De bewuste keuzes van Henrik Schwarz

Partyscene Redactie | 14 september 2007
interviews

'Verbazingwekkend hoe goed mijn sets worden opgepikt'

Henrik Schwarz is na de release van zijn mixalbum voor de DJ Kicks-serie en Coldcut-remix van ‘Walk a Mile in my Shoes’ populairder dan ooit. Boekingen en remixaanvragen stromen dan ook binnen. Toch treedt de Duitse dj/producer slechts tweemaal per maand op. Interview met een muziekdier dat tegelijkertijd een krijsende tweeling van vijf maanden oud in bedwang houdt. “Ik wil er ook zijn voor mijn kinderen.”

Tekst: Marcel

“Ik verbaas me hoe goed mijn sets worden opgepikt in DuitslandJe stopt ontzettend veel oude soul, funk en jazz in je muziek en sets. Denk je dat je geboren bent in een verkeerde tijd?

Henrik: “Nee. Neem de hoogtijdagen van de soul. Toen was het heel moeilijk om als relatief klein artiest door te breken. Het draaide alleen om de popsterren, enkele populaire disco- en soul-dj’s daargelaten. Ik ben geen Marvin Gaye, dus in de jaren zeventig en tachtig zou ik geen kans van slagen hebben. Wat ik doe, is de muziek uit die tijd bruikbaar maken voor in de clubs van nu. Daar heb ik oude platen voor nodig en nieuwe elektronische muziek. Stel dat ik in de hoogtijdagen van de jazz zou hebben geleefd. Zelfs met een sampler en computer zou ik kansloos zijn geweest; er was voor de jaren vijftig namelijk geen interessante muziek om te herbewerken. Kortom; ik ben prima op mijn plaats in deze tijd.”

Is er in Duitsland genoeg ruimte voor jouw geluid?  

Henrik: “Het is verbazingwekkend om te zien hoe goed mijn sets worden opgepikt in Duitsland. Het maakt tegenwoordig niet uit hoe laat ik draai. Vroeg, laat of ‘peak time’, altijd krijg ik positieve reacties vanuit de crowd. Het tempo hoeft niet hoog te liggen en de tijd dat alleen trance of alleen minimal populair waren, is voorbij. Tegenwoordig stellen de mensen zich erg open voor allerlei soorten muziek.”

Je nieuwe live-album bevat fragmenten van optredens in diverse Europese clubs, waaronder 11 in Amsterdam en Doornroosje te Nijmegen. Wat valt je op aan de Hollandse muziekmentaliteit van de bezoekers?

Henrik: “In de diverse Europese landen waar ik heb opgetreden, is er weinig verschil van beleving. Soms merk je een verschil van beleving tussen de plaatsen in een bepaald land. Zo trad ik op in Nijmegen. Daar was een heel andere vibe dan in Amsterdam. Het deed me denken aan het verschil tussen mijn geboortestad Ravensburg en huidige woonplaats Berlijn. In een klein plaatsje heb je met een heel dankbaar publiek te maken, omdat er niet elk weekend internationale artiesten optreden. In grote steden is een wat meer volwassen en kritisch publiek, dat elk weekend kan genieten van grote artiesten. Dat wil niet zeggen dat er in de grote steden niet gedanst wordt. Er is aan het begin van je optreden alleen een wat afwachtende houding.”

Je bent grafisch designer. Stop je daarmee als je van de muziek kunt leven?

Ik zou nu al, financieel gezien, alleen voor de muziek kunnen gaan, maar dat wil ik niet. Muziek maken geeft me inspiratie voor grafisch tekenen. Stoppen met het ene zou de artistieke doodsteek zijn voor het andere.Henrik: “Ik zou nu al, financieel gezien, alleen voor de muziek kunnen gaan, maar dat wil ik niet. Muziek maken geeft me inspiratie voor grafisch tekenen. Stoppen met het ene zou de artistieke doodsteek zijn voor het andere. Nadeel is alleen dat ik soms in de knoop raak met allerlei deadlines, maar dat neem ik voor lief.”

Op je Myspace-pagina zie ik een gemiddelde van twee boekingen per maand. Dat is niet veel voor iemand die momenteel zo in de schijnwerpers staat.

Henrik: “Ik kies daar bewust voor. Als ik wil kan ik op meerdere plekken per weekend draaien, maar ik wil mijn kinderen zien opgroeien en genoeg tijd hebben voor andere bezigheden: tijd doorbrengen met mijn vrouw, grafisch tekenen en natuurlijk muziek maken.”

Welke artiest van zwarte muziek is voor jouw ontwikkeling als producer het belangrijkst geweest?

Henrik: “Dat zijn er zoveel. Louis Hardin alias Moondog (wijlen legendarische, blinde multi-muzikant uit de Avant-Garde-hoek) opent mijn mix-cd DJ Kicks en toevallig sluit hij mijn nieuwe live-album af. Dat zegt wel wat. Verder hebben alle soul-, funk- en jazzartiesten die op mijn cd’s voorkomen nog steeds invloed op mijn muziek. En Herbie Hancock.”

Voor welke artiest uit de elektronische dancescene heb je de meeste bewondering?

Henrik: “Carl Craig, omdat hij al zo lang meegaat en elke keer de tijd ver vooruit is met zijn remixen en projecten. Al twintig jaar een stapje verder dan de rest.”

Je bent een echte laptop-dj. Waarom draait een dj die zoveel teruggrijpt naar het verleden niet gewoon met vinyl?  

Henrik: “Dat heb ik jarenlang gedaan. Dan mixte ik Detroit techno met oude soul, funk en jazz, met behulp van wat special effects. Op een gegeven moment kwam echter de mogelijkheid om via softare als Ableton live on stage de muziek te re-editten en als het ware te remixen. Door de mogelijkheid die Ableton biedt, komen unieke samensmeltingen van muziekgenres op het podium tot stand. Zonder die nieuwe techniek waren mijn DJ Kicks en Live-album er nooit gekomen in de huidige vorm en samenstelling.”

Henrik Schwarz mixte vorig jaar een album voor de populaire serie DJ KicksJe bent een populair remixer. Waar moet een track aan voldoen, wil Henrik Schwarz de remixklus aannemen?

Henrik: “Ik moet de muziek kunnen voelen, ongeacht het genre. Met rockmuziek heb ik niet zoveel, maar ik kan wel onderscheid maken tussen goede en slechte rockproducties. Het is dan ook een uitdaging om juist die muziek te bewerken die ik zelf nooit zou maken of draaien.”

Hoeveel remixverzoeken per maand krijg je binnen en worden afgewezen?

Henrik: “Tien tot vijftien remixverzoeken per maand, waarvan ik er slechts enkele aanneem. Daar neem ik dan ook ruimschoots de tijd voor. Liever vijf goede remixen en een normaal inkomen, dan vijftien middelmatige remixen en een Porsche voor de deur.”

In de herfst van 2008 komt je debuutalbum uit. Wat kunnen we daarvan verwachten?

Henrik: “De muziek zit in mijn hoofd, maar helaas nog niet in de computer. Het wordt in ieder geval vrolijke dansmuziek, bruikbaar ín en buiten de clubs. Jazzy en soulvolle tracks met invloeden uit de deephouse en Detroit-techno, het ene nummer wat meer dansbaar dan het andere.”

Wat zit er momenteel in je iPod?

Henrik: “Weet ik veel. Dat onding is voor de derde keer stuk gegaan. Leuk hoor, zo’n iPod, alleen is de kwaliteit ontzettend slecht.” (Henrik krijgt het apparaatje ineens aan de praat) “Wat er nu begint te spelen? Christian Prommer’s ‘Drum Lesson’ (Strings of Life-edit, red). Lekker hoor.”

Love2Party-recensie Henrik Schwarz - DJ Kicks

Love2Party-verslag Henrik Schwarz @ 11

Het album ‘Henrik Schwarz Live’ is vanaf maandag verkrijgbaar. Hier alvast een !K7-promofilmpje v/h album

Henrik's nieuwe remix van Boy George ft. Dark Globe

Henrik Schwarz live @ SonneMondSterne

Henrik Schwarz

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws