Music Alive - Hilton, Rotterdam

Partyscene Redactie | 17 februari 2010
party reports

Muziek maken een betaalbare hobby?

Music Alive

Intro: Het 'Corps Diplomatique', dat afgelopen zondag in het Rotterdamse Hilton Hotel verbleef, zal met verbijstering op het gezicht toegekeken hebben hoe de flesjes in hun minibar spontaan rond begonnen te dansen. Elders in het gebouw braakten 2 speakertorens diepe sub-bassen over zo'n 450 genodigden uit. 'Music Alive' deed Rotterdam aan.

Tekst: John

Thema: Music Alive is een soort seminarium voor mensen die wat met het produceren van muziek op de computer hebben. Of willen hebben. Het doel is een update geven van wat de belangrijkste ontwikkelingen in de beschikbare soft- en hardware zijn.

De beproeving: Aangezien uw verslaggever zich voorgenomen had dit jaar ook een bijdrage te gaan leveren in het overvolle circuit van thuis-houseproducers, was dit duidelijk een niet te missen middag. Helaas viel het dan weer net wel in het carnavalsweekend. En omdat m'n halve familie naar Brabant geëmigreerd is, vier ik dat, als nuchtere Rotterdammer, uit solidariteit met ze mee. Zondagmorgen vertrok ik dan ook, nog halflazarus, vanuit Brabant rechtstreeks naar Rotterdam. Vanwege de sneeuwval kon ik gelukkig toch nog aardig meekomen met de rest van het verkeer.

De happening: Een halfuurtje te laat kwam ik dan toch aan op 'Music Alive'. M'n entreebewijs mocht gewoon in m'n zak blijven zitten; van enige controle was geen sprake. In de lobby stonden wat standjes met daarop draaiende software gepresenteerd, en je kon een leuk groen Ableton tasje pakken waarin wat folders en sleutelhangers waren gedeponeerd.

Music Alive is in opzet een soort van seminarium voor mensen die wat met het produceren van muziek op de computer hebben. Of willen hebben. Het doel is een update geven van wat de belangrijkste ontwikkelingen in de beschikbare soft- en hardware zijn.De koffie was helaas niet gesponsord, 3 euro voor een bakkie, waarom ook niet, maar ik was er wel aan toe. Ik bleek nog mooi op tijd voor de eerste showcase. Gareth Williams demonstreerde de nieuwste versie van de 'Lemur-controller'. Deze controller is nu helemaal gelinkt aan Ableton en blijkt inderdaad een geweldige controller te zijn voor vooral dj-doeleinden. De mogelijkheden qua effecten zijn flink uitgebreid, en het gebruiksgemak van het touchscreen apparaat is groot. Maar 2000 euro voor dit apparaat is ook geen kattenpis, zeker als Gareth terloops opmerkt dat het best handig is als je er 2 linkt. 1 voor volume en equalizer, en 1 voor effects. Ach, zo blijft het allemaal in ieder geval nog een beetje elitair, toch?

Hierna nam een duidelijk opgewonden medewerker van SAE Rotterdam het podium over. In een mengsel van Nederlands en vet Engelse straattaal werd ons uitgelegd hoe de cursussen op dit instituut in elkaar steken, en kregen we wat stukjes van 'Reason' voorgeschoteld. Hierna was het de beurt aan remixer/producer Simon Grey. Deze liet ons horen hoe hij met Propellerheads 'Reason' en het nieuwe 'Record' ter plekke een remix van een nieuw Incognito nummer uit z'n mouw kon schudden. Dat Simon geen beginner is, en ook best aardig weet hoe hij een keyboard moet behandelen, werd snel duidelijk.

Hierna volgde een humoristische omschrijving van het Soundcloud-platform, waarop je vrij gemakkelijk je producties kan plaatsen en delen. De volgende gast was Dankmar Klein van Ableton, die ons introduceerde in het Max For Live concept. Hoewel dit concept misschien best nuttig kan zijn, kwam het geheel toch een beetje knullig over. De nieuwe ideeën gingen vooral over het 'random' afspelen van uit nummers getrokken stukken, het afspelen van videoclips via Ableton en tot slot de door Henrik Schwartz geïntroduceerde 'Schwarzonator'. Een stukje software dat er voor zorgt dat je eigenlijk zonder te kunnen spelen toch een correct akkoord tevoorschijn kan toveren uit je keyboard/midi controller.

De afsluiters waren vader en zoon Liebrand. Vijftienjarige zoonlief liet ons uitgebreid zien - en horen - hoe hij zijn eerste, met Ableton, gemaakte track in elkaar gezet heeft. Helaas had iemand hem ingefluisterd dit in het Engels te doen, en hoewel toch nog knap, zorgde dit wel voor een paar flinke haperingen in de voordracht.

Het programma was ondertussen ook al behoorlijk uitgelopen, en vanwege andere verplichtingen, besloot ik, 20 minuten na de geplande afsluittijd, Ben Liebrand te laten voor wie hij is, en huiswaarts te keren.

Conclusie: Een mooi initiatief. Volgende keer misschien een wat minder eigenwijze 'Handycam' gebruiken. Wat opvalt, is dat de software eigenlijk best betaalbaar is, maar dat je zo gauw als je er randapparatuur bij wilt gaan gebruiken, je je knip een heel stuk verder open moet trekken. Wat verder opviel, is dat het publiek zo heerlijk verschillend is. Van hippe alto-tieners tot dikbuikkige 50-ers - ze waren er allemaal! Lekker initiatief dus. Kom op mensen, maak maar wat mooie beats!

Music Alive

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws