Bart B More

Partyscene Redactie | 14 juni 2007
interviews

Tegenwoordig is alle elektronische muziek electro

Bart B More is een jonge, getalenteerde producer die vorig jaar ook al op één van onze strandfeestjes zijn kunsten vertoonde. Sindsdien timmert hij vooral op producersvlak hard aan de weg. Zo kwam onlangs een release van zijn hand uit op het populaire Samsobeats-label en is hij inmiddels eigenaar van zijn eigen Secure Recordings, waarvan de tweede release in juli in de winkels ligt. Tijd voor een introductie.

Zelf vind ik het leuker als ik zie dat ik in het hokje jackin’ house geplaatst wordt.Wie is Bart B More en wat houdt hem zoal bezig?

Bart: "Bart B More is Bart van der Meer, drieëentwintig jaar uit Castricum. Tussen het produceren en dj’en door studeer ik. Volgend jaar hoop ik mijn master in marketing te behalen."

Welke muziek staat je bij uit je jeugd?

Bart: "Ik ben een beetje een nakomertje in een groot gezin. Van mijn drie oudere broers was de oudste helemaal into Chaka Khan & Jocelyn Brown de middelste luisterde naar soul, SWV, D’angelo dat soort dingen, en de jongste broer begon net de mellow house te ontdekken. En 2 unlimited natuurlijk! Bij deze nog een shout out."

Welke stijlen of stromingen hebben invloed op je muziek gehad?

Bart: "Daft Punk zette een hele beweging in gang waarbij disco en funk gesampled werd in house tracks. Later kwam Olav Basoski met de Samplitude-serie, die ik tegek vond. Het was vernieuwend, hing een beetje tussen house en techno in en was een stuk stoerder! Daar zoek ik altijd wel een beetje naar in mijn muziek."

Kunnen we je muziek, naar goed Nederlands gebruik, in een bepaald hokje stoppen?

Bart: "Ik had zo gehoopt dat deze vraag niet zou komen. Tegenwoordig is alle elektronische muziek electro, dus word ik vaak in dat hokje geduwd. Zelf vind ik het leuker als ik zie dat ik in het hokje jackin’ house geplaatst wordt. Jackin’ house is in de jaren '80 in Chicago ontstaan. Het heet jackin’ house, omdat het je doet ‘jacken’. Moeilijk uit te leggen. De hele Switch/Jesse Rose/Solid Groove hoek is bijvoorbeeld een vorm van jackin’ house die erg populair is op het moment. Hoewel ik betwijfel dat alles wat ik draai/produceer binnen het hokje past, is het wel een geluid waar ik me erg in kan vinden."

Als je thuis bent, heb je dan nog behoefte om muziek te beluisteren?

Bart: "Soms zijn er wel momenten dat je de house even zat bent en dan luister ik het liefst naar rustige mooie muziek. Zo heb ik laatst het nieuwe album van Air gekocht ‘Pocket Symphony’. Erg mooie sfeervolle cd."

Wat is je sterke en zwakke punt als dj?

Bart: "Mijn sets zijn vrij dynamisch, er gebeurt genoeg. Je merkt ook echt dat er iemand aan het dj’en is in plaats van dat er gewoon plaatjes aan elkaar gedraaid worden. Dan gaat er misschien wel eens wat mis, dat is dan maar het risico. Als je betaald wordt om te dj’en, vind ik dat je je trucendoos open moet gooien. Je gaat ook niet naar het circus om een paar uur naar een zittende olifant te kijken? Dan wil je ook kunstjes zien.

Mijn zwakkere punt is de soms ontbrekende lijn in mijn set. Daar wordt aan gewerkt. Ik heb enorm veel respect voor dj’s die zo’n spanningsboog kunnen creëren dat het de hele dansvloer in bedwang houdt. Josh Wink is bijvoorbeeld zo’n dj."

Als je betaald wordt om te dj’en vind ik best wel dat je je trucendoos open mag gooien. Je gaat ook niet naar het circus om een paar uur naar een zittende olifant te kijken, we willen kunstjes zien!Wat zijn je toekomstplannen en dromen?

Bart: "Het is altijd een droom geweest om prime time op een groot festival te staan. Dat lijkt me te gek! Mijn release op Toolroom Records, het label van Mark Knight, is eigenlijk al een droom die is uitgekomen. Mark is toch één van de grootste namen uit de housescene en Toolroom één van de grootste houselabels. Deze week kreeg ik te horen dat ik een track van ATFC mag remixen voor Toolroom. Als 16 jarig jongetje droom je daar van, en nu gebeurt het. Verder hoop ik in de toekomst vooral heel veel met muziek bezig te kunnen zijn."

Wie is je grote voorbeeld?

Bart: "Toch wel Laidback Luke. Het blijft mij verbazen hoe goed hij zich aan zijn publiek kan aanpassen. Waar of hoe laat hij ook draait: het gaat los! Daarnaast heeft Luke mij vanaf het moment dat ik hem mijn eerste demo gaf begeleid met zowel produceren als draaien. Hij heeft nu echt zijn eigen sound gevonden en gooit daarmee ook internationaal hoge ogen. Natuurlijk zijn er veel meer artiesten en dj’s waar ik veel respect voor heb, maar omdat ik met Luke wat meer contact heb, springt hij er qua drive, commitment en skills toch wel bovenuit."

Je bent al een paar jaar druk bezig als dj en producer. Recentelijk heb je nog een EP uitgebracht op Samsobeats. Daarnaast heb je, samen met Tony Flexx, een eigen label genaamd Secure Recordings opgericht. Waarom een eigen label oprichten?

Bart: "Secure hebben we in eerste instantie in het leven geroepen om de wat moeilijkere dingen waar andere labels zich niet aan durven te wagen, maar waar wij wel helemaal achter staan, toch uit te kunnen brengen. De eerste release ging eigenlijk al boven verwachting goed en we hebben de track ‘So It Goes’ zelfs uitgelicenseerd aan Toolroom Records. Om een label te beginnen heb je eigenlijk twee dingen nodig: draaibare muziek en Tony Flexx. Tony Flexx zijn bedrijfje ‘On Digital Demand’ zorgt ervoor dat je muziek op alle goede muziek downloadsites terecht komt. Draaibare muziek is een vereiste omdat veel downloadsites toch nog wel eisen stellen in wat voor muziek ze op hun sites toelaten. Je nieuwste ambient polka anthem uitbrengen wordt dus misschien wat lastiger."

Is het produceren belangrijker voor je als het dj-en?

Bart: "Ik denk dat het produceren wel meehelpt ja. Er zijn maar weinig dj’s die zich door skills zo kunnen onderscheiden dat ze ook veel geboekt worden. Het is een optelsom. Meer releases = meer bekendheid = meer publiek = meer boekingen. Ik kan niet zeggen dat het ene belangrijker voor mij is dan het andere. Ik beleef er evenveel plezier aan, zolang ik maar met muziek bezig kan zijn.."

Tot slot, Wat is je top-10 van dit moment?

1. Groove Armada - Get Down (Henrik B. Remix) [Sony BMG Music]

2. Bart B. More - Take It Down (Noir Remix) [Noir Music Black]

3. Rejected – For The People [Rejected]

4. Chris Carrier - Saudade [Robsoul Recordings]

5. Bryan Jones - Chicago Jack (Santiago & Bushido Remix) [Control Recordings]

6. Tony Flexx & Bart B. More – Our House [Secure Recordings]

7. David Sense & Dan Welton - Bonk [Noir Music Black]

8. Ida Corr - Let Me Think About It (Fedde Le Grand Mix) [Flamingo Recordings]

9. Bart B. More - House Ya (Stupid Fresh Remix) [Secure Recordings]

10. Larry Tee Ft. Princess Superstar - Work It Out (Herve Goes Low Remix) [Holon Records]

Bart B More

Secure Recordings

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws