Party: Dancefair 2016
Locatie: Jaarbeurs, Utrecht
Datum: Zaterdag 13 februari 2016
Afgelopen weekend vond Dancefair voor de vijfde keer plaats in de Jaarbeurs in Utrecht. Dancefair is hét grootste educatieve evenement voor (aspirant) DJ/Producers, industrie professionals en voor iedereen met een grote voorliefde voor muziek. Dit jaar was Dancefair extra speciaal door de uitbreiding met Musicfair, waar de focus lag op muzikanten.
Dancefair is voor iedereen die uit eerste hand wil weten hoe Nederlandse Dance pioniers als Hardwell, Steve Rachmad en Frontliner hun muziek maken, perfectioneren en delen met de rest van de wereld. Uiteraard was ook ik hier ontzettend nieuwsgierig naar dus de keuze om de ‘Production Masterclass’ van Hardwell te gaan volgen, was al snel gemaakt.
Hardwell gaf een Masterclass van 90 minuten waarin hij inzicht gaf in zijn muzikale geest, vakmanschap en studio workflow. De zaal was tot de nok gevuld en zelfs kinderen, met hoogstwaarschijnlijk veel aanstormend talent ertussen, zaten braaf te luisteren naar zijn bewonderenswaardige verhaal. Robbert legde in vogelvlucht uit hoe zijn tracks ‘Spaceman’ en ‘Cobra’ tot stand waren gekomen en gaf tijdens het vragenuurtje advies aan zijn opvolgers. Ook al was de Masterclass vrij technisch van aard, bleef het indrukwekkend om te zien dat een bepaald geluidje in zo’n meesterlijke track kan bestaan uit zoveel verschillende lagen.
Naast DJ/Producers geeft Dancefair ook Industrie Professionals een groot podium bij onder anderen de area ‘Business of Music’. Daar heb ik geluisterd naar een Q&A met Jose Woldring a.k.a The Media Nanny. Dit bedrijf werkt dagelijks aan het bouwen van het internationale mediaprofiel van artiesten zoals Martin Garrix, Afrojack en Joris Voorn. Naast dat ik er al een keer stage heb gelopen, was ik toch benieuwd naar Jose’s verhaal. Ze deelde haar kennis over het vak Public Relations, hoe The Media Nanny te werk gaat en gaf tips en tricks over hoe je jezelf online moet profileren en welke media je het beste kunt aanspreken wanneer je bijvoorbeeld een track hebt gereleased.
Q-dance/b2s
Zonder evenementen zouden artiesten niet kunnen optreden, dus ook daar had Dancefair een area voor gecreëerd genaamd ‘Headline Entertainment’. Dit bedrijf verenigt alle artiesten relaties met SFX. De betreffende seminar was gericht op de hardere stijlen waarbij de focus lag op Nederlandse evenementenorganisaties. Trends en ontwikkelingen werden tot in de details besproken en die waren opmerkelijk te noemen. Één van de spreker was B-front, die vertelde over zijn eigen Xqlusive. Naast hem zaten de mannen van Q-dance en b2s. Zij leerden het publiek dat het erg belangrijk is om vernieuwend en opvallend te blijven bij het opstellen van een hardstyle line-up. Een uitspraak als “je moet weten wat er speelt” werd dan ook meerdere malen benadrukt.
De educatieve dag werd afgesloten bij een Masterclass van dé vakschool voor de Dance industrie: The School Of House. In een eerder geschreven review was ik al erg te spreken over de Course ‘Event & Organization’ en ook de Dancefair seminars waren wederom een bron van inspiratie. Moderators Jan Maarten Hartong en Victor Coral verzorgden de panels op een professionele, enthousiaste manier en je kon merken dat ze de branche kennen als geen ander. Verschillende marketingmanagers van het elektronische muziek platform Beatport spraken over hun kennis en praktijkervaring om zo de nieuwe generatie klaar te stomen.
Op de beursvloer waren nog talloze stands aanwezig om DJ gear te testen, demodrops, netwerksessies en niet te vergeten de Musicfair. Helaas konden we niet alles bijwonen omdat het nogal een doolhof was. Desalniettemin kan ik terugkijken op een inspirerende dag waar ik veel nieuwe kennis op heb kunnen doen en mijn netwerk flink heb kunnen verbreden! Dancefair, see you next year!