MAW Sundayz @ Nighttown - R'dam, 2 maart

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports


Schranzmeister knalt er op los


Het was op een zondagavond ergens begin maart. Argeloos passeerden voetgangers nummer 26 aan de West Kruiskade. Waarschijnlijk hadden zij geen benul van het slagveld dat zich in de kelder van het pand voltrok. Slechts enkele honderden aanwezigen waren getuigen van een oorverdovend bombardement. De aanstichter van al dit geweld bleek geen onbekende te zijn. Een grote naam uit de wondere wereld van techno, kreeg twee uur de tijd om zich opnieuw te bewijzen. Voor de meeste bezoekers kon de avond voor zijn aantreden al niet meer stuk. De voorgangers van der Schranzmeister hadden als ware infanteristen de weg vrijgemaakt voor de grote invasie.

Tekst & foto's:Robin

In een poging lichaam en geest een beetje herstel te gunnen, brengen de meeste feestgangers de avonduren van de day-after in een rustgevende omgeving door. Kortom, zondag lijkt niet de meest geschikte dag om een stevig technofeest op de agenda te zetten. De organisatie achter de MAW-edities denkt echter heel anders over de invulling van deze oorspronkelijke rustdag. Zij boeken voor zo'n avond liever twee locals en de man die alles slopen kan, Chris Liebing. Doorgaans murw geslagen betreedt een aantal liefhebbers tegen de avond de Basement. Ruim zes uur later zouden ze in een waas van verstandsverbijstering weer buiten staan.


De aftrap van MAW Sundayz werd verricht door Edwin Bazen en Paul Hazendonk. Deze geboren Rotterdammers lijken inmiddels niet meer weg te denken uit het lokale dancecircuit. Zo is Hazendonk ooit begonnen als verkoper bij Basic Beat en was hij meermalen gast-DJ op feesten als Strictly Techno. Edwin Bazen timmerde met residenties in de RoXy en Nighttown al eerder aardig aan de weg. Momenteel is hij ondermeer werkzaam als shopmanager van het hoofdstedelijke Outland Records. Beide heren hadden tot hun publiekswissel in de tweede helft vrij spel. Met stevige beats in een back2back set speelden zij een prima thuiswedstrijd.


Daarna was het de beurt aan de ongekroonde koning van de schranztechno, Chris Liebing. Onze kaalhoofdige oosterbuur met grote glimlach kon zich direct verheugen op grote belangstelling. Getooid met fotocamera's stormden fans rond tien uur naar het podium. Omgeven door flitslichten liet Liebing er vanaf het begin geen gras over groeien. Vrijwel meteen pompte hij snoeiharde platen van het kaliber Stigmata door de luidspeakers. Met behulp van final scratch en gesterkt door het hoge aantal decibellen joeg hij het publiek de stuipen op het lijf. Op hun beurt dansten zij in hun dweepzucht bijna het kurktapijt van de keldervloer.


Velen waren aangenaam verrast door het enthousiasme waarmee de sympathieke Duitser zijn platen ten gehore bracht. In een samenspel met de dansvloer zette hij ronduit een top performance neer. Niet voor niets schreeuwde het uitzinnige publiek tegen het aanbreken van de nacht om een toegift. Als het toetje van een tweegangen diner plakte Liebing er een extra kwartier tegen aan. Rond kwart over twaalf moesten de bezoekers er toch echt aan geloven. Het beveiligingspersoneel verzocht de kelderbewoners vriendelijk doch dringend hun honk te verlaten. Als waardige afsluiter klonk bij de garderobe het inventief gekozen: 'Gute Nacht Freunden; es wird Zeit fur mich zu gehen'.

www.mawparty.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws