Nachttempel report: Patronaat

Partyscene Redactie | 8 maart 2006
headlines

PatronaatAls eerste werd door Martin van de Velde het Patronaat onder de loep genomen. Daarna werd dit kritische report voorgelegd aan het Patronaat. Tom Schippers (PR) geeft hieronder zijn reactie namens het Haarlemse poppodium weer.

Nachttempel report Patronaat van Martin van de Velde:

In september opende het Patronaat haar deuren op een voor hen vertrouwde locatie. Een jaar eerder heeft de Poptempel, in de jaren ’80 opgericht door stichting Popmuziek Kennemerland, de Zijlsingel moeten verlaten en werd de bestaande bebouwing gesloopt ten faveure van nieuwbouw. Het Patronaat werd verplaatst naar het oude pand van de Fietsznfabriek, een andere en legendarische Haarlemse uitgaansgelegenheid. Nu is het echter terug en sterker dan ooit.

De nieuwbouw mag er zijn. Het Patronaat telt nu twee zalen en een bar/restaurant. Deze zalen zijn helemaal zelfvoorzienend en herbergen een volledige bar. Ze hebben een eigen toiletgroep en de geluids- en lichtinstallatie die voldoet aan de laatste normen. Het is er dan ook goed toeven voor de bezoeker. Ook in de programmering is er een hoop veranderd en verbeterd. Was het Patronaat vroeger een zaal die vanwege een beperkte capaciteit het zich niet kon veroorloven om de grotere acts te boeken. Nu weten bands als Bløf, deejays als Dave Clarke en een keur aan bekende cabaretiers de weg naar de zaal te vinden. In de kleine zaal is ruimte voor ongeveer 250 man en in de grote zaal kunnen er nog eens 950 bij. Op deze manier biedt het Patronaat dus ruimte aan 1200 feestgangers of concertbezoekers. Een aantal dat in de korte historie van het nieuwe poppodium al regelmatig is gehaald. Op basis van deze gegevens is het Patronaat zeker een kanshebber om als Nachttempel van het jaar 2006 verkozen te worden. Achter deze façade van uitstekend werk zit echter een constructie die flink wat haarscheurtjes vertoond. Deze opmerking dient niet al te letterlijk genomen te worden. De locatie is immers gebouwd volgens de doos-in-een-doos constructie, waarbij de betonnen zaal wordt ophangen in de rest van het gebouw teneinde een minimum aan geluid naar buiten te laten lekken. Haarscheurtjes zouden funest zijn voor een dergelijk gebouw.

PatronaatDe haarscheurtjes zijn dan ook met name te vinden in de organisatie en communicatie. Er zijn tal van voorbeelden die duiden op een gebrekkig lopende organisatie. Het probleem met de gastenlijsten is echter het meest in het oog springend. Barpersoneel en andere werknemers geven pas op het laatste moment hun lijstplekken door en het personeel bij de kassa heeft er geen weet van. Doordat er gewerkt wordt met veel verschillende lijsten loopt de wachttijd bij de kassa voor lijstkaarten flink op. Er ontstaat onduidelijkheid over wie er bij wie op een lijst staat en gastplekken worden toegezegd, maar de argeloze claimer van die plek krijgt nul op het rekest. Allemaal tekenen van een verkeerd beleid dat met veel kunst- en vliegwerk uitgevoerd moet worden.

Bij de opening werd verteld dat er de mogelijkheid bestond tot het filmen van de optredens. Een goed initiatief dat in de Melkweg en Paradiso inmiddels heeft geleid tot een internet tv station dat de optredens in de hoofdstedelijke uitgaansgelegenheden uitzendt. In het Patronaat is dit echter nog niet van de grond gekomen. De camera’s hangen werkloos aan de muur en de infrastructuur om tot een goed gedocumenteerd optreden te komen ontbreekt.

PatronaatHet is echter niet alleen intern dat de zaken nog niet op orde zijn. Ook in de promotie naar de buitenwereld kan nog een hoop verbeterd worden. Zo weten veel bezoekers het café nog niet te vinden. Sommigen weten niet dat ook daar muziek wordt geprogrammeerd die de moeite waard is, anderen weten simpelweg niet dat het café bestaat. Ook de promotie van eigen evenementen zou beter kunnen. Het optreden dat The Glimmers onlangs gaven werd door hooguit vijftig man bezocht. Niet omdat de Belgische electro goden in Haarlem leiden aan een gebrek aan populariteit, maar omdat niemand wist dat ze er stonden. Externe organisaties als Loveland, Eye on the Future en Divinity weten door eigen promotie de zalen van de Haarlemse poptempel wel keer op keer vol te trekken.

Klein leed is er ook. Na het einde van een feest zijn de wachttijden op een jas vaak onacceptabel. De bezoekers worden in kleine groepen naar de garderobe geleid en pas na lang wachten en veel duwen en trekken lukt het hen om hun jas of kledingstuk te bemachtigen. De toiletten zijn zeldzaam mooi, maar bij het plassen is het onmogelijk om je bierglas ergens anders neer te zetten dan in de toiletbak zelf en na een avond feesten lijkt de prachtige houten trap vaak meer op een glijbaan dan op het robuuste gevaarte dat het eigenlijk is. Met slechts kleine aanpassingen zouden deze euvels verholpen kunnen worden, maar in de afgelopen maanden heeft het Patronaat weinig tot niets gedaan om deze stappen daadwerkelijk te ondernemen.

PatronaatHaarlem heeft er met het Patronaat een prachtige uitgaansgelegenheid bij, waar verschillende groepen uitgaanders zich weekend aan weekend zeer goed vermaken. Om echter Nachttempel van het jaar te worden zullen er echter nog flink wat puntjes op de i geplaatst moeten worden. En dit is met het oog op het concurrentievoordeel dat het gesubsidieerde Patronaat heeft ten opzichte van commercieel geleide clubs op zijn zachts gezegd jammer te noemen. Belastinggeld kan immers ook maar één keer worden uitgegeven en een kritisch publiek verwacht dan een perfecte avond.

Reactie van Tom Schippers, PR Patronaat:

Hartelijk dank voor de kritische reactie tegenover Patronaat. Opbouwende kritiek is altijd wenselijk en zorgt ervoor dat je als organisatie scherp blijft.

Met betrekking tot de kritiek over onze promotie kan ik kort zijn. Het is juist voor ons van groot belang om samen te werken met andere partijen. Zij brengen vaak een grote achterban met zich mee die wij zelf niet hebben. Het voorval met The Glimmers dat aangehaald wordt  zie ik als incident en niet alles kan succesvol zijn. Zeker in een januari maand zitten dingen wel eens tegen. Maar ook hier neem ik de kritiek ter harte.

In de laatste alinea wordt er gesproken over het concurrentie voordeel dat wij als gesubsidieerd poppodium zouden hebben ten opzichte van commerciële clubs. Dat wil ik in het geval van onze dansavonden toch ten zeerste bestrijden. De subsidiegelden bedragen slechts een zeer klein gedeelte van ons programma budget en wordt vrijwel nooit geïnvesteerd in dansavonden. Helaas ziet de overheid dance in zijn algemeenheid toch echt niet als iets waar zij in willen investeren. Aan de andere kant hebben wij door subsidiegelden als Patronaat de mogelijkheid om artistiek verantwoorde programma's die weinig publiek trekken toch op ons podium te programmeren. Dat is naar mijn idee een groot goed. Vanuit persoonlijke ervaring ken ik de gang van zaken in zowel een commerciële club als in een poppodium en er kleven aan beide situaties voor en nadelen.

PatronaatIk neem de kritiek ter harte. Patronaat zal alle zeilen bijzetten om die Nachttempel Award in de wacht te slepen! www.patronaat.nl

Reports over Tivoli en Panama volgen deze week. We zoeken nog reporters voor:

  • Now & Wow
  • Matrixx
  • Paard
  • Doornroosje

Dus wil jij meewerken aan de Nieuwe Revu Nachttempel Awards 2006 en aan iedereen laten weten wat er zo goed is aan die ene club of juist niet, stuur zsm een mailtje met daarin je motivatie, voorkeur van club en voorkeur van avond/datum naar reporter@partyscene.nl en wie weet kan jij dit weekend al op pad voor Partyscene!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws