Een laatste terugblik naar 2004...

Partyscene Redactie | 31 december 2004
headlines


We bikken terug met...

...Roy Avni, party-organisator en mede verantwoordelijk voor het terugbrengen van het electro-geluid op de dansvloer. Hij organiseerde afgelopen jaar feesten als Electronation, Glamtech, Morality en God...she a dj.

... Alison van Exel uit Den Haag, doorgewinterde stapper. De begindagen van de RoXy, de eerste edities van de grote festivals tot exclusieve underground feesten op een unieke en geheime locatie. Zij weet waar het gebeurt en is er altijd bij.

...Dj en producer Michel de Hey uit Rotterdam. Ambassadeur van het Rotterdamse nachtleven en een van de Nederlandse publiekslievelingen. Ook dit jaar vloog hij weer de hele wereld over om te draaien en verblijdde hij bovendien menig technoliefhebber met producties op zijn label ‘HEY!'


Wie is voor jou de dj van 2004?

Michel: “Naar mijn mening is dat Tiesto. Muzikaal gezien sluit het niet aan op wat ik doe, maar ik kan hem erg waarderen. Hij weet altijd nieuwe dingen te verzinnen. Dit jaar opende hij de Olypische Spelen, hij vulde twee keer het Gelredome tot aan de nok met zijn solo-concert en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen. Ik zeg maar een ding: doe maar eens na wat hij doet!”
Alison: “Dat was voor mij Deep Dish. Elke keer weer weten ze de juiste sfeer neer te zetten. Ik heb altijd een geweldige avond als zij draaien. Het maakt niet uit waar, maar als ik er naar toe kan ben ik er bij. Ze trekken de juiste mensen aan, leuke en gezellige mensen. Je merkt ook dat ze een grote vaste aanhang hebben, want ik zie veel bekende gezichten op de dansvloer als ze draaien.”
Roy: “Ik vind eigenlijk Tiefschwarz. Ik vond ze altijd al goed, maar dit jaar zijn ze naar mijn mening echt doorgebroken. Toen ik ze in april op een van mijn feesten boekte, kwam er echt niemand op af. Niemand kende ze. Eind dit jaar boekte ik ze weer en toen was het feest in een klap uitverkocht. Ze hebben in korte tijd grote naam gemaakt in de dancescene.”

Vind je dat er het afgelopen jaar spraakmakende dingen zijn gebeurd in de dancescene?

Alison: “Nou, het viel mij eigenlijk op dat er juist zo weinig opmerkelijke of vernieuwende dingen zijn gebeurd. Ik zou zo even niets kunnen bedenken...”
Michel: “Op muzikaal gebied ‘corambient’. Dat is een kruising tussen speedcore en ambient. Oh ja...en hiptrance. Dat is hiphop met trancebreaks. Of was het nu trance met hiphop breaks? Even nadenken...Nee, er was weinig nieuws onder de zon. Iedereen duikt nu op ‘minimal’, maar dat genre was er jaren geleden ook al. Ach, komend jaar duikt iedereen weer op een ander genre. Het houdt de muziekindustrie levendig en geeft de pers wat om over te schrijven.
Roy: “Ik vond het spraakmakend dat er juist absoluut niets spraakmakends gebeurde. Niet op muzikaal gebied –ja, electro-house en acid vonden hun weg, maar dat is meer een voortvloeisel uit een ander genre. Maar ook niet wat feesten betreft.”

Waar heb je je het afgelopen het meest over verbaasd in het nachtleven?

Alison: “Ik heb me vreselijk verbaasd over het feit dat een vriend van mij, Bas, tijdens een avondje stappen in Rotterdam helemaal in elkaar is geslagen door portiers van een club. Dat gebeurde nadat hij in diezelfde tent met een maatje van hem stond te dollen in de hal. De portiers hebben hem toen vreselijk toegetakeld en hij heeft zelfs in het ziekenhuis gelegen. Waarom? Om niets! Dat noem ik nou zinloos geweld. Ik dacht dat portiers er juist voor waren om buitensporig gedrag niet toe te laten in een uitgaansgelegenheid in plaats van zelf er op los te slaan zonder reden.”
Michel: “Het optreden van de Euromasters tijdens ‘A Nightmare in Rotterdam’ in een overvolle Ahoy. De uitspraak ‘hardcore will never die’ lijkt dan toch te kloppen! Volgens mijn boekingsagent trek ik ook een steeds vager publiek aan. Het is mij nog niet opgevallen, ik zal er toch eens op gaan letten.”
Roy: “Moeilijk....misschien het feit dat er geen enkele nieuwe party-organisatie is bijgekomen dit jaar. Elk jaar komen er wel nieuwe organisatoren bij, maar dit jaar helemaal geen. Dat verbaast me wel. Het zegt ook wel iets over de dancescene denk ik.”

Wat was het beste feest van 2004?

Michel: “Wire in Japan. Dat was zo goed georganiseerd, ongelofelijk . Wat een structuur. Zelfs Nederlandse promotors kunnen daar nog wat van leren. En de Japanners weten hoe te feesten, zonder drank of drugs.”
Alison: “Koninginnedag was voor mij toch wel een hoogtepunt. Ik heb het voor de eerste keer gevierd op een boot varend door de grachten van Amsterdam. Dat is toch een hele andere beleving van zo’n dag. Eigen dj’s, eigen drankjes, eigen toilet. En de ruimte om te dansen.Beter dan in een mensenmassa de hele dag rondlopen. Maar Dance Valley was ook mijn favoriet. Ieder jaar heb ik er weer een geweldige tijd. Het is het leukste festival voor mij. Afgelopen editie moest ik tot drie uur werken en toen ik daarna het terrein opkwam gelopen, brak net de zon door. Mijn dag kon niet meer stuk!.”
Roy:”Het feest van het dance tijdschrift Groove in de club ‘Robert-Johnson’ in Frankfurt. Die club is echt de beste club ter wereld voor mij. Uniek geluid, het beste licht, onvoorstelbaar. Voor minimale muziek en minimale kunst is dat the place to be. Een prachtige locatie en elk feest is er vanzelf speciaal.”

Heeft het uitgaanspubliek in 2005 genoeg van de grote events en gaat het voor de kleine intieme feestjes?

Michel: “Dat hangt af van het aanbod denk ik. In de zomer zijn er zoveel festivals dat de kleine clubs het zwaar hebben. Maar aan de andere kant zijn er ook zoveel van die festivals dat het moeilijk kiezen is. Elke week naar een groot event is gewoon niet meer te betalen voor de meeste mensen. En als kleine clubs dan wel iets boeiends en creatiefs kunnen bieden, denk ik dat ze flink tegengas kunnen gaan geven. Bovendien vindt niet iedereen het meer zo leuk om 50 euro uit te geven voor een kaartje en in een Dixie te moeten plassen.”
Roy: “Dat weet ik wel zeker. ‘Small is big’. Mensen zijn de Amerikaanse manier van leven en feesten beu. Alles moet maar groter en beter. Kijk maar om je heen, het heeft ook te maken met de levensopvatting van deze tijd. Daarnaast gebruikt het grote publiek ook steeds minder drugs. Uit je dak gaan met duizenden andere mensen in een zaal wordt steeds minder populair.”
Alison: “mensen zullen zeker minder naar de grote evenementen gaan. Het is te massaal en zeker niet gezellig. Dat laatste wordt belangrijker, gezelligheid. Ik hoor dat ook zeker in mijn omgeving van vrienden.”

Wie gaat het in 2005 helemaal maken?
Michel: “De Duitse dj en producer Steve Bug. Hij is al jaren bezig, maar ik denk dat hij dit jaar weer op gaat vallen. En de Londense danceproducer Rex the Dog.”
Alison: “Mijn broer Patrick! Hij weet wat het publiek wil horen.”
Roy: “Zonder twijfel Bastian. Hij heeft ook onder andere namen, als Seymour Bits, een aantal geweldige platen gemaakt die in 2005 gaan uitkomen. Geweldige hiphop platen, maar ook een superplaat met een remix van Mylo.”


Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws