates, maken we beschikbaar voor iedereen. Wie hier interesse in heeft, kan er dus mee aan de slag”, vertelt Hawtin al voegt hij daar wel fijntjes aan toe dat je voor een Plastikman-show toch minstens een team van 12 mensen nodig hebt. Tot slot geeft hij nog aan dat het niet zijn bedoeling is om vj’s werkloos te maken: “We willen juist een platform creëren waar vj’s ook aan deelnemen en waar iedereen ervaringen kan uitwisselen. Uit zo’n platform komen dan weer modules voort die vj’s goed in de clubs kunnen gebruiken.”

Website Plastikman

Meer ADE 2010:

Auteursdebat

Op de koffie bij Tom Tom Club

Q&A with... Roger Sanchez

Clubcrisis kwestie van vraag en aanbod

5 vragen aan Taras van de Voorde

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws