ADE 2008 Conferentie, vrijdag

Partyscene Redactie | 26 oktober 2008
party reports

ADE Conferentie: Jeff Mills en inspiratie

Jeff Mills en Lucas Ossendrijver wisselden van gedachten over inspiratie en creativiteit.

Waar haal jij je inspiratie vandaan? Heb je speciale trucs om je creativiteit op gang te helpen of laat je je verbeelding heel makkelijk de vrije loop? Jeff Mills wisselde van gedachten met modeontwerper Lucas Ossendrijver.

Tekst & geen foto's: Susanne Woning

 

Een interessant gesprek op de vrijdag van het ADE, tussen de technoveteraan die al bijna 30 jaar muziek maakt en een gerespecteerde ontwerper die, na herencollecties voor o.a. Dior, nu bij het exclusieve modehuis Lanvin werkt. De ietwat schuwe en verlegen Mills kwam bijna geruisloos de zaal binnen en op zijn uitdrukkelijke verzoek mochten er tijdens deze sessie geen foto’s gemaakt worden door het publiek. Na een korte introductie staken de heren van wal over hun persoonlijke creatieve proces.

Beide mannen waren het al snel eens over het ideale vertrekpunt. Of het nou in de mode of in de dance is: het werkt het best als je je het eindresultaat met onbeperkte vrijheid voorstelt. Pas tijdens het uitwerken moet je je bezig gaan houden met de details (samples en effecten, of verschillende textielmaterialen en draagbaarheid). Dat is de enige manier om zo dicht mogelijk bij je oorspronkelijke idee te blijven.

Mills: "Artiesten moeten niet zo bang zijn voor imperfecties tijdens het produceren en draaien."Zowel Mills als Ossendrijver isoleren zich daarbij zoveel mogelijk van de buitenwereld, omdat ze niet beïnvloed willen worden door wat collega’s aan het doen zijn. Mills vertelde dat hij zich tegenwoordig niet meer laat leiden door de dansbaarheid van zijn muziek en onze mening over zijn tracks, omdat hij geen aanpassingen wil moeten maken die afdoen aan zijn originele idee. Het ‘beroemd worden’ in de mode- en muziekindustrie was voor allebei overigens nooit het doel, maar stelt ze nu wel in de gelegenheid om helemaal hun eigen ding te doen.

We kregen een fascinerend kijkje in de creatieve geest en werkwijze van Mills. We hebben hem vaak -zwaar geconcentreerd- achter het mengpaneel aan het werk gezien en hadden dus al het vermoeden dat hij een perfectionist is. Maar dat hij zo nauwgezet te werk gaat, maakte veel indruk op de zaal. Zo vertelde Mills dat hij bij gigs zijn platen expres een eindje uit te buurt van de decks neerzet. Op die manier is hij na elke mix even helemaal alleen met zichzelf en kan hij zich beter concentreren.

Ook tijdens het produceren houdt hij er bijzondere gewoontes op na. Hij maakt het zichzelf graag extra moeilijk, door bijvoorbeeld al zijn apparatuur op een andere plek neer te zetten. Als hij dan de volgende dag weer aan de slag gaat, komt hij door deze nieuwe opstelling op frisse ideeën. Soms voelt de studioruimte niet goed aan en zet hij alles op de grond, zodat het plafond hoger lijkt en hij het gevoel heeft meer ruimte te hebben. Verder laat hij zijn apparatuur soms een paar dagen achter elkaar aan staan, waarbij hij maar een paar keer terug komt in zijn studio om hele kleine aanpassingen te doen.

Over het gebruik van computers bij produceren en draaien was Mills heel stellig: “Het is een zwaktebod. Dj’s en producers verstoppen zich hierachter, omdat het dan lijkt alsof ze bijna perfect kunnen draaien of produceren. Als je al het werk door een computer laat doen, dan ben je eigenlijk een programmeur en geen muzikant meer. Waar blijft dan het vakmanschap? In de extra tijd die ik nodig heb om alles goed uit te werken op hardware, komt ik vaak nog weer tot andere inzichten die net het verschil kunnen maken in de track. Artiesten moeten niet zo bang zijn voor imperfecties tijdens het produceren en draaien, want daardoor hoor je juist de persoonlijkheid van de artiest goed terug in de muziek.”

Van Lucas Ossendrijver wordt verwacht dat hij zes nieuwe shows per jaar aflevert.

Er bleken tot slot ook nog grote verschillen te zijn tussen de modewereld en de muziekindustrie. Zo wordt van Ossendrijver verwacht dat hij zes nieuwe shows per jaar aflevert wat veel stress met zich meebrengt, terwijl Mills helemaal zelf kan bepalen wanneer iets uitkomt. Mills zei dat hij zelfs niet weet welke release eraan zit te komen, omdat hij nu al bezig is met projecten die hij over zes jaar pas zal uitbrengen. Ook is er in de modewereld, ondanks de concurrentiestrijd, veel onderlinge verbondenheid tussen de verschillende modehuizen. Volgens Mills was zulke saamhorigheid er wel in de begindagen van de dance, maar is de communicatie tussen artiesten om de elektronische muziek samen naar een nieuw niveau te tillen, nooit goed van de grond gekomen.

Mocht je trouwens geïnspireerd zijn door de bijzondere werkwijze van Mills en hem een demo willen sturen, dan heb je misschien nog iets aan de tip die hij aan het eind aan het publiek gaf: “Ik luister eerlijk gezegd niet naar alles wat ik binnenkrijg. Het is niet aan mij om tegen mensen te zeggen welke muziek goed of slecht is. Ook loop je snel het risico toch weer beïnvloed te worden door andermans tracks. Maar soms springen het artwork en de tracktitels er flink tussenuit en ben ik toch nieuwsgierig, vooral als de thema’s te maken hebben met techniek en astronomie.”

Gooi dus al je apparatuur vandaag nog op de vloer, laat je niet teveel leiden door wat anderen over je muziek zeggen, besteed voldoende aandacht aan titels en artwork en stuur op die demo!

Amsterdam Dance Event

Lees hier meer over het ADE 2008:

ADE 2008, donderdag

ADE 2008, vrijdag

ADE 2008, zaterdag

ADE Conferentie: Toekomstmuziek

ADE Conferentie: 20 jaar house

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws