PS Interview: Chemistry

Partyscene Redactie | 14 november 2008
headlines

Chemistry, de organisator van Rush, vindt het na acht jaar welletjes, nu met de vele concurrerende houseconcepten, en zet nog een keer alles op alles om met Rush een puik visitekaartje af te geven.

Partyscene sprak Tom van Wijk van Chemistry over de toekomst.

Tekst: Frank Böhm
Rush
Rush stopt: vanwaar?

Na 333 edities te hebben gegeven in acht jaar tijd door heel Nederland, zowel in clubs als outdoor activiteiten en festivals, vinden wij het wel mooi geweest. Met Rush, mogen we nu wel zeggen, waren wij acht jaar geleden toch wel de eerste in ons soort. Het type, als nu bestempeld sexy, funky, house werd toen voor het eerst op wekelijkse basis in een club gebracht. Dit ook met een vaste groep dj’s met Brian S en Victor Coral voorop (ook als mede-initiatoren van het feest). Hierdoor werd het zeer toegankelijk, ook voor veel vrouwen, en kreeg het ook een hoog fashion gehalte. Dit groeide uiteindelijk uit naar edities in Rotterdam, Den Haag, Leeuwarden, Groningen, Utrecht, Eindhoven en Tilburg.

Nu, anno 2008, zijn we acht jaar verder en daarbij de ontwikkelingen ook. Er is een hoop veranderd in house-Nederland. Locaties, artiesten, organisatoren en niet te vergeten veel verschillende muziekgenres zijn als paddenstoelen uit de grond geschoten. Rush is daarbij nu een van de velen geworden en zo wordt het steeds moeilijker om je te kunnen onderscheiden. Dit laatste is op zich geen reden om er mee te stoppen, Chemistry staat namelijk juist voor pionieren, wat wij ook altijd hebben gedaan, tot op de dag vandaag. Echter hebben wij intern besloten om toch op andere vlakken verder te gaan met onze pioniersmissie omdat wij daar meer uitdagingen zien.
Rush
Wat komt ervoor in de plaats? Veel andere concepten, naast de feesten op Koninginnedag, de GayPride en Generations of Love, zijn er niet, nu oudjaar in de Passenger Terminal ook niet doorgaat?
Er komt niet direct een echte letterlijke vervanger in de plaats van Rush. Rush was Rush en datzelfde gevoel moet je niet willen evenaren. Elk doordacht event heeft zijn eigen gevoel. Wel zijn we op kantoor elke dag bezig nieuwe ideeën te ontwikkelen en goede ideeën om te zetten in acties. Het neerzetten van events blijft toch een creatief proces. Er liggen dan ook verschillende nieuwe concepten op de plank die we komend jaar op verschillende plekken willen neer gaan zetten. Het aantal concepten is dan niet zo belangrijk. Het gaat er meer om op wat voor schaal je ze neerzet. Het feest Chemistry, Koninginnedag, GayPride en sinds dit jaar Generations of Love zijn zeer belangrijke events voor ons, waar we ook een breed publiek mee trekken; van jong tot oud en van geel tot groen. Maar vergeet ook zeker niet Rekord3r wat ook alweer 2,5 jaar bestaat en dit jaar verder gaat uitbreiden met grootse plannen. 

Wat was je hoogtepunt in al die jaren Rush?

Het hoogtepunt was toch wel de hele periode in de Escape. De Escape zelf is en blijft toch een van de beste venues van Nederland. Het heeft een goede zaal, goed licht, goed geluid, weinig tot geen last van buren, en natuurlijk een perfecte ligging midden in het centrum van Amsterdam. Belangrijke factoren voor neerzetten van een goed feest. Het is ook op die plek waar het allemaal begonnen is en waar veel jonge Amsterdammers (en daarbuiten) hun eerste aanraking met housemuziek hadden en waar hun uitgaansleven is begonnen horen wij achteraf. Het is een fantastisch gevoel voor een organisatie als je dat hebt kunnen geven aan een hele generatie clubbers.
Rush
En het dieptepunt?

Dat waren de strandedities bij strandclub de Kust. We hebben een aantal jaren in de zomer op verschillende stranden hele mooie dagen neergezet met Rush. Echter bij strandclub de Kust op Bloemendaal aan Zee wilde het maar niet lukken. Op de één of andere manier wilde het publiek daar niet naar toe komen en was er steeds weinig sfeer te vinden. Hoewel je altijd eerst naar jezelf moet kijken, was het in vergelijking met een aantal andere strandtenten in Bloemendaal aan Zee niet echt een ‘feest’ tent en was het ook net de periode, vinden wij, dat de sfeer op het hele Bloemendaalse strand over haar hoogtepunt heen was.

Spijt dat Rush destijds Escape verliet en naar Marcanti verhuisde?

Spijt is niet het goede woord. Oprichters Eelko Anceaux en Marcello hadden al in een vroeg stadium besloten om na tien jaar te vertrekken uit de Escape. Destijds dachten wij een goede stap te maken door op dat moment naar Marcanti te gaan. Het was, en is, een van de mooiste locaties in Amsterdam. Een pand met oneindig veel mogelijkheden, een super mooi podium (theaterpodium) en goed geluid en veel parkeergelegenheid. Achteraf gezien was het wel stom om het daar op wekelijkse basis één op één voort te willen zetten en bleek het moeilijk te zijn daar onze mensen naar toe te trekken. Echter was het op dat moment wel goed om een nieuwe stap te maken in Amsterdam voor Chemistry en Rush, aangezien wij in de Escape al 10 jaar week in week uit ons ding deden. In Amsterdam bleef het daarna op andere locaties (onder andere Panama en Cineac) moeilijk om de sfeer die wij in de Escape hadden daar terug te vinden met het publiek. Dat hadden wij natuurlijk liever anders gezien. Echter heeft het verder in zijn totaliteit geen afbreuk gedaan aan Rush in het algemeen: we bleven toen in Nederland verder groeien tot het grootst rondreizende event.

Rush was een trendzetter, hierna volgden meer rondreizende house concepten met aankleding en extra’s, zoals Sneakerz, Expornstar, NopeIsDope, etcetera. Wat vind je van deze navolging?

De navolging van andere events op Rush is eigenlijk een logisch begrip. Je kunt het vergelijken met alle producten in het algemeen. Als iets succesvol is, proberen andere partijen dit na te doen; te kopiëren of op hun manier er een eigen draai aan te geven. En waarom niet? Uiteindelijk zal er dan een grotere markt ontstaan voor het event in haar eigen soort. Wat wij wel uiteindelijk merkten is dat het in evenementenland doorgeschoten is tot een punt dat er erg veel van hetzelfde is. Elke partij ziet zichzelf natuurlijk als bijzonder in haar soort, maar publiek is daar toch veel minder mee bezig. Je ziet tegenwoordig ook veel, voornamelijk de grote dj’s, allemaal op dezelfde feestjes draaien, daar waar muziek toch vaak bij deze events de belangrijkste bindingsfactor is voor het publiek. Wij denken dus dat het tijd is voor ons om toch weer een andere kant op te gaan en voor het publiek een nieuwe uitdaging voor te schotelen.
Rush
Tenslotte, wat heeft Chemistry voor plannen in 2009?

Grootste plannen en vele plannen! Grootste plan is eigenlijk vooral om minder events te doen, maar wel groter. Wij denken toch te zien dat het moeilijk is in Nederland om nog wekelijkse dingen op te zetten. We gaan proberen ook met onze events vooral in te zetten op de totaalbeleving. Muziek zal op feesten altijd een belangrijke factor zijn, maar wij zijn toch van mening dat een goed event wordt bepaald aan de hand van dat alle factoren in evenwicht zijn en het hele verhaal klopt.

Aankomend jaar gaan we in Amsterdam een nieuw zondag-concept neerzetten. Voor een grote groep mensen is er op zondag te weinig te doen. Er zijn wel een aantal concepten die in de middag of de avond beginnen, maar die concepten zijn vaak voor een kleine doelgroep en met een hoog VIP-gehalte. Daarnaast gaan we de lijn die we afgelopen jaar hebben uitgezet met het merk Chemistry (Chemistry in Paradiso en Eindhoven, Generations of Love) verder uitbouwen, gaan we met Rekord3r de volgende stap zetten, gaan we nieuwe events lanceren en vooral het Chemistry gevoel voor eens en voor altijd vast branden in de harten van het publiek.

www.chemistry.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws