ADE 2008 Conferentie, donderdag

Partyscene Redactie | 24 oktober 2008
party reports

ADE Conferentie: Toekomstmuziek

Het panel bij The Evolving DJ Culture

Tracks zonder een begin of einde, eindeloos customizen van muziek in dj-sets  en alle auteursrechten de deur uit: de heren van het panel over ‘The Evolving DJ Culture’ zien het muzikale landschap op korte termijn radicaal veranderen.

Tekst & foto’s: Susanne Woning

Ook als notoir vinylliefhebber moet je natuurlijk wel in de gaten houden waar ‘de vijand’ zich zoal mee bezighoudt. Dat kon donderdag in het hol van de leeuw, tijdens een discussie over de toekomst van de dj-booth. Het panel bestond uit Jonas Tempel (C.E.O. van Beatport), John Acquaviva (gaat prat op zijn connectie met Hawtin en is betrokken bij Beatport), Jonas Norberg (bedenker van de Pacemaker), Josh Gabriel (Britse dj/producer) en Florian Plenge (leidt de dj-divisie van Native Instruments/ Traktor Software). François K. was ingehuurd voor de rol van vinyldinosaurus die zes jaar geleden digitaal was gegaan en nooit meer terug wou naar analoog.

V.l.n.r. Josh Gabriel, John Acquaviva en Jonas Tempel.De modernisering van de dj-booth blijkt in de praktijk nog wel eens voor onhandige taferelen te zorgen. François K., die bekende zowat zijn halve studio mee te slepen naar een gig, gaf aan zijn apparatuur vaak niet goed kwijt te kunnen in de booth. Josh Gabriel had bij de overgang naar digitaal vooral moeten wennen aan het langdurig soundchecken dat voor een gig met de laptop noodzakelijk is: “maar rockbands doen het ook, het hoort nou eenmaal bij een goede live-performance”.

Deze nadelen vallen volgens de heren echter in het niet bij alle voordelen die de digitalisering met zich mee heeft gebracht en in de toekomst nog zou kunnen brengen. Naast voor de hand liggende zaken als de uitbreiding van de creatieve mogelijkheden voor een dj tijdens een gig en het niet meer hoeven te zeulen met zware platentassen, verwacht het gehele panel dat de meeste muziek in de nabije toekomst zal worden uitgebracht zonder vast begin of einde, puur als tool, waar de dj tijdens zijn gig een eigen customized versie van maakt. De dj wordt hiermee een ‘elite performer’, die gebruik maakt zoveel mogelijk middelen.

Er zou dan geen complete en definitieve versie van de track meer bestaan, zoals nu nog het geval is. Iemand die daar qua auteursrecht moeite mee heeft, kan zijn eigen muziek maar beter alleen nog thuis in de huiskamer voor vrienden opzetten, want het hele panel was ervan overtuigd dit soort toepassingen van Ableton en Traktor de toekomst zullen zijn. François K. was overigens wél kritisch over de professionele mogelijkheden van de Pacemaker: “Ik heb voor iedere gig één terrabyte aan primaire muziekfiles bij me en dan nog één terrabyte voor de zekerheid; hoeveel Pacemakers heb ik dan nodig?”.

ADE Central aan de Keizersgracht in Amsterdam.Een valide punt dat het panel tot slot maakte was dat de weerstand tegen digitalisering bij veel mensen gebaseerd is op angst voor het onbekende. Acquavia merkte op dat er bijvoorbeeld ook veel kritiek was op de eerste synths begin jaren tachtig. Deze waren zelfs helemaal niet bedoeld voor de productie van dance, maar door een paar avontuurlijke geesten hebben we er per ongeluk toch tien jaar goede acid house aan overgehouden: “Jongere artiesten zijn opgegroeid met de computer, waardoor de muziekscene zich onvermijdelijk digitaal verder zal ontwikkelen. De oudere generatie moet er gewoon inspringen en ontdekken hoeveel interessante mogelijkheden ze dan ineens hebben. Alleen op die manier kan elektronische muziek zich verder ontwikkelen”.  

Het was een interessante discussie, met punten waar we zeker nog eens dieper over na gaan denken, maar de dikke vette kanttekening was natuurlijk wel dat al deze mensen financieel belang hebben bij de complete digitalisering van de dance. Er was geen enkel tegengeluid in het panel. Uiteindelijk konden we ons nog het meest vinden in één van de laatste opmerkingen van François K.: “Voor het publiek maakt het geen bal uit hoe je het technisch doet. Ik wil gewoon dat mensen flink genieten van mijn muziek en gebruik daarvoor alle middelen die ik nodig denk te hebben”.  

 

Amsterdam Dance Event

Lees hier meer over het ADE 2008:

ADE 2008, donderdag

ADE 2008, vrijdag

ADE 2008, zaterdag

ADE Conferentie: Jeff Mills en inspiratie

ADE Conferentie: 20 jaar house

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws