Todays Art Festival @ Den Haag

Partyscene Redactie | 3 oktober 2006
party reports

TA1Intro: De Haagse cultuurnacht is vorig jaar omgedoopt tot het Todaysart festival. Met deze verandering kwam er ook een grote verandering in aanpak. Het festival is grootser en internationaler opgezet. Samenwerkingen met bijvoorbeeld het Detroit Electronic Music Festival en Club TransMediale uit Berlijn zijn daar voorbeelden van. Ook qua promotie en bezoekersaantallen zijn de ambities omhoog gegaan. Vorig jaar bleef het op veel plekken nog leeg. Dit jaar, met onder ander Underground Resistance en The Orb op het affiche, zaten de locaties soms bomvol.

Foto's: Stamp

Programma: Heel erg veel. Van moderne dans tot Detroit techno. Van installaties tot films.
Gezien of gehoord: Scientific Love, Structet, Kombiene 'Hymnes', Midi Street Instruments, Underground Resistance showcase, FFF, Venetian Snares, Pure, Thomas Brinkmann, Eboman, Dylan Newcomb 'Burn', The Orb. Plus een heleboel installaties en films.

Bijzonderheden: Op het Spuiplein was duidelijk te merken dat er wat aan de hand was in Den Haag. Elke kant die je op keek, was er wel iets gaande. Het gemeentehuis werd van buiten onder handen genomen door verschillende grafische vormgevers met hun metershoge creaties. In een geheimzinnige keet met gaten werd een soort peep-mode-show opgevoerd. Als je geluk had, werd er op de trappen voor het Mercure hotel door het gezelschap Kombiene een klassiek stuk met moderne dans opgevoerd. Wie wilde kon zichzelf even tot kunst verheffen door plaats te nemen in het kunstwerk 'Look at Me' van Ellen & David. De 'Panoramax Dome' was het lichtend middelpunt van dit alles en vormde tevens het informatieve hart van het festival.

TA2Even verderop in de Centrale Bibliotheek was het gehele weekend een komen en gaan van bandjes en leverde DJ I-Pod de muziek tussendoor. Ook hier waren kunstenaars aan de slag. Op een groot doek werd een gezamenlijk werk gecreeerd. In het aangrenzende Atrium va het stadshuis konden bezoekers zich vergapen aan enkele hoogstandjes op het gebied van digitale kunst. De TU Delft had bijvoorbeeld een grote installatie gebouwd waarin meerdere met LEDjes gevulde kubussen dienden als driedimensionale displays. Hierin werd door Sis Josip een opera-achtig stuk opgevoerd waarin hij een ode aan het licht bracht. Een keer per avond werd het stuk Structet opgevoerd waarbij 40 live improvisatiemuzikanten en 5 VJ's een spectaculaire show verzorgden, acht verdiepingen de hoogte in.

Op het plein voor het Theater aan het Spui stonden een mobiel carillon en twee draaiorgels die MIDI gestuurd nummers van onder andere Like a Tim, Venetian Snares en Jean Jaques Perry ten gehore brachten. Een vreemde, maar toch oer-Hollandse ervaring. Het trok veel bekijks maar echt mooi klonk het niet. Als je verder de stad indwaalde, kon je nog verrast worden door installaties die her en der opdoken. Zoals de 'Braincar' van Olaf Mooij, de Videotube, of het werk Retank van Millegomme.

TA3Met vijftien verschillende locaties was het programma van Todaysart erg uitgebreid. Maar vanaf een uurtje of twee 's nachts stonden alleen nog de deuren van het Paard en het Theater aan het Spui open voor de bezoekers. Dit resulteerde vooral bij het Paard in lange wachtrijen en een vervelende drukte binnen. De eerste avond gaf het Amerikaanse technolabel Underground Resistance een showcase met onder andere Dj Skurge, DJ Konspiracy en meerdere live-performances van de Interstellar Fugitives. Helaas werd deze avond een aanfluiting. De dj's draaiden muziek die misschien heel in de verte iets met de originele UR-sound te maken had, maar voornamelijk irriteerde. De heren van het Interstellar Fugitives-collectief probeerden in wisselende samenstelling muziek te maken, maar ook dit sprak niet echt tot de verbeelding. Het geplande optreden van Galaxy 2 Galaxy ging niet door en werd overgenomen door Interstellar Fugitives. Toen men maar weer eens begon met een anti Sony-tirade werd het eigenlijk een beetje triest en vormde deze UR-delegatie meer een karikatuur van zichzelf.

Ook The Orb voldeed niet aan de verwachtingen. Maar dit lag niet geheel aan de heren zelf. Het was veel te druk in het Paard en het geluid stond verschrikkelijk slecht afgesteld, waardoor het live-optreden in het water viel. Een vlucht naar het Theater aan het Spui waar het Wasted breakcore concept van CTM en Jason Forrest in de grote zaal huishield en het Berlijnse team van Ocean Club in de kleine zaal zijn ding deed, bood uitkomst. Daniel Meteo en Thomas Brinkmann draaiden hun subtiele muziek voor een select groepje mensen, terwijl in de grote zaal een behoorlijke crowd los ging op de verknipte beats van Venetian Snares, Bong-Ra, Sickboy en Pure. Mooi om te zien, die pure ontlading.

TA4Hoogtepunt: Dylan Newcomb 'Burn', een prachtige ingetogen eenpersoons dansperformance die een ode was aan het menslijk lichaam en de ziel.
Dieptepunt: De teleurstellende optredens in het Paard.
Decoratie: Daar was meer dan genoeg aandacht aan besteed.
Sfeer: Die was overal goed. Op sommige plekken uitgelaten en op andere ingetogen maar altijd positief.
Wat mag beter: Er moet 's nachts meer keuze zijn aan plekken om heen te gaan. Nu er op vrijdag alleen het Paard en op zaterdag het Paard en het Theater aan het Spui waren was het vaak te vol.
Prijs/Kwaliteitsverhouding: 17 euro voor 1 dag, 26 voor 2 dagen. Niet heel goedkoop, maar voor wat je krijgt ook zeker niet duur.
Bezoekersaantal: Een paar duizend?
Love2party Tip: Rotterdam Electronic Music festival
Oordeel: Todaysart was erg geslaagd. Een bijzondere aanvulling op de festivals.
Meer info Todaysart

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws