Lowlands-recensies: Royksopp

party reports

Een echte festivalact!

Artiest: Royksopp.
Locatie: Bravo.
Tijd: 22:00 tot 23:00.
Stijl: Orkestrale elektronica en sprookjesachtige house.
Even voorstellen: Meteen nadat het debuutalbum Melody AM - waarvan er tot nu toe wereldwijd ruim anderhalf miljoen exemplaren van over de toonbank zijn gegaan - in oktober 2001 verschijnt, breekt de Royksopp-gekte uit. De Noorse act is niet alleen geboekt voor het voorprogramma van Moby, ze gaat ook mee op tournee met Felix Buxton en Simon Ratcliffe alias Basement Jaxx. Net als bij Moby is het feest al ruimschoots losgebarsten, voordat Basement Jaxx een klank heeft laten horen. Verder hangt Coldplay-zanger Chris Martin aan de telefoon: of ze de hitsingle 'Clocks' willen remixen. Meer artiesten volgen trouwens. Zo worden The Streets en Felix Da Housecat ook op de mengtafels gelegd. Tussendoor breken Torbjorn en Svein de ene na de andere festivaltent af met hun enerverende, melancholische, bijna sprookjesachtige maar zeer dansbare optredens. Eens kijken of dat met de nummers van hun nieuwe plaat The Understanding ook lukt.
Optreden: Waar het accent bij het debuutalbum vooral op ambient ligt, spelen de heren op The Understanding ook met electro, pop, breaks en house. Dat horen we allemaal terug tijdens het spetterde optreden van Royksopp. Er zit een goede lijn in het optreden. Zo starten de heren met relatief rustige nummers van het nieuwe album ('Beautiful Day Without You' en 'Only This Moment'). Al snel volgen bekende klappers als 'Eple' en 'Poor Leno'. Ook is er ruimte voor een prima zangeres. Royksopp bewaarde het beste voor het laatst. De Laatste twee ieuwe nummers ('Istanbul' en 'Tik Tok') slaan dan ook in als een bom. Vette drumsessies (op een soort klankenspel), krachtige, melodieuze elektronica en heftige baslijnen zetten de Bravo-tent nog een keer op zijn kop. Een van de beste optredens tijdens deze editie van Lowlands!
Reactie Marcel: "Een echte festivalact, die bezocht wordt door vele verschillende muziekliefhebbers."
Opkomst: Net als bij het concert van Roisin Murphy, was de Bravo bomvol.
Reactie publiek: Op vrijwel elk nummer werd enthousiast gedanst, vooral op het zeer herkenbare 'Eple', maar ook op de laatste twee euforische tracks.