Dockyard Warehouse Festival

Patrick van der Spoel | 11 april 2016
party reports

Party: Dockyard Warehouse Festival
Locatie: Hembrugterrein, Zaandam
Line-up: The Advent & Industrializer, Sam Paganini, Dubifre, Egbert, Secret Cinema, Luigi madonna, Monika Kruse, Paul Ritch, Art Department, Surgeon, Jonas Kopp b2b Pfirter, Johannes Heil, Juan Sanchez, Harvey McKay, Tommy Four Seven, Rebekah, ROD Malmok en meer
Datum: Zaterdag 9 april 2016

Na de opening van het festivalseizoen is Dockyard Warehouse Festival een van de eerste die zich laat gelden. Na het geslaagde festival met ADE afgelopen oktober is het nu weer tijd voor een nieuwe editie. De organisatie had hier met het Hembrugterrein in Zaandam een uiterst passende locatie voor gevonden.  De line-up loog er niet om en met ook nog een prima weersverwachting op zak, waren de ingrediënten aanwezig voor een heerlijke festivaldag.


 

Hembrugterrein en Dockyard zijn een goede match

In oktober was het Amsterdamse NSDM-werf nog het decor voor Dockyard, dit keer is de locatie gewijzigd naar het Hembrugterrein in Zaandam. Het duurde even om er te komen (via een shuttlebus en een pondje), maar eenmaal aangekomen zie je meteen wat voor een unieke locatie dit is. Grote loodsen op korte afstand van elkaar maakte het een compact en overzichtelijk terrein. Te midden van die vier stages waren chillspots en eettentjes. Elke stage had een enorm industrieel karakter, wat bij uitstek past bij techno en een extra dimensie biedt aan het rauwe uiterlijk van het genre.

De bunkers Terminal One & Warehouse

Bij Terminal One, ook wel gezien als de mainstage, stond Luigi Madonna al meteen gas te geven. Zijn naam is steeds vaker te zien op diverse grote festivals en feesten en dat is zeker niet zonder reden. Met zijn diepe, grimmige klanken zorgde hij er al snel voor een goede sfeer onder het publiek. Om voor mij nog onbekende redenen verscheen daarna geen Egbert op het podium, maar Secret Cinema draaide eerder dan gepland en Luigi Madonna draaide langer door. Het eerste kwartier was sterk en smaakte zeker naar meer, maar bij de Warehouse-stage wachtte Juan Sanchez. Deze deejay zet naar mijn mening altijd een goede set neer en dat was op Dockyard wederom het geval. Zijn stevige platen met een rauw randje maakte het een aangename set om bij te wonen.  Beide zalen waren erg donker en het had daardoor veel weg van een indoorfestival. De artiesten die in beide zalen geprogrammeerd stonden, pasten hier wel erg goed bij. Een klein punt van kritiek was het volume bij de Warehouse-stage. De muziek stond hier beduidend zachter dan bij de Terminal One, wat vooral bij techno vaak een andere beleving biedt. 

Hierna betrad Johannes Heil het podium en ging verder waar Juan Sanchez was gebleven. Op een lekker tempo ramde hij door met veel grimmige platen en een van de vele hoogtepunten was zijn eigen track ‘Transition Six’. In Terminal One was ondertussen Sam Paganini begonnen aan zijn set. De Italiaanse deejay is de afgelopen jaren steeds verder opgeklommen binnen onder andere Drumcode. Met veel (grote) releases heeft hij zichzelf steeds meer op de kaart gezet en dat was ook bij Dockyard terug te zien. Zijn set begon vrij rustig en vlak, maar na een tijdje schroefde hij het tempo op en bracht hij meer variatie aan. Een aantal bekende platen van hem kwamen voorbij, maar vooral bij ‘Rave’ ging het publiek los.

Daarna stonden The Advent & Industrializer ouderwets te knallen in de Terminal. Zij lieten er geen gras over groeien en begonnen gelijk al in een rap tempo, zoals we van de heren kunnen verwachten. Deze lijn trokken zij hun gehele set door en na een uur vlammen liet ik deze set voor wat het was, want bij Warehouse sloot Surgeon af.


The Factory

Vanwege het zachte geluid en door zijn vrij eentonige nummers besloot ik al snel weer elders te gaan kijken, namelijk bij Art Department in The Factory. Qua tempo lag dit wel iets lager dan de overige zalen, maar de sfeer was hier uitstekend. Het was een lekkere set met veel melodieuze platen die telkens goed werden ontvangen door de volle Factory. Deze twee Canadese gasten wisten de dag programmering gedenkwaardig af te sluiten en dirigeerde daarmee iedereen met een voldaan gevoel naar de uitgang of afterparty.

En door! 

Naast de reguliere programmering tot 23:00, was er op hetzelfde terrein bij twee stages nog een nachtprogramma tot 05:00 met grote namen als Tommy Four Seven, Dubfire en onze nationale trots ROD Malmok. Het mooie hiervan is dat het op dezelfde locatie was en je dus geen moeite hoeft te doen om er te komen. Hiervoor diende je wel in het bezit te zijn van een Day & Night ticket.  Tot in de late uurtjes is hier goed doorgefeest en Dockyard kan tevreden terugkijken op deze mooie festivaldag.  


 

7,5

Party report

Dockyard Warehouse Festival 9 april 2016 - Dockyard Warehouse Festival - Zaandam Report door Patrick van der Spoel
  • Pluspunten
  • Passende industriële locatie
  • Sterke namen op de line-up
  • Compact terrein
  • Minpunten
  • Geluid stond vaak vrij zacht
  • Entree verliep stroef

Party Rapport

Sfeer
8
Muziek
9
Bar/horeca
7
Publiek
8
Aankleding
7
Bereikbaarheid
6

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws