PS Interview: Shameboy

Partyscene Redactie | 25 juli 2006
headlines

Shameboy bestaat uit Luuk Cox, ook bekend als drummer in de live band van loungegod Buscemi, en dj Jimmy Dewit a.k.a. DJ Bobby Ewing. De twee zijn flink aan de slag gegaan met een bak software, een aantal analoge synths en een korg, met als resultaat een negental knetterende electrohouse tracks. shameboyHet Belgische duo treedt daarmee in de voetsporen van acts als Alter Ego en Black Strobe. Rechoque was al een dikke hit en met het eerste album komt het ook wel goed. België is in ieder geval al om.

Tekst: Jesse Voorn

Gaat de wereld nu veroverd worden?
Luuk: “Dat zou ideaal zijn. Veel dj’s zijn al erg enthousiast, dat schiet wel op. We hebben vorige zomer al veel live gespeeld, in het kielzog van Rechoque en nu is er het album.”
Jimmy: “We zitten in een hele brede scene. In België zijn er niet echt groepen die doen wat wij doen. Niet om onszelf als unicum te bestempelen, maar er zijn niet heel veel dance producers die als band naar buiten komen.”
Luuk: “Dat is fijner dan op je kamertje nummers maken, die mensen wel kennen, maar waar ze geen gezicht bij hebben. Of dan dat je steeds onder andere namen dingen uitbrengt. Ik sta graag als groep op het podium, zo van, dit zijn wij en wij hebben die tracks gemaakt.”

Visuele erkenning zeg maar?
Jimmy: “Hahaa, mwoah, niet zozeer visueel, maar de voltrekking van het nummer. We hebben ook laten zien dat we op het podium goed kunnen staan, ook na rockbands bijvoorbeeld. Je ziet dan ook de reacties van de mensen echt goed. Ach, uiteindelijk doen we maar iets.”
Luuk: ”Eigenlijk zijn we het ook niet, hahaa. Wij zijn maar de gezichten van Shameboy. De echte producers zie je niet, net als bij Milli Vanilli en 2 Unlimited. Wij zien er gewoon veel beter uit dan zij.”
Jimmy: “Ik denk dat we allebei ook muzikant genoeg zijn en dat ook willen laten zien. Zeker live. Ik zou het ook saai vinden om alles van een tape te laten komen.”

Trekken jullie ook een echt dance publiek?
Luuk: “Nee, niet specifiek. Bij sommige optredens staan daar echt tieners volledig uit hun dak te gaan, niet alleen maar pillenwijven die helemaal door het lint gaan. Wat ook heel plezierig kan zijn hoor.”
Jimmy: “Alleen maar dance publiek bestaat sowieso niet meer. Vijf á zes jaar geleden was alles veel meer gescheiden en nu is het ook okay om zowel naar Werchter, als naar shameboyDance Valley, Lowlands of Mysteryland te gaan en daar zowel naar Anthony and the Johnsons als Tiga te gaan zien. Er zijn nog van die dj fascisten die alleen maar underground zijn en een nummer goed vinden, maar als het plots upperground wordt het uit hun sets gooien, al is het maar uit principe, dat schiet niet op. Het is juist goed om een breed publiek aan te trekken.”
Luuk: “Maar als we het dan toch over dance publiek hebben, die zijn veel meer open minded dan pakweg rockpubliek. Die kunnen ook uit hun dak gaan op rockmuziek, maar als je aan een echte rocker een dikke dance hit laat horen, dan zegt ie, wat is dat voor homo muziek? Maar dat bonkt wel vier keer harder dan die mannen met gitaren.”  

Qua muziek hebben jullie de tijdsgeest wel goed te pakken…
Jimmy: “Ja, dat wel, maar het is niet zo van, laten we een stukje meeliften op de populariteit van de electrohouse. Maar we maken we inderdaad muziek die iets van nu heeft. Maar je kunt dat pas over 4 jaar zeggen, dat je dan in een bepaalde periode zat.”
Luuk: “Ik hoop niet zozeer dat het de klank van nu is, dan is het over een half jaar echt shit, dat zou niet goed zijn. Ik hoop niet dat onze platen dat leven beschoren zijn. Met iets hips is het meestal snel gedaan.”
Jimmy: “Misschien heb je ook maar een bepaald aantal platen in je. Ik bedoel, hoeveel platen wil je nog horen van bepaalde artiesten? Je kent het wel op een gegeven moment. Ik ben een grote Kraftwerk fan, maar ze hebben jaren niets gemaakt, en drie jaar geleden brachten ze ieens Tour de France uit. Dan hoor je wel een goede plaat, maar ondertussen is er in de scene zoveel gebeurt, dat als je je grote helden hoort, eigenlijk denkt van, pfffft, ja, daar val ik niet van achterover.”  

En dat willen jullie je niet laten gebeuren?
Luuk: “De truck is om niet te stoppen. Want wat veel erger is dan groepen die door blijven gaan, zijn groepen die na vijftien jaar terugkomen. Dan zijn het zielige, oude en dikke mannen, die voor de poen op het podium nog eens wat gaan doen. Maar als we over 10 jaar nog bezig zijn, dan moet dat misschien niet meer onder de naam Shameboy, maar gaan we tracks produceren voor anderen, voor dj´s. Dat zou heel tof zijn.”

shameboyWelke energie heeft dance die andere muziek niet heeft?
Luuk: “Het is een hele andere energie. Je bouwt dingen op, laat dingen weg en zo komt dat tot een hoogtepunt, als die beat er ineens in komt, dat blijft gewoon lekker klinken. Altijd een goeie truck van dj´s, drop die bass en eeej, daar gaan we weer.”  

Is er ook een Shameboy dj-team, want jullie draaien ook allebei?
Luuk: “Nee, dat wordt te verwarrend. Met Shameboy treden we live op en afzonderlijk draaien we, onder eigen namen.”
Jimmy: “Ik heb al veel te veel lauwe dj-sets gezien van producers uit het buitenland, die naar hier gehaald zijn omdat ze een hit hebben. Het is niet zo dat als je een plaat kunt maken dat je ook platen kunt draaien. De dj skill ligt wel wat hoger. De essentie is wel dat je een plaat opzet en dat mensen gaan dansen, maar je moet wel wat kunnen. Mylo is een goed voorbeeld. Hele aardige jongen hoor, met een  dikke plaat, maar toen bij begon met draaien, zag je dat ie niet de skills heeft. Hij komt er wel mee weg, maar hij heeft nog niks meegemaakt. Daarom willen we vermijden dat er zo´n goedkoop Shameboy dj verhaal aan komt. Shameboy is de band en daarnaast hebben we onze eigen carrières. Mensen mogen ons er wel aan linken hoor, maar niet meer dan dat. Deejayen is namelijk echt een ambacht.”

En dat moet heel serieus genomen worden?
Luuk: “Zeker. Maar mensen willen die hits horen, dus laten promotors die producer komen, zodat ze er zeker van zijn dat dat ene nummer gedraaid wordt. Daar komen mensen op af. En het werkt ook de andere kant op, een goede dj is ook niet gelijk een goede producer.”
Jimmy: “Maar het is meer voor de hand liggend om de stap van producer naar dj te maken dan andersom.” 

Meer info vind je op www.shameboy.com

Foto's: Kristof Roman

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws