PS Interview: Roger & Bas van Extrema Music

Partyscene Redactie | 14 oktober 2006
headlines

Deze week werd bekend dat Extrema Music boekingskantoor Dilanta overneemt.Partyscene sprak Roger Dassen en Bas Baetsen van Extrema Music.

Tekst: Frank Böhm

Roger Dassen is onlangs 37 geworden, geboren en getogen in Sittard, sinds 2002 getrouwd met de Turkse schone Aysel en tegenwoordig woonachtig in een piepklein dorpje genaamd Nieuwstadt (bij Sittard). Waar op zondag nog ouderwets de tractors door de straat scheuren en je wakker wordt van de daarbij behorende trillende ramen of waar de kerkgangers hem zo doordringend aanlijken als hij zondagochtend thuis komt zodat Roger in het vervolg wacht tot iedereen netjes in de kerk zit alvorens zich naar huis te wagen. Bas is 27, komt uit Geleen, is ongehuwd maar heeft wel een vriendin en runt Extrema Music samen met Roger.
dj Rho
Waar ging je als puber altijd uit?

Roger: Als puber ging ik vaak op stap in een omgebouwde schuur die Tsje heette. Een

kweekvijver voor alle tegen de maatschappij afzettende dromers en wereldverbeteraars. Tevens hol van de new wave scene en alles wat daarbij hoorde inclusief getoupeerde koppen, zwarte kleding, zwarte puntschoenen, ooglijntjes etc.. Allemaal volgelingen van Robert Smith van The Cure dus. Erg toffe plek waar ik voor het eerste kennis heb gemaakt met muziek van Bauhaus, The Cure, Sister Of Mercy, Nitzer EBB, Front 242 en verder alles wat donker en depri klonk en niet in de top 40 te beluisteren viel haha.

Bas: Ik ging vroeger vaak op stap met vrienden in Antwerpen en Brussel als ik zelf niet hoefde te draaien.

Jullie draaien ook?

Roger: Yep, sinds 1992, onder de naam dj Rho. Ik ben begonnen in Jongerencentrum Fenix te Sittard als onderdeeltje van mijn MBO stage. Die stage heb ik toen volledig verziekt omdat ik toen tijdens mijn stage uren alleen maar aan die draaitafels zat te pielen. Dat had met stage natuurlijk weinig tot niets te maken. Ik schaam mij daar nog steeds voor trouwens. Van 2005 t/m juni 2006 heb ik er volledig uit gelegen in verband met een chronische ziekte die ik nu gelukkig goed onder controle heb.

Bas: Ik draai al een aantal jaren onder de naam Base. Ben ongeveer 6 jaar resident geweest van Nightlive in Maastricht waar ik destijds plaatjes draaide naast o.a. guest dj’s Erick E, Sander Kleinenberg, Kevin Saunderson e.a. Twaalf jaar geleden ben ik besmet geraakt met het electronische muziekvirus en heb in de tussentijd stiekem een aantal producties en een Puschkin residence cd uitgebracht.

Waarom ben je gaan draaien?

Roger: Omdat ik net als vele anderen besmet raakte met het virus en het in elkaar mixen van platen waardoor het leek alsof er uren lang één en dezelfde plaat op stond die je alle hoeken van het muziekspectrum liet horen/zien. Geweldig was dat!

Wat deed je hiervoor voor werk?

Roger: Eigenlijk ben ik gelijk na mijn HBO opleiding in 1997 fulltime begonnen met het draaien op feestjes en het organiseren van eigen feesten. Het was tijdens mijn studie een hobby die als leuke bijverdienste fungeerde. Na mijn studie ben ik dit dus fulltime gaan doen.
Knock Out


Hoe ben je erbij gekomen om feesten in de mergelgrotten te gaan geven?

Roger: Tsja, hoe kom je er bij om een feest als Caves of Joy te gaan doen? Ik geloof dat ik ooit op een bruiloft was in die grotten en ik was helemaal lyrisch van die locatie: 500 meter diep in een berg, letterlijk geen hand voor ogen, tussen de paddestoelen kwekerijen en dan sta je zomaar ineens in een grot met mergelmuren, professionele geluidsinstallatie, bars etc.. Ik dacht: dit is gewoon dé plek om een coole sound neer te zetten, dus allesbehalve piemeltjes house dan. Mensen als Tom Stephan en James Holden hebben daar jaren geleden gewoon gestaan voordat ze überhaupt in Nederland bekend waren.

Hoe zijn jullie bij Extrema gekomen en hoelang zitten jullie al bij Extrema Music?

Roger: Marcel en Sander komen allebei uit Heerlen en ik kom zelf ook uit die regio. Uiteraard kwamen we elkaar wel eens ergens tegen omdat er niet zoveel feesten waren in die tijd. Ik vond de programmering van Extrema eigenlijk maar helemaal niks en Marcel en Sander vonden mij maar een rare kwibus met z'n wazige blow muziek en stroboscoop junks. Dit heeft zo een aantal jaren geduurd en zoals wel vaker worden kleine jongetjes volwassen en gaan vervolgens op een andere manier met elkaar om. Ik begon Extrema steeds meer te waarderen (behalve de line ups) en zij begonnen ook wel te zien dat ik als dj en promotor toch wel een eigen stijl/concept ontwikkeld had. Als we elkaar tegenkwamen dan ging het toch wel altijd weer over muziek en op een gegeven moment zei ik met mijn grote mond dat het tijd werd dat Extrema eens wat meer in de breedte moest programmeren in plaats van altijd alleen maar die eeuwige house. Marcel zei: “Is goed kom jij dat dan maar eens doen als je het zo goed weet”. Dat was ergens rond kerst 2001 en één week later stond ik bij Extrema op de stoep! Eerst op factuurbasis twee dagen, toen drie dagen, toen vier dagen en in mei 2005 heb ik met mijn toenmalige collega Peter Van Hal en Marcel Mingers samen Extrema Music BV opgericht.

Bas: Ik produceerde tijdens mijn studie ook muziek en bracht o.a. met Rene Amesz samen een plaat uit op Deep Records wat onderdeel was van Extrema Music. Daarnaast kende ik collega dj Rho (Roger) ook al van het zuidelijke uitgaansleven en dit gaf mij de mogelijkheid om mijn studie af te ronden met een eindstage bij Extrema Music waar ik nu inmiddels alweer 2,5 jaar werkzaam ben.
Caves of Joy
Hoe ziet jullie week er gemiddeld uit?

Roger: Extrema Music wordt bestierd word door Bas en mijzelf en onze stagiaire Charlotte. Bas runt het boekingskantoor en het Extrema Records label en doet daarnaast ook het management van Rene Amesz. Ik zelf verzorg de line ups van alle Extrema Events (samen met Bas), organiseer de Knock Out events in 013 en run het Hot Kitchen label. Een normale week bestaat uit veel bellen, mailen, vergaderen, kilometers vreten en héél veel muziek luisteren de hele dag. Soms tot vervelens aan toe voor onze collega's. Uiteindelijk zijn we op kantoor verbannen naar de zolder waar we ongestoord ons werk kunnen doen, hehe. Daarnaast doe ik (nog) de administratie en in het weekend ga ik naar leuke dj's luisteren. Af en toe komt er nog een brainstorm sessie doorheen die tot in de late uurtjes kan duren.

Bas: Elke morgen en avond uurtje carpoolen samen met Roger naar/van Eindhoven. In het zomerseizoen druk bezig met programmering en voorbereidingen voor de Extrema festivals en onze eigen artiesten. In het naseizoen veelal zoeken naar nieuwe business, talentvolle producers, kwalitatieve producties en het blijven pushen bij onze eigen artiesten. Daarnaast wil ik het produceren weer snel gaan oppikken, puur voor mezelf, lekker in mijn eigen vrije tijd, heerlijk muziek maken. 

Wat vind je van de partyscene in Nederland op dit moment?

Veel te veel van hetzelfde. Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde Nederlandse clubeigenaar/promotor na jaren nog steeds niet het lef heeft om kwaliteit neer te zetten. Nederland blijft hier over her algemeen hartstikke blind voor en durft gewoon niet. Het is nog steeds kijken wat de ander doet en als het daar goed gaat dan gaan we het ook maar eens proberen. Ik vind het ongelooflijk dat veel bekende Nederlandse dj’s wekelijks volgeboekt staan zonder ook maar een noemenswaardige productie op hun naam te hebben staan terwijl er aan de andere kant jongens rondlopen die de een na de andere top plaat produceren die wereldwijd door internationale dj’s wordt opgepikt maar die in Nederland werkelijk geen poot aan de grond krijgen. Ik vindt het een bijzonder trieste zaak voor de ontwikkeling van het Nederlandse party klimaat en ook voor de manier waarop het buitenland naar ons kijkt. We zijn ontzettend goed in het organiseren van mega indoor/outdoor events en het organiseren van het Amsterdam Dance Event maar in de praktijk pikken weinig organisaties de echte kwaliteit op.

Maar veel promoters spelen op safe, aangezien top dj’s nou eenmaal veel geld kosten. De bekende (buitenlandse) namen trekken een volle zaal, dit doe jij toch ook met Knock Out? Niet veel promoters hebben het geld om te floppen, de experimentele line up van Novalectra vorig jaar zorgde niet voor een volle bak.
Caves of Joy


Ik ben het er niet helemaal mee eens dat dit het plan van Extrema Music is met Knockout. Maar KO heeft wel pas drie maal plaatsgevonden en we wilden met het boeken van de bekendere namen inderdaad (voorlopig) op safe spelen maar wel met een bepaald doel voor ogen. Nu de afgelopen drie edities van KO een succes waren gaan we het roer langzaam maar zeker omgooien. De vorige KO waren bijvoorbeeld Remy, Michel de Hey, Benny Rodrigues en Bart Skils van de partij. Safe? Ja! Kwalitatief? Zeer zeker. Door het succes van de vorige edities kan ik dan ook voor de KO op 11 november met iemand werken als Tony Rohr (USA), Rene Amesz en Bart Van Wissen. Daar staan dan wel weer Michel de Hey en Steve Rachmad als bekende namen tegenover maar dat doet zeker geen afbreuk aan de muzikale kwaliteit van KO. Ik denk dat als wij nog een twee of drie geslaagde edities achter de rug hebben er nog meer interessante namen geprogrammeerd gaan worden. Je moet ook een bepaald evenwicht creëren. Een feest voor 2000 man kost toch een hoop geld en je wilt op z'n minst toch graag break even draaien om de continuïteit te kunnen waarborgen. Met betrekking tot Novalectra geldt hetzelfde als voor KO. Extrema heeft een aantal zeer succesvolle events op jaarbasis waardoor er genoeg ruimte is om nieuwe dingen uit te proberen. Dat dit niet gelijk voor volle zalen zorgt is tegenwoordig inherent aan de overkill van eendagsvliegen in het club en festival circuit.

Wat zijn de verschillen in de Hollandse dancescene in vergelijking met vroeger?

Er zijn zoveel verschillen maar het belangrijkste verschil is dat je vroeger gewoon twee stijlen had: mellow of hard. Dat was het en daar moest je het mee doen en daar had ook iedereen vrede mee. Je ging naar een feest met Marcello, Remy en Dimitri of je ging naar Dano, Buzz Fuzz en Prohet. Klaar, heel simpel. Hoe de scene zich ontwikkeld heeft moge duidelijk zijn. Allerlei stromingen met allerlei naamsversmeltingen als techhouse, urbaneclectic, techno, hardcore, drum ‘n bass, triphop, lounge, club, pomping house, breaks, progressive, minimal, electroclash, garage, twostep, trance, ambient etc.. Op zich goed voor de wereldwijde scene maar of Nederland groot genoeg is om al deze stijlen tot rijpheid te laten komen weet ik niet...

Welke producer vind je erg goed?

Roger: Internationaal gezien James Holden en Petter omdat beiden op een ontzettend speelse en vooral emotionele manier hun muzikale ei kwijt kunnen. Het lijkt wel alsof zij hun tijdgenoten soms 2 generaties vooruit zijn. Ongelooflijk goed. Nationaal gezien Rene Amesz en Darko Esser. Rene omdat hij zo'n ongelooflijke power in z'n beats heeft dat hij je gewoon de dansvloer op schopt. Luister maar naar Climb The Wall die net uit is op LMR en zijn Dibiza remix van niemand minder dan Danny Tenaglia. Darko Esser omdat hij net als James en Petter geweldige emoties kan losmaken met zijn producties maar ook live shows neerzet.

Bas: Naast deze namen ben ik helemaal gek van Spirit Catcher, geniaal wat deze twee Belgische mannen produceren! Het perfecte voorbeeld van elektronische muziek met gevoel, hier zit gewoon alles in voor mij.
Knock Out
Waar moet een demo track aan voldoen om bij jullie uitgebracht te worden?

Wij krijgen per week iets van 50 tot 100 demo tracks aangeleverd waarvan trouwens het grootste gedeelte via mail en niet meer via opgstuurde cd's. Dat is wel prettig want dan kun je er snel door heen luisteren. Al die tracks luisteren we gezamenlijk en soms blijft er één hangen. Het belangrijkste van een demo track is dat ie iets met mij doet waardoor de aandacht blijft hangen. Een soort van thema of hook dus. Maar dan wel een thema dat in ons straatje past en waardoor je 'het' bepaalde gevoel krijgt. Vervolgens moet de demo spannend blijven en niet na twee a drie minuten verzuipen in eentonigheid. Het moet dus ergens heen gaan. Heel vaak hebben wij dat gevoel ook al bij ruwe tracks. Op een gegeven moment leer je daar gewoon doorheen te luisteren. Dan gaan we meer kijken naar hoe een track is uitgemixed en opgebouwd. Is het te druk, de beat te hard, vallen een paar essentiële geluiden wel of niet op. Is de break te lang/kort etc.. Van daaruit nemen wij contact met de producer en proberen we dat ding zo goed mogelijk af te werken. Soms gaat dat goed en soms niet. Vervolgens laten we er door een paar andere producers vaak nog een remix van maken. De beste remix

kiezen wij dan en die komt dan met een eventuele derde track en het uitgewerkte origineel op vinyl.

Wat zijn de plannen de komende tijd met Extrema Music?

Op de eerste plaats willen wij onze labels Extrema Records en Hot Kitchen Records verder uitbouwen. Tevens wil ik er zelf nog een meer experimenteel label bij hebben maar dat is pas iets voor 2008. Op de tweede plaats onze agency verder uitbouwen. Daar zijn we met de overname van Dilanta al een stuk verder mee. De boys timmeren allemaal ontzettend hard aan de weg. Zowel met hun producties als dj sets dus daar heb ik wel een goed gevoel over. Op de derde plaats wil ik gewoon met ons team een ontzettend leuke tijd beleven. Er wordt hard en veel gelachen bij ons op kantoor en dat is uiteindelijk toch de drijfveer om het in deze scene vol te kunnen houden. Liefde voor de muziek die je met anderen wilt delen.

Heb je een goede tip voor beginnende producers die hun tracks willen uitbrengen?

Ja, veel nieuwe producers zijn bang om iets uit te brengen omdat het voor hun gevoel gewoon niet 'af' is. Ik zeg dan altijd tegen hen dat het gros van uitgebrachte releases nou eenmaal nooit af is en dat iedere track een onderdeel van een geheel vormt, namelijk van dj set. Track vier op een mix cd heeft ook track vijf nodig om naar track zes door te vloeien, toch? Het komt erop neer dat jouw plaat gewoon op het juiste moment gedraaid wordt en daardoor komt ie het best tot z'n recht. Iedere plaat is tenslotte een emotie en als je dat op de juiste manier weet te combineren ben je goed bezig, ook als dj. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar dat zijn dan ook de echt de grote platen die vaak jarenlang in de koffers van de heavy weights blijven

zitten.
Knock Out
Welke act/dj zie jij de komende tijd doorbreken?

Er zijn een hoop dj's/acts die op het punt staan om door te breken. Het is gewoon een optelsom van de juiste sound op het juiste moment door de juiste persoon met de juiste uitstraling, de juiste mensen om zich heen hebben en de juiste omstandigheden. Een beetje geluk telt hier ook in mee. Of iemand is doorgebroken kun je ook altijd achteraf pas zeggen. Zelf ben ik ontzettend gecharmeerd van Petter en Darko Esser. Beiden hebben een eigen sound en de juiste kijk op muziek en laten zich niet afleiden door allerlei vervelende randzaken. Dat is al een hele goede basis denk ik.

Als je zelf een feest zou mogen organiseren, ongeacht de realiseerbaarheid ervan, hoe zou dit eruit zien?

Roger:

Land: Ergens in Noord-Amerika vanwege het temperament van de mensen

Locatie: Onderaardse donkere druipsteengrot

Line up: Steve Lawler solo!

Thema: Dark and Dirty!

Bas: Op het eiland Koh Phangan in Thailand, doorgaan tot de zon weer opkomt met o.a. Massive Attack, Spirit Catcher live, Desyn Masiello & Satoshi Tommiie. Heerlijke ongedwongen vibe met dans- maar vooral ook luistermuziek en daarna lekker uitslapen!

www.extremamusic.com

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws