Boekbespreking: Vinylfanaten (Spectrum)

22 verzamelaars over hun vinylobsessie

Vele bezoekers van deze site hebben wel eens vinyl in hun handen, dus zullen er ook vast genoeg verzamelaars tussen zitten. Want dance is nog het enige muzieksoort dat meer op vinyl uitkomt dan op cd. In het pas uitgekomen boek Vinylfanaten is er echter vooral aandacht voor rock, pop en metal (de meeste geinterviewden zijn verbonden aan metal-tijdschrift Aardschok). De auteur komt zelf namelijk uit die hoek. Robert Haagsma liet echter ook nog wat interessante personen uit de dance en zwarte muziek aan het woord over hun liefde voor vinyl. Zoals Miss Djax, DJ Git Hyper en Jules Deelder.

Tekst: JRN

Voor vrijwel alle tweeentwintig gesproken vinylfetisjisten geldt dat ze het ritueel van platen draaien zo mooi vinden: de plaat uit de hoes halen, op de draaischijf deponeren en de zoektocht naar de groef met de naald. Vervolgens de hoes blijven bekijken, terwijl de muziek speelt. Heel wat persoonlijker dan zo'n zilveren schijfje uit een doosje pulken en in een lade schuiven, waarna je niet meer ziet wat ermee gebeurt.

In het boek vertellen ze over het ontstaan van hun verzamelwoede en het in stand houden van de collectie. Sommigen werden aangestoken door hun vader, zoals Stephan Dewaele van Soulwax - zijn vader was radio-dj. Andere ondervraagden gebruikten muziek juist om zich tegen hun ouders af te zetten.

Jules Deelder steelde zijn eerste platen

Jules Deelder steelde het eerste deel van zijn verzameling bij elkaar. Toen hij eenmaal geld verdiende, maar toch nog een album probeerde te jatten, werd hij gesnapt. Anderen gebruikten hun zakgeld of namen een baantje. Voor iedereen geldt dat ze nooit zijn gestopt met verzamelen. Ze gaan winkels en beurzen af, ruilen en handelen op veilingsite Ebay.
Wipneus & Pim vertellen over het ruimtegebrek dat ontstaan is vanwege de vinylverzameling. De dochter van Mark Kneppers (Pim) slaapt bij haar ouders op de slaapkamer, omdat haar eigen kamertje is bezet door grote hoeveelheden platen.

Verder vermakelijke verhalen over obscure platen met het geluid van hartritmestoornissen of de jaloersmakende zoektochten van Kees de Kat, die als vriend van zakenman Cor Boonstra mee kon vliegen met de prive-jet naar Amerika. Daar kochten ze volop jazzplaten in. Na de landing werd de jet naar Schiphol Oost gemanoeuvreerd. Daar hadden ze geen last van de douane en kon de lading zo de achterbak in.

De platen van Mark Kneppers staan in de kamer van zijn dochter

In Vinylfanaten slaagt Haagsma er in om louter de leuke anekdotes op te tekenen. Daardoor is het boek, waarin acht tot tien pagina's per geinterviewde is gereserveerd, niet te specialistisch en nooit saai. Eerder juist vermakelijk en, voor de platenverzamelaars onder ons, soms zelfs herkenbaar.

Vinylfanaten verschijnt als paperback bij Uitgeverij Spectrum, telt 224 bladzijden en bevat een aantal zwart-wit foto's. De prijs is 17,95. ISBN: 90-274-2774-7

Uitgeverij Het Spectrum