PS Interview: Martijn ten Velden

Partyscene Redactie | 28 december 2004
headlines


Partyscene sprak met de sympathieke ‘Nederlandse Engelsman’ over zijn hoogtepunten van 2004, Londen en de Engelse muziekindustrie en het nachtleven in Nederland.

Tekst: Liesbeth Strobbe

Hoe ben je in Londen terecht gekomen?

Martijn: “In 1990, ik was toen 18, ging ik er voor het eerst naar toe. Ik zat toen in een hiphopband als scratch-dj. Samen met Shyrock (Postmen, red.) zagen we Londen als dé stad waar alles gebeurde op hiphopgebied. In Nederland was de scene zo ontzettend klein, ik kon mijn weg er niet vinden. Alle labels zaten in Engeland of Amerika. We wilden met eigen ogen zien hoe het er aan toe ging daar in de industrie. Nog geen maand later had ik een ‘one way ticket’ gekocht richting Londen om mijn carrière een kans te geven.”

Waarom heb je uiteindelijk de hiphop verruild voor dance?

Martijn: “Ik heb me de eerste jaren met hiphop bezig gehouden, maar eind jaren ’90 begon de dancescene me meer te trekken. De energie die ik op dancefeesten zag, was de energie die ik miste op hiphopfeesten. Vriendelijke mensen, iedereen danste en maakte contact met elkaar. Die sfeer herkende ik uit de beginperiode van de hiphop maar was inmiddels veranderd in een ‘kijk mij eens cool zijn’ attitude. Als hiphopper moest je stoer langs de kant staan en niets doen. Dat trok me niet meer.”

Hoe heeft wonen in een stad als Londen bijgedragen aan je carriere?

Martijn: “Londen inspireert me heel erg. De verscheidenheid aan culturen die je hier op straat aantreft, vind je terug in de clubs. Dat geeft me inspiratie, ook in de studio.”

Wat is het grote verschil tussen de dancescene in Engeland en Nederland?

Martijn: “Er zijn hier veel verschillende stijlen muziek en er wordt veel geexperimenteerd. Veel meer dan in Nederland. De muziek blijft zich hier ontwikkelen en vernieuwd zich constant. Zou ik in Nederland wonen, dan klonk mijn muziek ongetwijfeld ook anders. En de muziekindustrie is hier groter, er zijn meer mogelijkheden. Bovendien verkoop je hier als producer meer platen, zelfs als een plaat eigenlijk underground is. Daarnaast zijn de scene en de mensen die erin werken wat meer relaxed en open. In Londen gaat alles hard en snel. In Nederland -dat merkte ik heel erg tijdens het Amsterdam Dance Event- sta je binnen tien minuten met iemand te praten en kun je als je dat wilt ook een zinnig gesprek over bepaalde zaken hebben. Echt praten met elkaar. Ik ken veel mensen al tien jaar zonder ze echt te kennen. Ze zijn in Londen meer gesloten. Er wordt meer oppervlakkig gepraat.”

Hoe wordt er in Engeland tegen de Nederlandse scene aangekeken?

Martijn:”Ze vinden Nederlanders te gek. Ook al zien ze trance nog steeds als het grote Hollandse exportproduct, ze weten wel dat we in de housescene al even lang bezig zijn. Ze hebben veel respect voor de producers. Er komt veel kwaliteitsmuziek vandaan, die zij erg waarderen. Kijk maar naar Sander Kleinenberg of Hardsoul.”

Hoe komt het, denk je, dat je in Nederland nog niet zo bekend bent?

Martijn: “Ze moeten me gewoon niet, haha. Nee, ik heb daar vaak over nagedacht, maar ik weet het niet. Misschien zijn er al zoveel goede dj’s van eigen bodem binnen de landsgrenzen dat er geen reden is om over de grens te kijken? Als ik in Nederland had gewoond, was het waarschijnlijk wel anders gelopen en had ik op meer flyers gestaan. Maar ik wil graag laten zien wat ik bereikt heb, dus wacht maar af! Bovendien gebeurt het ook zo vaak dat de pers een plaat pas oppikt na 9 maanden. Dus wie weet wat er nog kan gebeuren. Ik ben geduldig!”

Je hebt het afgelopen jaar veel in de studio gezeten met Mark Knight. Dat bevalt goed?

Martijn: “Jazeker. We hebben het afgelopen jaar alle remixen samen gedaan. Dat besluit hebben we bewust genomen. We vullen elkaar muzikaal goed aan, maar het werkt ook effectief. Zeker als de ene het eens drukker heeft dan de ander. Vanaf volgend jaar ga ik ook weer solo aan de slag.”

Wat zijn je hoogtepunten van 2004?

Martijn: “Ik ben dit jaar doorgebroken, dat is het grootste cadeau. Productioneel gezien de remix die ik met Mark Knight heb gedaan van Soul Central ‘Strings of Life’, de remix van Portobello ‘Vive la Difference’. En ik heb een mix mogen maken voor Release Yourself, de radioshow van Roger Sanchez. Het zijn allemaal dromen die uitkomen. En natuurlijk de Essential Mix voor Peter Tong. Dat was ook zeker een hoogtepunt. Daar ben ik hem heel dankbaar voor. Die man heeft muzikaal zo veel invloed in de Engelse dancescene.”

Wist je dat...

...Martijn ten Velden uit Haarlem komt?
...hij zijn eerste productie maakte op 17-jarige leeftijd met Chocolate Puma (en dit nummer nooit is uitgebracht)?
...hij al remixen maakte voor Natasha Bedingfield, Kylie Minogue, Sugababes?

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws