Underworld @ HMH, A'dam, 8 nov

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports

Underworld terug bij af: de beste live-act ter wereld!

De twee lieden van Underworld bewezen afgelopen vrijdag dat hun live optreden andere koek zijn dan elk willekeurig dance-optreden. Waar de meeste optredens alleen zijn gebasseerd op de muziek, heeft een Underworld-set een tweede, zeer belangrijke factor: een zanger van het kaliber Karl Hyde! Underworld Door hem krijgt Underworld de volledige aandacht van werkelijk iedereen in de zaal. Je wordt eerst gepakt door de muziek, vervolgens door Hyde. De repeterende teksten en zijn spastische dansjes en moves werken hypnotiserend. Het duo werkt naar een ongekende extase. Je hebt het gevoel dat je onderdeel bent van iets heel bijzonders. De muziek van Underworld is zo pakkend en veelzijdig, dat ook de oude nummers spannend blijven. Ook bij het spelen van enkele downtempo nummers van het nieuwe album blijft iedereen aandachtig luisteren. Vervolgens komt de trein weer gang en voert deze iedereen mee naar nog grotere hoogte. Unreal!

Tekst:Chris


Underworld @ Lowlands



We gaan zo verder met onze lofzang over Underworld. Dan komen bijvoorbeeld ook terug op het feit dat Underworld in een zaal als de H.M.H. het beste tot zijn recht komt. Maar eerst moet er flink gekankerd worden over de aanvang van de avond. De dochter van wijlen Freddie Heineken mag dan sinds kort de rijkste vrouw van Nederland zijn, in de Music Hall - die haar naam draagt - hebben ze het nog niet helemaal begrepen. Als een concert op vrijdagavond gehouden wordt en het optreden begint elf uur sharp, dan weet een organisator toch dat de meeste mensen tussen half tien en half elf naar binnen gaan? Zorg dan voor extra personeel zodat alle ingangen benut kunnen worden. Dit was nu niet het geval, wat resulteert in een chaos bij de deur en een nog grotere chaos bij de garderobe. Je moet met honderden mensen tegelijk wachten bij 1 garderobe. Als deze dan na enige tijd vol is, gaat het luik dicht en kan je vertrekken naar de volgende die pas dan opengaat. Zo word je het hele pand doorgestuurd. Al dit gedoe van de aankomst bij de HMH tot het bekende eerste biertje duurt dik een uur! En nog veel erger: we hebben de eerste 15 minuten van het concert gemist.

Eindelijk kunnen we de zaal in en een biertje halen met de dure, glimmende munten. Vol van negatieve energie, verbazen we ons erover dat we zo naar voren kunnen lopen. Binnen enkele minuten staan we helemaal vooraan. Op dat moment horen we de klanken van REZ over ons heen komen. Het kippenvel gaat van de oorlel tot tussen de tenen. Zou Underworld enig idee hebben wat ze ons aandoen?

Dik twee uur duurt het optreden. Veel werk van het nieuwe album en alle grote hits komen voorbij. Wat opvalt is de progressie die de show gemaakt heeft sinds het optreden op Lowlands. De show loppt lekkerder en de nummers zijn veel beter afgewerkt. Waar de nummer op Lowlands nog wel eens vrij abrupt werden afgebroken, worden ze nu voorzien van een kloppend einde. Maar ook inhoudelijk klinkt het anders. Niet alle nummer zijn kopie's van de albumtracks. Er zitten veel nieuwe invalshoeken aan en ze klinken nog voller. 1 ding is de grote kracht van Underworld: elk nummer weet je te pakken door een continu doorlopend geluid. Of het nu de melodien zijn van Rez, Dark & Long of de meer techno-sounds van King of Snake: de geluiden pakken je! Als daar dan de hypnotiserende, zich continu herhalende teksten van Karl Hyde overheen komen, dan ben je verkocht. Het gevolg van de fantastische combi van de muziek van Smith en de stem van Hyde is letterlijk te zien bij Born Slippy. De hele zaal staat in het volle licht, en dan zie je pas wat Underworld aanricht. Vanaf de eerste toon van het 'Volklied van de Dance' zie je iedereen volledig voor het geluid gaan. Iedereen is het even helemaal kwijt en opvallend veel stelletjes vliegen elkaar om de nek. Een werkelijk ongekend goed optreden waar de heren zelf ook zichtbaar content mee zijn. Underworld is helemaal terug, of eigenlijk nooit weg geweest.

Wanneer zijn ze er weer? Zullen we toch morgen nog maar een kaartje voor I Love Techno halen? Wat zijn DJ's dan toch vaak saai! Het zijn allemaal gedachten die na zo'n optreden door je hoofd schieten. Met deze gedachten in het achterhoofd gaat Lady Aida haar plaatjes draaien. Niet zo verrassend dus dat het optreden aanvankelijk vrij moeizaam verloopt. Iedereen moest zichzelf duidelijk even herpakken en bijkomen van zoveel lekkers. Het is wel duidelijk dat Lady Aida goed heeft gekeken naar ene Dave Clarke. Dit is geen verwijt, maar een compliment. In rap tempo gooit ze de techno-knallers op de draaitafels waarbij de gedachte aan Dave Clarke opkomen vanwege 1 ding: alle schuiven gaan vol open! Na zo'n optreden als dat van Underworld is dit waarschijnlijk ook de enige manier om het publiek weer in zijn nekvel te grijpen. Haar opvolger doet dit helaas een stuk minder. C1 is met name bekend als onderdeel van het Intec-label van Carl Cox. Net als Trevor Rockcliffe moet hij oppassen om niet alleen met Cox vergeleken te worden. Nu liet hij in ieder geval weinig bijzonders zien. Voor Michel de Heij is het zaak om de laatste mensen nog binnen te houden na het zwakke optreden van C1. Dit is hem wel toevertrouwd, maar het deed er eigenlijk al niet meer toe. Het hoofd zat vol met Underworld en deze gevoelens zullen nog wel enkele weken rond blijven spoken.

Karl en Rick, komen jullie alsjeblieft snel terug?

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws