Dancefair 2016

Sasha Dijkhoff | 15 februari 2016
party reports

Party: Dancefair 2016
Locatie: Jaarbeurs, Utrecht
Line-up: Frontliner, Jay Hardway
Datum: Zondag 14 februari 2016

Foto's: Jeroen de Haan en Nikki van der Wildt

Dancefair is hét platform waar iedereen terecht kan die geïnteresseerd is in de dance scene. Elk jaar kunnen beginnende dj's en producers op dit tweedaagse evenement netwerken met organisaties die hun verder kunnen helpen in hun carrière. Van seminars, master production classes en demo drops tot Q&A's met organisatoren van bekende dance concepten. Een platform waar talenten opgemerkt kunnen worden in alle genre's van dance. Van house en techno tot hardstyle en hardcore. Alles komt aan bod!

Ik besluit dit jaar op de zondag te gaan neuzen bij Dancefair. Alhoewel ik zelf geen dj of producer ben, is het toch interessant om de seminars bij te wonen.

Apparatuur

Bij binnenkomst kom je terecht in een grote zaal. Hier hoor je van alles door elkaar. Van echte instrumenten zoals een drumstel tot aan muziek geproduceerd met computer software. In deze enorme ruimte heb je de mogelijkheid om dj gear uit te testen en misschien zelfs wel te kopen. Draaitafels, drumpads, mixers, hoofdtelefoons en speakersets zie ik allemaal voorbij komen. Spullen waar ik zelf de ballen verstand niet van heb, maar ach. Het is zeker leuk om iedereen zo enthousiast en soms ook serieus bezig te zien met de tools die aanwezig zijn.

Demo drops & Stands

Wat verder achterin zijn stands aanwezig van labels die jongeren de kans geven om naar hun demo's te luisteren en tips te geven. Er staan stands van Freeway Recordings, WOLV Recordings en 2 Dutch. Punk Kids Recordings was ook aanwezig met een stand waar Ibranovski naar demo's aan het luisteren was. Ook staan er andere stands zoals Ears4U waar je custom- en handmade In-Ear Headphones kon kopen. De ouders van bekende Dj's Headunterz, Hardwell, Martin Garrix en Quintino richtte Dutch Dj Foundation op voor jonge dj's die contractuele vragen hebben, omdat er nog te vaak contracten getekend worden die niet deugen. Ook hier was een stand van aanwezig en dat vond ik erg handig, aangezien ik veel tieners zag rondlopen die geen verstand zullen hebben van dit soort zaken.

Een beetje chaos is het wel op Dancefair. Ook met de plattegrond is het een doolhof en moet je veel zoeken, maar nadat je overal zo'n beetje hebt gelopen weet je de weg gelukkig wel te vinden. DJ Mag hield in de ruimte waar vele instrumenten tegelijk afspeelde een seminar. Dit was niet zo'n handige plek met al het lawaai erom heen. Na een beetje rond geneusd te hebben is het voor mij tijd om seminars en masterclasses bij te wonen die ik op mijn planning heb staan. Deze seminar's en masterclasses van Scantraxx zijn voor de geïnteresseerde in de hardere stijlen.

Q&A met harddance promotors.

Ik neem plaats in een zaal waar vier heren uit de scene vragen zullen beantwoorden over de harddance scene en de programmering hiervan. Aan het woord zijn:

- Wouter Renckens, Matrixx Events (Emporium, XXlerator, Dreamfields)

- Remko Hermans, Kloontjes (Intents Festival)

- Karel van Deurzen, WiSH Events (WiSH OUTDOOR)

- Rob Min, Lose Your Mind (C.R.A.F.T festival, De Tijdmachine, Penoze)

Tijdens deze Q&A bespreken de mannen hoe ze nou precies talenten scouten voor de programmering en hoe een talent ervoor kan zorgen dat hij/zij opvalt. Iedereen heeft hierbij een eigen manier van werken. Het kan zomaar eens zijn dat als jij opvalt bij Wouter Renckens, je een berichtje krijgt via Facebook. Want hey, zo simpel is het en het kan nou eenmaal! Karel van Deurzen krijgt veel binnen via de mail. Omdat WiSH niet alleen harddance stages heeft is het voor hem onmogelijk om elke demo te beluisteren die er word opgestuurd. Als je als talent wel al een keer geboekt bent op een bekend feest is dat zeker handig om in de beschrijving te zetten zodat je wat meer opvalt. Ook hebben de heren liever een opgenomen setje van 30 minuten dan een in elkaar gezette podcast.

Veel aan het woord tijdens deze Seminar is Rob Min. Volgens Rob Min moet je gewoon geduld hebben en vooral niet meteen ja zeggen tegen de eerste de beste grote kans. Wachten tot de tijd rijp is, is zijn advies. Volgens Rob zijn er te veel talenten die te veel in één keer willen. Het is beter om jaren te werken aan je skills en om aan je eigen sound te werken, dan dat allemaal in 3 maanden te stoppen en op heel veel grote stages te staan in korte tijd. 'Je tijd is dan snel geweest en je word gauw weer vergeten', waren zijn woorden. Rob denkt dat de ‘houdbaarheidsdatum’ van een dj ongeveer 10 jaar is. Oh, en heb jij ooit demo's opgestuurd naar Rob en nooit meer wat gehoord? Dat kan best, want hij verteld ons heel plat dat hij gewoon op de 'delete-knop' drukt. 

De mannen zijn het ook eens over de 'gun factor'. Het staan op een festival op een mooie tijd moet jou uiteindelijk toch altijd wel gegund worden. Dankbaarheid en normaal gedrag is hier dan wel op zijn plaats. Geboekt worden is één, maar jezelf bewijzen tijdens jou draaitijd moet nog gebeuren. Wees altijd professioneel en let op wie je meeneemt, zijn de tips die de heren nog meegeven.

Als we het hebben over de discussie ‘raw’ en ‘euforisch’, maakt Rob Min het heel duidelijk dat alles’ verrauwd’ word in de hardstyle. Hij heeft echter liever 1 Atmozfears dan 10 Radicals. Hij geeft aan dat Lose Your Mind het nu zeker aan de kant van euforisch wil houden en niet de hele stroom wil volgen van raw. Hij zegt dan nog dat het te betwijfelen valt of ze nog wel wat gaan doen met Penoze of het helemaal links gaan laten liggen.

Production Masterclass met Ophidian (Hardcore)

Ophidian begon toen hij jong was met piano spelen. Na een tijd wou hij meer dan dat en begon hij in 1994 muziek te produceren. Produceren doet deze heer dus al een hele tijd. Verstand van produceren heb ik totaal niet, want dit doe ik niet, maar pik wel wat dingen op die hij verteld. Hij legt onder andere uit dat in de hardcore de G, A en G(ies) akkoorden voornamelijk worden gebruikt. Vroeger maakte het overigens geen drol uit als de akkoorden niet klopte, zei hij lachend.

Hij laat tonen horen die in de instantie niet lijken te kloppen, maar hij vervolgens wel kloppend kan maken. Uit de zaal komen vooral technische vragen van talenten die in ieder geval meer van het technische gedeelte begrijpen dan ik! Verder zet hij een track van Angerfist op waarna hij meespeelt op het keyboard om iedereen duidelijk de akkoorden te laten horen in deze track. Interessante seminar dus, ook als je geen producer of dj bent. Ik merk voornamelijk op dat er in ieder geval veel passie in zit bij Ophidian als hij praat over de technische zaakjes en de mensen in de zaal kennis probeert mee te geven. Heel mooi om te zien!

Production Masterclass met Frontliner (Hardstyle)

Door de gecancelde DYRO masterclass liep de planning niet helemaal lekker. Een kwartiertje later dan gepland begint Frontliner met zijn masterclass. Hij mag wel doorgaan tot 19:30 uur, waar veel mensen dan weer blij mee zijn. Het is toch wel de 'technische nerd' als het gaat om produceren, dus iedereen wil zo veel mogelijk oppikken van Frontliner.

Hij legt het eerste gedeelte uit hoe je nou een kick maakt. Hierbij maakt hij niet alleen een simpele kick, maar gaat hij ontzettend diep in op de inhoud. Hij laat zien op welke manieren je het geluid van de kick van vervormen. Ook beantwoord hij veel vragen uit het publiek. Zo legt hij ook uit hoe je een 'reversed kick' maakt. Ook worden er veel kleine geluidjes opgemerkt door de producers in het publiek. Zij gaan hierbij heel diep op in en vragen hoe je nou zo'n geluid maakt. Hier gaf Frontliner ook uitgebreid antwoord op. Hij laat alles zien met programma's Logic Pro X en Cubase Pro. Ook andere programma's komen erbij kijken, maar die namen heb ik niet allemaal onthouden.

Na een vraag uit het publiek of Frontliner ons het project van Rebirth Festival 2016 wil laten zien, pakt hij deze er snel bij. Hij laat natuurlijk niet alles horen, maar het publiek krijgt de kans om de intro met vocals en ook een aantal delen uit dit project aan te horen om er vervolgens vragen over te stellen. Voornamelijk de vraag 'Hoe maak je dat soort geluiden?' en 'met welk programma doe je dit dan?'.

In de zaal zie ik niet alleen hardstyle talenten zitten. Ik spot namelijk ook dj's die al veel op grote festivals staan in de house scene zoals Ibranovski en Badd Dimes. Zo zie je maar dat interesse in andere stijlen je ook vooruit kan helpen als producer. Een tip die ook Ophidian gaf tijdens zijn masterclass!

Volgend jaar zal ik Dancefair zeker weer bijwonen. Ook als je geen dj of producer bent kan je veel leren van zo'n dag.

 

7,5

Party report

Dancefair 2016 14 februari 2016 - Dancefair 2016 - Utrecht Report door Sasha Dijkhoff
  • Pluspunten
  • Veel mogelijkheden voor vragen
  • Goed bereikbaar
  • Variatie
  • Minpunten
  • Veel muziek door elkaar heen

Party Rapport

Sfeer
7
Muziek
8
Bar/horeca
8
Publiek
7
Aankleding
6
Bereikbaarheid
9

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws