PS Interview: Don Diablo

Partyscene Redactie | 23 mei 2008
headlines

Begin juni vertrekt Don Diablo voor een uitgebreide tour naar Australië, maar zaterdag 24 mei zal hij speciaal voor zijn Nederlandse fans een extra lange set van minimaal drie uur verzorgen in Tivoli te Utrecht. Partyscene sprak even met de drukbezette en populaire artiest.

Tekst: Frank Böhm
Don Diablo
Don, hoe is t met je?
Erg goed, ik maak op dit moment overuren in de studio om nu eindelijk eens mijn aankomende album af te ronden die na de zomer uit zal gaan komen. Op die dubbelaar staan alle singles uit het verleden, maar ook erg veel nieuw materiaal. Verder ben ik erg blij met mijn nieuwe platendeal met Sony BMG die me een hoop werk uit handen zal gaan nemen en een hoop nieuwe kansen en mogelijkheden biedt om dingen naar een hoger level te trekken.

Wat kan men verwachten van je Sellout Sessions morgen in Tivoli Utrecht?
Heel simpel gesteld: een avond Don Diablo zonder ruis eromheen. Dat betekent dus een extra lange set van minimaal 3 uur, mijn eigen visuals en mijn vaste mc als host. Maar ook mijn eigen warm-up dj, die ik die avond voor het eerst zal introduceren, die de zaal geheel in stijl op gaat warmen zodat de hele avond klopt muzikaal gezien. Dat is op zich al iets wat je niet mag missen, maar daar kan ik nu nog niet teveel over vertellen, seeing is believing vrees ik. Het wordt dus ook een avond waar geen enkele plaat twee keer te horen zal zijn en je veel nieuwe muziek zult gaan horen variërend van funky feelgood shit in de Franse traditie tot keiharde Hooligan House. Ook veel nieuwe dingen van mijn aankomende album die de 24e voor het eerst te horen zullen zijn. Kortom een avond die zal draaien om de muziek en niet om de bullshit eromheen. Verwacht dus vooral ook geen danseressen, speciale acts of andere gekkigheden.
Don Diablo
Waarom doe je zeer veel sets op één avond van 1,5 uur en niet minder sets maar van 2 uur of meer?
Ik ben sowieso dit jaar al een stuk minder gaan draaien, we nemen nog maar een klein percentage van de aanbiedingen aan op dit moment. Zo heb ik bijvoorbeeld het weekend voor de 24e speciaal vrijgenomen om de aandacht wat meer op de avond in de Tivoli te vestigen. Helaas is het tegenwoordig zo dat organisatoren er meestal voor kiezen om grote line-ups met veel namen neer te zetten, waardoor de sets gewoon een stuk korter worden. Leuk is anders, maar aangezien ik af en toe ook weinig controle heb over wie er voor en na mij draaien is het vaak ook wel prima om een kortere ''powerset'' te doen omdat de aandachtspanne van de gemiddelde bezoeker op dat moment nou eenmaal een stuk korter is. Zie het als sex, soms is een vluggertje ook gewoon even lekker, hoewel dat natuurlijk niet de behoefte voor langere sessies wegneemt. Daarom is het belangrijk dat ik zo af toe dus een eigen avond doe waarbij ik iets meer ruimte en controle heb.

Je werkt veel samen met veel buitenlandse artiesten, waarom niet meer met Nederlandse artiesten?
Dat is niet helemaal waar, ik heb onlangs bijvoorbeeld nog een plaat gemaakt met de Nederlandse band Moke,  ''We'll dance'', die vorige week is uitgebracht. Vorig jaar werkte ik natuurlijk al met Extince en Kubus. Die samenwerkingen zijn me prima bevallen, evenals de samenwerking met de Nederlandse rapper/songwriter ''Bizzey'', die meedeed op mijn vorige single ''This way''. Die klik was zelfs zo goed dat we onlangs samen weer een nieuwe single hebben gemaakt. Maar eerlijk is eerlijk ik werk over het algemeen wel liever met buitenlandse artiesten omdat mijn muzikale toekomstvisie op dit moment ook vooral in het buitenland ligt en de artiestenvijver in een klein land is natuurlijk ook wat kleiner.

Met welke artiest wil je ooit nog eens samenwerken?
Ik zou graag nog eens een video willen maken met Mark Romanek, of een plaat willen opnemen met Tom Waits of mijn geestelijk vader Captain Beefheart. Ook een soundtrack maken voor een film van Alejandro Amenábar staat hoog op mijn ''in de loop der jaren-wenslijstje''.

Van welke track zou je een officiële remix willen maken en waarom?
Dat is een hele goede vraag, van mijn favoriete platen zou ik namelijk nooit echt een remix willen maken omdat je er simpelweg niet zoveel aan toe zou kunnen voegen, muzikaal gezien. Als ik dan toch zou moeten kiezen is het een plaat van Queen waar ik zo ongeveer mee opgegroeid ben: ''Don't stop me now''.

Hoe is je tweede mixalbum tot stand gekomen?
Ik heb de afgelopen twee jaar tientallen platen verzameld en in een map gegooid, net zolang totdat ik het idee had dat ik genoeg platen had om mezelf weer muzikaal uit te kunnen drukken in de vorm van een mix-album. Dat duurde dus wat langer dan gepland, de vorige CD is in 2005 uitgebacht, vooral ook omdat ik zocht naar platen die wat langer houdbaar zouden zijn. Op de CD staat o.a. oud en nieuw werk van The Bloody Beetroots, Herve, Justice, Trentemoller, Justice, Public Enemy, Norman Cook en M.I.A. Daarnaast wilde ik ook een echte persoonlijke stempel op de CD drukken met veel eigen tracks en remixen zodat het niet zomaar een CD'tje werd met wat door elkaar gemixte tracks van andere producers. Tegenwoordig is alles binnen no-time te vinden op het net, vandaar ook dat ik net als bij de vorige Sellout Sessions CD een gratis bonusdisc wilde voegen om het muzikaal nog meer te ondersteunen. In dit geval is dat een mini-album van een band die ik getekend heb uit Newcastle: Viva City. De eerste single, ''Audio Endlessly'' heb ik geproduceerd, de rest van het album is gedaan door de mannen achter ''Kosheen'' en de reacties op de band zijn erg goed tot nu toe.
Don Diablo
Je bent ambassadeur voor Dance4Life, waarom?
Onlangs kwamen we er achter dat ik eigenlijk de eerste ''ambassadeur'' was binnen het Dance4Life project. Ik heb me altijd verbonden gevoeld met de mensen achter de stichting en benader zelf ook graag de zware dingen in het leven op een positieve manier. En dat is wat Dance4Life doet, jonge mensen over de hele wereld motiveren om mee te doen aan positieve acties die worden gestimuleerd door muziek, een internationale taal die iedereen over de hele wereld spreekt. Ik ben zelf ook naar Zuid-Afrika gegaan om een aantal projecten te bezoeken en dat heeft zo'n diepe indruk op me gemaakt dat ik me vereerd voel dat ik een klein steentje bij kan dragen aan een betere wereld voor een aantal mensen.

Hoe zet jij je verder in voor de maatschappij?
Ik probeer sowieso heel bewust te leven, zorg goed voor mezelf en probeer dit, voor zover mogelijk, ook voor anderen te doen. Ik geloof honderd procent in karma, je krijgt altijd terug wat je geeft en die positieve levenshouding heeft me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Wat ik verder doe voor de maatschappij vind ik dan niet zo belangrijk om te delen met de buitenwereld, uiteindelijk hoef je je maar voor een persoon te verantwoorden en dat ben je zelf.

Wil je niet eens een feest geven waarbij de opbrengst naar het goede doel gaat?
Ik heb al meerdere malen de opbrengst van mijn singles geschonken aan goede doelen als Het Rode Kruis en Stichting KiKa. Daarnaast treed ik dus regelmatig belangeloos op voor Dance4Life, zoals onlangs nog op de Willemsbrug in Rotterdam. Maar er zijn ook genoeg mensen die je ineens gratis willen boeken omdat ze ergens een feest willen geven en de opbrengst willen schenken aan een ''nog nader te bepalen goed doel'', zo werkt het natuurlijk niet, je moet ook ergens een grens trekken. Momenteel concentreer ik me eerlijk gezegd vooral op de muziek.

Wat vind je dat je muzikale capaciteiten in de reguliere Nederlandse media vaak onderbelicht zijn, maar dat het vaak meer om je kleding gaat (best geklede man) en uiterlijk (meest sexy dj)?
Het is niet zozeer dat mijn muzikale capaciteiten onderbelicht zijn, het is voornamelijk zo dat er andere aspecten relatief meer belicht worden omdat het draagvlak hiervoor in de reguliere media blijkbaar een stuk groter is. De rest gebeurt gewoon iets meer ''under the radar'', maar dat wil niet zeggen dat er geen waardering is, of dat ik me ondergewaardeerd voel. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat dj's en producers over het algemeen toch nog gezien worden als vrij anonieme figuren die zich in een verborgen wereld genaamd ''het nachtleven'' bevinden. Blijkbaar is het minder interessant om wat dieper in te gaan op de muziek zelf, so be it. Muziek moet ook voornamelijk voor zichzelf spreken en niet doodgeanalyseerd worden, het is geen exacte wetenschap. Natuurlijk snap ik dat zoiets ook tegen je kan keren en dat sommige mensen zich ook automatisch tegen jou en je muziek af gaan zetten. Maar veel mensen realiseren zich niet dat ik hier ook niet voor gekozen heb, het is gewoon zo op mijn pad gekomen en om eerlijk te zijn zit ik er zelf niet zo mee, integendeel, het heeft meer voor- dan nadelen.
Don Diablo
Voor de gevestigde orde in Hilversum maakt Don Diablo nog altijd muziek die niet past binnen hun radio of t.v. playlist gevuld met (toekomstige) ''hits'' dus daarom ben ik blij dat mensen op een andere manier alsnog met mij en dus mijn muziek in aanraking komen, zonder dat ik 538-muziek hoef te maken. Mijn basis blijft hetzelfde, elke dag zwoeg ik in mijn eentje in de studio en steek ik al mijn tijd in het uitzoeken en re-editten van tracks voor mijn sets, heel simpel gesteld: ik leef nog altijd voor de muziek, de rest is bijzaak en vooral een welkome afwisseling, wat anderen dan van mij denken, ja, dat moet je dan maar gewoon loslaten.

Wat vind je van de vele reacties op je blogs op Hyves?
Sommige mensen roepen wel eens dat Hyves een site is voor mensen die graag de massa volgen. Bullshit. Iedereen heeft behoefte aan contact, ook ik, heel erg zelfs. En wat is er nou cooler dan een grote verzameling mensen die op een internetpagina samen komen en hun waardering voor jouw muzikale arbeid laten blijken. De positieve vibes in mijn guestbook en op mijn blogs houden me letterlijk op de been en zijn een welkome tegenhanger van alle negatieve forums die op dit moment de orde van de dag zijn. Elke dag bekijk ik een aantal profielen van mijn Hyves vrienden en ben ik dankbaar voor het feit dat ze zich aangemeld hebben als een muzikale vriend. Het geeft me letterlijk de mogelijkheid en de vrijheid om door te gaan waar ik nu mee bezig ben. Dood aan de azijnpisser!

Wat vind je van de dancescene in ons land op dit moment?
Hmmm...dat is een moeilijke vraag. Laat ik het zo zeggen, ik zit op dit moment muzikaal lekker in mijn vel, genoeg inspiratie en volop creatieve kansen. Daarnaast sta ik nog elke week op feesten en in clubs waar het publiek en de sfeer helemaal super is. De scene zelf lijkt daarentegen steeds meer een eenheidsworst te worden en raakt bijna in soort een vicieuze cirkel. Ik hoor soms van mensen dat ze wel drie of vier keer hetzelfde nummer voorbij horen komen en het publiek staat soms alleen nog maar te wachten tot die ene hit voorbij komt. De ruimte voor het experiment en het onbekende is kleiner geworden. Aan de ene kant heb je hele hoogdrempelige feesten waarbij ''moeilijk doen om het moeilijk doen'' is en aan de andere kant heb je feesten met bijna twintig DJ's die allemaal in een uurtje hun grootste knallers er doorheen blazen. Daartussen zitten voornamelijk een groot gat.
In mijn eentje kan ik de scene niet veranderen dus ook ik ga tot op zekere hoogte mee in hetzelfde systeem waar ik me tegen probeer af te zetten, maar in je eentje tegen de stroom op zwemmen blijft een moeilijk verhaal en eist op een gegeven moment zijn tol. Vandaar ook dat ik de toekomst ook weer wat meer in het buitenland ga touren, iets wat ik de laatste jaren vanwege een heftige reismoeheid vooral achterwege gelaten heb.

Tenslotte, wat zijn je verdere plannen voor 2008?
Na de zomer komt zoals gezegd dus eindelijk mijn artiestenalbum uit. Momenteel ben ik druk bezig om hiervoor samen met mijn nieuwe platenmaatschappij en boekingskantoor een liveshow te ontwikkelen waarmee ik later dit jaar nog op een aantal podia wil staan. Over een paar weken ga ik touren door Australie, waar onlangs mijn single ''Who's your daddy'' opnieuw is uitgebracht met een aantal nieuwe remixen. Daarnaast heb ik de afgelopen tijd een batterij aan nieuwe remixen afgerond die binnenkort allemaal uit gaan komen op diverse labels in Amerika, Frankrijk, Rusland en de UK. Na de zomer zal ik ook de titelsong voor een nieuwe film maken waar ik nu nog niet zoveel over kan vertellen en er komen natuurlijk weer een aantal andere nieuwe singles en video's waar ik nu al druk mee bezig ben, ik kan alvast verklappen dat er ook wat nieuw werk tussenzit dat in de categorie ''speakerfucken'' valt! Oh ja, ik ga later in het jaar nog een aantal eigen Sellout Sessions feesten geven.

www.dondiablo.com

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws