Lowlands-recensies: bonte avond in de Bravo

party reports

Niet de artiest, maar het publiek breekt de tent af

De zondag: opvallend vaak een van de leukste dagen van het festival. Al komt de vermoeidheid toch om de hoek kijken.

Tekst en foto's: Swan

In de Bravo stonden zondagavond onder andere Joost van Bellen, The Hacker, surprise-dj Miss Kittin en 2 Many dj's op het programma. Genoeg reden om hier de hele avond te vertoeven. De sfeer zat er goed in op de laatste dag. Zeker bij het optreden van 2 Many Dj's was er een grote feestexplosie in de zaal. Complete picknicktafels werden binnen gedragen en bezoekers dansten op het podium.

Picknicken bij 2 Many dj's

Locatie: Bravo
Tijd: 23:00 tot 01:00
Stijl: Feestmuziek, van techno tot rock, gemixt met wat cheesy hitjes.
Even voorstellen: Volgens David en Stephen Dewaele lopen er veel teveel dj's op deze aardkloot rond en is er muzikaal gezien te veel sprake van hokjesgeest. Die weten ze te doorbreken met hun eclectische sets. Al is het niet erg moeilijk om een festivaltent plat te spelen met de klassiekers van elk muziekgenre.
Optreden: Het optreden van 2 Many Dj's rammelde aan alle kanten. Omdat het programma gewijzigd was (en Joost van Bellen oorspronkelijk zou draaien), zien we een half uur lang 'Joost van Bellen' op de grote projectieschermen achter de dj's. Erg verwarrend dus. Verder moest de muziek stilgelegd worden, omdat het uitzinnige publiek een grote picknicktafel liet 'crowdsurfen' door de zaal. En er waren bezoekers - in het bezit van een backstage-ticket - die het podium opsprongen om wild te dansen naast de dj-booth. Zij werden, overigens tegen de zin van David & Stephen Dewaele in, door het veiligheidspersoneel verwijderd.
Pas daarna konden de heren hitjes als Flat Beat van Mr. Ozio (je weet wel: van die Levi's-reclame) en 'Satisfaction' van Benny Benassi opzetten. Dit allemaal gecombineerd met techno en house, maar ook rock. Ondanks dat het optreden niet vlekkeloos verliep (later kwam er nog een picknicktafel de zaal binnengewandeld) en de heren er soms wat laconiek bijstonden, kunnen de haringen van deze tent het feestgeweld maar moeilijk verdragen.
Opkomst: Bijna volle Bravo
Reactie publiek: Alles wat niet mag, is leuk. Zo moet het publiek hebben gedacht tijdens 2 Many Dj's. Het publiek regeerde dit optreden.
Beoordeling: 7 (6 voor 2ManyDJ's, 8 voor het publiek)

2 Many Dj's

Tamme electro-techno van de Hacker

Locatie: Bravo
Tijd: 01:00 tot 02:00
Stijl: electro-techno
Even voorstellen: Niet zijn uitstekende debuutalbum Melodies en Sous Soul uit '99, maar de vorig jaar verschenen opvolger Reves Mechaniques zorgde ervoor dat The Hacker geboekt staat op vele zomerfestivals in Europa. Of komt dat toch meer door alle commotie omtrent het debuutalbum van Miss Kittin dat hij produceerde? Juist dat album werd een best seller. Anyway: de electro-techno van The Hacker is inspiratievol voor vele artiesten in het genre.
Optreden: The Hacker is geen artiest dat contact zoekt met het publiek. Niet dat het over het algemeen een vereiste is, maar op Lowlands wel! En zeker op het tijdstip 01:00 uur. Ook via zijn muziek gebeurde dat niet. Althans, het kon vele bezoekers niet bekoren. Zelfs de vette nummers van zijn laatste album kwamen niet goed over op het publiek. Het hoogtepunt van zijn set was zijn laatste track, waarop surprise-dj: Miss Kittin, haar vocalen losliet.
Opkomst: Veel publiek, maar een hoog 'rondloop-gehalte'.