Dancefair 2014: in gesprek met Jay Hardway

Jonas van der Meiren | 16 februari 2014
headlines


De jonge Nederlandse dj en producer Jay Hardway is al een tijdje op weg naar de muzikale top. Zijn echte doorbraak en naamsbekendheid kwamen vorig jaar met release van de festivalbanger 'Wizard': het resultaat van een samenwerking met een andere muzikale talent, Martin Garrix. Inmiddels staat hij bijna iedere week op de vetste feesten. Tijdens Dancefair onthulde hij tijdens een workshop de magische geheimen van zijn track 'Wizard' en stond hij open voor vragen over zijn producties en muzikale carrière.

Hoe is jouw samenwerking met Martin Garrix tot stand gekomen?

Wij hebben elkaar via de muzikale forums leren kennen en vonden elkaars muziek leuk. Toen hebben we bedacht om samen muziek te gaan maken. Iedereen kent 'Wizard' natuurlijk, maar wij hebben ook eerder samengewerkt aan tracks 'Registration Code' en 'Error 404'.

Is het lastig om samen aan een track te werken?

Om geen puinhoop daarvan te maken werkt ieder van ons zijn deel uit. Vervolgens komen we bij elkaar voor de finetuning.

Jij hebt inmiddels een contract bij een van de grootste platenlabels: Spinnin' records. Hoe ben je zo ver gekomen?

In de muzikale wereld spelen je contacten en connecties een belangrijke rol. Ik kende al wat mensen in de scene en ben onder meer via Martin Garrix in contact gekomen met Spinnin'. Maar om eerlijk te zijn, wat voor contacten je ook hebt moet je ook goede en interessante producties maken: dan pas gaan mensen echt in je geloven.

In hoeverre speelt het label en het management een rol in je imago in de scene?

Ik breng mijn eigen ideeën in, vertel wat ik wil, en mijn management helpt mij om dit te realiseren en eventueel om de juiste contacten en connecties te vinden. Maar het is niet zo dat mijn management bepaalt wat mijn imago is.

Is het maken van muziek het enige wat je op dit moment bezighoudt?

Op dit moment wel. Ik heb mijn studie HBO Management, Economie en Recht afgerond en mag me nu gelukkig alleen op de muziek focussen. Ik vind wel dat een opleiding daarnaast sowieso altijd handig is. Een muzikale opleiding was voor mij misschien wat handiger geweest dan MER: daar doe ik uiteindelijk niets mee. Maar toen ik aan een muzikale opleiding dacht, dacht ik meteen aan het conservatorium. Daar heb je allerlei vooropleidingen voor nodig, en die heb ik niet. Alhoewel tijdens mijn MER-opleiding heb ik heel veel leuke vrienden leren kennen. Daarnaast komt kennis en inzicht in recht en bedrijfskunde erg van pas bij het lezen van contracten en bij de zakelijke kant van mijn muzikale carrière over het algemeen.

Jij ben nut volop bezig met je muzikale carrière. Wat zijn de doelen die je graag wil bereiken?

Ik zou heel graag op Ultra Music Festival in Miami willen draaien. Dit jaar gaat het nog niet gebeuren, hopelijk volgend jaar wel. Verder wil ik nog veel meer van eigen planten laten horen, en keer op keer sets en shows van goede kwaliteit neerzetten. Daar moet je wel hard voor werken: niets gebeurt zomaar en niets komt vanzelf.

Wat is volgens jou de grootste investering op weg naar de muzikale top?

Tijd die je moet nemen om een goede productie te maken. Software hoeft niet veel te kosten. Heel veel dingen kun je gewoon op internet downloaden. Wat voor software je ook gebruikt, voor een label draait het vooral om je productie en creativiteit. Verder kan een label je met van alles helpen.

Hoe zou je je eigen sound kunnen omschrijven?

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik helemaal niet bezig ben met een eigen sound: ik doe gewoon wat ik vet vind zonder echt op te letten of daar wel of niet een eigen sound in zit. Alhoewel, af en toe zeggen mensen die mijn nieuwe dingen horen dat dit 'als een Jay Hardway' track klinkt. Maar echt omschrijven, waar precies deze sound in zit, vind ik lastig.

In hoeverre is het voor jou belangrijk om je muziek te blijven vernieuwen?

Eerlijk gezegd, hou ik me absoluut niet bezig met de vraag of iets wat ik doel al wel of niet bestaat. Ik experimenteer gewoon. Sommige mensen vragen bijvoorbeeld of 'Wizard' de opvolger van 'Animals' is. Zo hebben wij het helemaal niet bedoeld: er zitten wellicht overeenkomende elementen in, maar we maakten gewoon een nummer dat wij vet vonden. Ik doe eigenlijk altijd alleen waar ik zin in heb en ik bekijk per track wat ik wil neerzetten. Dan kies ik samples die ik vet vind klinken.

Waarmee begin je een productie?

Ik probeer in eerste instantie een vette intro te maken en deze vervolgens uit te bouwen. Daarvoor ga ik wel mijn hele samplelijst af en kies ik samples die ik vet vind klinken. Deze samples zet ik naar mijn eigen hand. Daarbij is het wel heel belangrijk om niet te moeilijk te gaan denken: je moet gewoon doen wat je in je hoofd hebt zitten.

Wat voor software gebruik je voor je producties?

Ik gebruik gewoon FL studios. Ik gebruik veel samples uit het programma, maar ik knip stukken daarvan en pas ze aan met allerlei plug-ins. Een andere tip: af en toe less is more. Misschien ben ik wel een beetje lui, maar ik geloof dat de kracht van een track in melodie en sfeer zit, en niet zo zeer in kleine dingetjes. Ik kan wel noten lezen, maar daar blijft het bij, dus akkoorden voor mijn tracks teken ik uit in het programma. Ik heb wel een mini-keyboard waarmee ik experimenteer. Als ik een akkoord vet vind klinken, hou ik hem vast en teken ik hem over in het programma. Gelukkig heb ik wel muzikaal gehoor en kan ik meteen horen of een akkoord klopt.

Hoe lang heeft het geduurd totdat jij FL onder de knie kreeg?

Het is niet een heel moeilijk programma, maar het heeft zeker drie jaar geduurd totdat ik alle ins en outs daarvan heb leren kennen.

In hoeverre draagt mastering bij aan perfectie van een track?

Het is wel belangrijk voor het finetunen van een track, maar ook voor mastering moet je track perfect gemixt zijn in het programma en klinken zoals jij het wil.

Hou jij je producties alleen bij EDM?

Voor de releases eigenlijk wel. In mijn vrije tijd probeer ik ook met andere stijlen te werken en maak ik van alles: tot deep house aan toe. Ik heb zelfs hip-hop gewaagd, maar dat vond ik niet echt vet klinken.

Doe je ook aan ghost-producing?

Ja, ik heb dit ook wel eens gedaan. Ik heb daar eigenlijk niets op tegen, vooral als de persoon voor wie je dat doet er bij betrokken blijft en vertelt wat hij precies wil en in gedachten heeft. Dan houdt de persoon zelf de regie en ben jij gewoon een hulpmiddel. Mensen kunnen ook geweldige ideeën hebben, maar gewoon niet voldoende kennis om ze zelf over te brengen. Daar is ghost-producing natuurlijk fantastisch voor.

Je hebt een superhit met Martin Garrix gescoord, maar al de aandacht na anleiding van de track gaat in eerste instantie wel naar hem. Hoe voelt dat?

Het is natuurlijk logisch dat Martin die op het moment aan de top staat, het meeste daarvoor terugkrijgt. Als vriend ben ik natuurlijk heel erg blij voor hem, maar als producer hoop ik snel hetzelfde te kunnen bereiken.

Wat ga je daarvoor doen?

In eerste instantie veel werken aan solo-platen. Het blijft natuurlijk EDM, maar toch iets anders dan 'Wizard' bijvoorbeeld. Ook hoop ik natuurlijk op meer leuke samenwerkingen.

Met wie zou je graag willen samenwerken?

Sowieso met Tiësto. Hij is een groot voorbeeld voor mij en volgens mij voor vele jongens van mijn leeftijd die al als kleine jongens tegen hem op keken. Wij hebben elkaar nog niet ontmoet, maar weten van elkaars bestaan via twitter. Daarnaast wat producties betreft, lijkt het mij heel erg leuk om met dj's zoals Vato Gonzalez, Afrojack, Laidback Luke, Hardwell, Calvin Harris samen te werken. Ze hechten zich niet aan een bepaalde richting en denken out-of-the-box. En verder gaat het mij eigenlijk om creativiteit van iemand en of het wel klikt.

Waar zou je nog heel graag willen draaien?

Ultra music festival is sowieso een doel, hopelijk volgend jaar. En verder hoop ik op veel kwaliteitsboekingen waar ik voor 100% mijn show kan neerzetten. Er staan al leuke zomerfestivals op het programma, ook sta ik binnenkort in Maassilo in Rotterdam, op Mysterious. Veel leuke boekingen komen uit het buitenland: Italie, Frankrijk, Swtzerland, Duitsland – van alles. Ik ben natuurlijk net terug van de Amerikaanse tour met Martin Garrix, dat was ook heel vet en zeker voor herhaling vatbaar.

Wat is voor jou een goede show?

Dit is wanneer mensen helemaal uit hun plaat gaan en specifiek voor een artiest komen. Dat gebeurt heel vaak in het buitenland. In Nederland is het publiek wat kritischer, omdat het wat meer gewend is. Nederlandse boekingen betekenen dus een heel stuk harder werken, maar de uitdaging om het publiek mee te krijgen is natuurlijk ook heel erg leuk.

Heb je wel eens meegemaakt dat het publiek niet mee ging?

Ja, natuurlijk wel. Ik ben dan heel kritisch naar mezelf toe en denk: ik heb het niet goed gedaan. Vaak stellen mijn vrienden mij dan gerust: ze zeggen dat het helemaal niet slecht was. Je kunt gewoon niet altijd het publiek naar je eigen hand zetten.

Hoe bereid je je set voor?

Ik heb zo'n honderd nummers op mijn USB-stick staan waaruit ik ter plekke kies wat ik ga draaien. Ook intro-nummers kies ik ter plekke., Dit met uitzondering van grote festivals: daar bereid ik grotendeels mijn set van te voren voor.

Ga je nog zelf wel eens naar festivals om te feesten?

Ik heb daar gewoon geen tijd voor. Tot en met juni 2014 zijn al mijn weekenden volgeboekt. En ik hoop natuurlijk op meer.

Als het zo snel gaat, ben je binnen no-time wereldberoemd. Denk je dat je dan als persoon zult veranderen?

Roem, carrière en geld interesseert me niet. Het enige wat ik eigenlijk wil is herkenning voor mijn muziek en voor wat ik doe. Ik wil mensen met mijn muziek blij kunnen maken. Als een fan met mij op de foto gaat en dat zijn dag maakt, ben ik zelf ook heel blij. Hoe beroemd ik ook wordt, blijf ik een gewone jongen, gewoon mezelf. Mocht het anders worden, dan mag je me zeker tegen die tijd daarvoor aanspreken!

Heb je nog een goede tip voor al je Clublife-fans?

Dit is eigenlijk maar een ding: doe gewoon waar je je goed bij voelt, luister naar waar je goed bij voelt en blijf vooral jezelf!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws