Extrema Rewind, Beursgebouw - Eindhoven, 6 okt

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports



[swf 20011006_Rewind/banner.swf 600 150]


Extrema staat bekend om haar goed georganiseerde feesten in het zuiden des lands. In de zomer is er het zeer succesvolle festival in Aquabest. Daarnaast zijn er verschillende feesten in Maastricht en Eindhoven. Rewind is een van deze initiatieven van Extrema. Het dankt zijn naam aan de 'Rewind' van kunstexposities uit de chill out van het Festival. Deze exposities waren nu gekoppeld aan een prijsvraag waarbij de winnaars zich artistiek konden uitleven in 3 zogenaamde 'art rooms.' Deze verschillende creaties gaven een aparte sfeer aan het fenomeen chillen.




In tegenstelling tot bijvoorbeeld D-Nite was de aankleding zeer goed verzorgd door de dames en heren van Extrema. Het beursgebouw was van een grote kale hal omgetoverd in een sfeervolle club. Mooie creaties aan het plafond waaronder een enorme maan in het midden. Geen overdreven groot podium, zodat er een goed contact was tussen het publiek en de dj's. Maar vooral de zeer goed verzorgde visuals van Photonic en Jodocus gaven de zaal een intieme sfeer.




De goede sfeer bij de feesten van Extrema is inmiddels bij velen bekend. Het was dan ook behoorlijk volle bak tijdens Rewind. Opvallend detail was het vroege tijdstip waarop de meeste mensen naar het feest toegingen. Om tien uur stonden al veel mensen te trappelen om naar binnen te mogen en om halftwaalf was de zaal praktisch vol. Men wil waarschijnlijk waar voor zijn geld en waarom zou je dan tot 1 uur wachten?

Secret Cinema!



Al met al waren alle ingredienten aanwezig om hetzelfde sfeertje als op het festival te creeeren. Ware het niet dat de dj's het een beetje af lieten weten deze avond. We hebben het dan niet eens over het belachelijke feit dat na iedere set de muziek vijf minuten stopgezet werd. Dit was nodig omdat de temperatuur in de richting van Westergas-niveau ging en dus om de anderhalf uur de deuren even open gegooid werden. Het ging om het algemene niveau van de muziek. Er waren erg veel fouten de betreuren, wat op zich nog helemaal geen probleem hoeft te zijn. Het echte probleem was vooral dat het allemaal nogal saai was.




De avond begon zeer slecht met 100 % Isis. Laten we het maar houden op teveel gratis bubbels in de VIP, want Isis stapelde fout op fout. Platen die oversloegen, slechte overgangen of gewoon platen uit laten lopen om vervolgens rustig verder te gaan met een compleet ander soort plaat.
Haar opvolger deed het aanzienlijk beter. Q-lock ging verder met het rustige tempo van Isis, maar voerde dit al snel op. Bij hem stapelden de fouten niet op en hij kreeg de zaal al lekker mee.




Wie de zaal absoluut niet met zich meekreeg was dj Remy. Die deed het aanwezige publiek geen plezier met zijn saaie progressive platen. Extrema heeft altijd veel ruimte geboden aan progressive dj's. Remy stond dit jaar als een van de grote namen op de mainstage van het festival. En vorig jaar sloot Seb Fontaine het festival af. Dit is ook goed want het aanbod in die stroming is nog lang niet groot genoeg. Alleen kies dan als organisatie bewust alleen voor progressive en boek een grote Engelse progressive dj als afsluiter. Nu was er bij het aanwezige publiek toch vooral de roep om techno. Wanneer je Lady Aida en Dave Clarke op je flyer hebt staan, dan trekt dat een bepaald soort mensen. En die zitten over het algemeen niet te wachten op de eindeloze platen van Remy.




Voor Lady Aida had het dus eigenlijk een koud kunstje moeten zijn toen zij het stokje van de Hagenaar overnam. Maar ze begon met vage electroplaten die voor een hoop mensen te moeilijk waren. Daar kwam nog eens bij dat ze dit veel te lang vol hield. En toen de beuk er eindelijk in ging begon ook zij veel fouten te maken. Ze draaide typische Dave Clarke platen en dan ook nog op de Clarke wijze gemixt. Maar er is maar 1 man die dit kan en dat is 'The Clarkeman' zelf.
Om een uurtje of halfzes ging, de immer in het zwart geklede Engelsman, het allemaal nog maar eens voordoen. Scratchen en mixen in een onvoorstelbaar tempo zoals alleen hij het kan. Zijn platen zijn niet altijd verrassend maar de energie die erbij vrij komt is steeds weer fantastisch. Wat zou het mooi zijn als Dave nu ook nog eens een opgewekte man was die met een brede smile geniet van zijn publiek.

Lady Aida



Alleen is het dilemma dat jullie misschien denken: "Oh daar heb je love2party weer, altijd maar die Rotterdam promotie". Maar het is nu eenmaal zo dat Secret Cinema een dijk van een live-set stond weg te geven. Veel knallende Techno tracks van het nieuwe album White Men Can't Funk, waaronder de werkelijk gruwelijk, heftige track 'Acid Come'! Maar ook klassiekers als 'Gung Ho' en 'Timeless Altitude' gingen er uiteraard in als koek.

Misschien zijn de Haagse Remy-fans of de Eindhovense Aida-liefhebbers het er niet mee eens, maar qua muziek was het zaterdag niet Den Haag of Eindhoven maar Rotterdam de gekste!!







Extrema
Verslag Extrema zomerfestival

Tekst: Chrischz
Foto's: Jos

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws