Little Louie Vega @ Club More, 29 april

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports

Introducing, Introducing, Introducing: Little Louie Vegaaaaaa!!!

Net als een paar maanden geleden, om precies te zijn op 4 november vorig jaar @ Paradiso, kwam Little Louie Vega (ditmaal naar Club More) naar Amsterdam voor de ultieme opwarmer voor de zomer. Liefhebbers van de Masters at Work hebben tijdens het laatste optreden in de Amsterdamse poptempel een van de beste feestjes aller tijden meegemaakt. Persoonlijk en voor vele anderen is de nacht in Club More eveneens 'unforgetable' geworden!

Tekst Barend
Foto's: Jos



Eerst een begeleidend stukje over Little Louie Vega

Little Louie Vega is de Miles Davis van de dansmuziek en verbetert zichzelf telkens weer. Hij is nu ongeveer twintig jaar actief in de dancescene en heeft samen met partner in crime Kenny 'Dope' Gonzales, de meest innovatieve singles in de geschiedenis van de dancescene uitgebracht. Nummers als 'The Nervous Track', 'It's Alright, I Feel It' (feat. Jocelyn Brown) en 'You Can Do It Baby' (feat. George Benson), zijn een aantal mijlpalen in de geschiedenis van de dance. Met het NuYorican Soul project hebben de Masters de soulvolle house uitgevonden, dit met medewerking van soullegendes als Roy Ayers, La India, George Benson, Jocelyn Brown en Tito Puente (rip).


Little Louie Vega is geboren in de Bronx in 1965 en groeide op met allerlei Latijnse muzieksoorten. Vega's vader, Louie Vega Sr, is een jazz en latin saxofoonspeler en zijn oom LaVoe was een Salsazanger die onder andere platen opnam onder het befaamde Amerikaanse Fania Label. In 1985, was Vega resident dj in Devil's Nest in the Bronx, Roseland, Studio 54 en the Palladium. Zijn sets zaten vol met allerlei muziekstijlen, van latin tot hiphop en van Britse new wave tot soul en jazz. Maar tegen het einde van de jaren 80 werd Vega meer gerekend tot de clubscene. "People's minds were starting to think in terms of categories," herrinert Vega zichzelf op de website van de Masters at Work.


Gelukkig gebeurde er gelijkertijd erg veel in de creativiteit van de clubscene. Zijn toekomstige partner Kenny 'Dope' Gonzalez organiseerde 'mobile party's' in Brooklyn en maakte producties en gaf feesten onder de naam MASTERS AT WORK. In 1987 gooide Maters at Work zulke hoge ogen dat Todd Terry hun naam en stijl leende voor de New Yorkse houseclassic 'Alright, Alright'. Daarvoor in de ruil introduceerde Terry Gonzalez aan Vega, de twee konden het meteen met elkaar vinden. Hun eerste single onder Masters at Work 'Blood Vibes' gaf de juiste mix weer tussen de reggae van Vega's dj set en de door percussie beinvloede latijns, ritmische sets met veel hiphop beats erin verwerkt.


Vega en Gonzalez konden er geen genoeg van krijgen en gingen verder aan een nieuw project Nuyorican Soul genaamd. Veel jazzy blazers, soulvolle vocalen tezamen met ritmische percussie en diepe housebeats, met als eerste single 'Nervous Track'. Dit zorgde voor een enorme verrijking van de dansscene. Het album uitgekomen in 1997 was enorm innovatief en bracht verscheidene muzikanten als Jocelyn Brown, latin soulstress India, hiphop Dj Jazzy Jeff en Soul legendes als Roy Ayers onder een dak. Net zoals Daftpunk's Homeworl, Blaze's Ten Years After of Roni Size's New forms, blijft het NuYorican Soul album een klassieker in de dancewereld.


Maar genoeg over toen, het gaat immers om nu, oftewel die ene avond in de More!

Eindelijk was het dan 03:00 uur en mocht Little Louie Vega de draaitafels van zijn voorganger overnemen. Wel eens naar een mix van pure soul, funk en jazz geluisterd? Little Louie Vega draait het allemaal!!

Little Louie begon met een heerlijke vocale plaat waarin hij zichzelf introduceerde met de woorden "Introducing, Introducing, Introducing Little Louie Vegaaaaaa! Een geweldig vibe was het aangename gevolg, echt iedereen gilde, floot en sprong een gat in de lucht! Vega draaide met twee draaitafels en twee cd-mixers tegelijkertijd, wat de verwachte hoogtepunten nog extremer maakte. Was het ene nummer nog niet vet genoeg, volgde er wel weer een betere met nog meer soul en jazz. De set kwam om een uur of 05:00 uur tot een enorm hoogtepunt met een verhoging van het tempo tot aan een soort minimal funky techno. Een ietwat onverwachte wending, en met de tune Maters at WorkWorkWorkWork sloot hij zijn set af.


Een betere koninginnenacht kun je jezelf niet wensen! Een absoluut pluspunt (naast de briljante set van Vega) van deze avond was het mooie, warme lichtwerk! Een klein minpuntje was de extreme drukte. Maar ach, zulke mooie housemomenten gun je toch iedereen?


Masters at Work

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws