PS Interview: Seymour Bits

Partyscene Redactie | 9 mei 2006
headlines

Bas Bron gebruikt graag verschillende alter ego’s voor zijn muziek. Onder de naam Bastian scoorde hij een seymour bitspaar jaar geleden een dikke hit met You’ve Got My Love (met de nog bekendere tietenclip), hij is actief als Comtron en onlangs produceerde hij het album van De Jeugd van Tegenwoordig. Dat laatste is de reden dat het eerste album van Seymour Bits zo lang op zich liet wachten. Maar nu het schijfje vol electrofunk er is kunnen alle trossen los.

Tekst: Jesse Voorn

Het heeft even geduurd, maar het album is af. Heel divers. Hoe zou je het zelf omschrijven?
Bas: “Ik denk als electrobootyfunkpop. Het is toch wel dance, maar ik hou me daarbij heel erg aan de popstructuur. Ik hou me aan een refreintje, coupletje, intro en outro. Het is wel dance muziek, maar mijn tracks zijn niet persé dj tools. Voor iemand die het thuis luistert moet het namelijk ook van het begin tot het einde spannend zijn. Ik maak wel eens een edit, maar dat is snel gedaan. Maar dan heb je al een statement gemaakt met dat nummer. Het is wel goed te beluisteren in een club, maar de meest ideale situatie is om het liedje eerst thuis te luisteren en het dan in een club te horen.”   

Hoe belangrijk zijn de clubs voor je?
Bas: “Ik luister veel naar muziek die in clubs gedraaid wordt. De meeste muziek waar ik van hou, en dat is nu toch echt dansmuziek, is gemaakt om in clubs te draaien. Ik put seymour bitsdaar ook inspiratie uit, maar ga dan toch de popkant op. Maar ik merk wel dat het gewaardeerd wordt in die scene. Ik zie mezelf ook niet als iemand die er bij hoort. Ik maak een strikt onderscheid tussen trance of techno met of zonder muzikale bagage, want dat laatste gebeurt vaak en daar zit dan geen besef van de oorsprong in en dat is dan hele lege muziek.”

Je hebt toch al een aantal clubhits gescoord in het verleden. Hecht je daar dan wel waarde aan?
Bas: “Ik produceer toch echt wel zo dat het in een club gaat werken. De ultieme test qua liedje kan ik thuis op mijn ghettoblaster ook wel horen, maar qua productie is de club het ultieme doel. Ik weet ook pas of mijn tracks gelukt zijn als ik ze in een club hoor, als het een feestje is en het knalt. Dan is het pas geslaagd. Ik vind het ook spannend als ik een dj mijn track hoor draaien.” 

Is dat nog steeds spannend?
Bas: “Aan een heleboel dingen ben ik gewend geraakt. Optredens zijn lang niet meer zo spannend als de eerste keer, maar als je hoort dat een dj je track in mixt en het is een drukke avond en je bent benieuwd of het feest niet seymour bitsgaat instorten, dan is dat nog steeds heel spannend en dat vind ik nog steeds heel interessant. Het is ook erg leuk om te zien als een nummer een succes is. Je staat in het publiek en mensen weten vaak niet dat jij dat nummer gemaakt hebt, dus het is een oprechte reactie. Optreden is meer routine geworden, dat komt zoveel voor.”  

Het gebeurt wel dat platen soms heel bekend zijn, maar de artiest er achter minder. Is dat bij jou ook zo?
Bas: “Mwoah. Het album van De Jeugd van Tegenwoordig is ook niet persé heel bekend. De losse tracks doen het wel goed, maar echt een heel bekend album heb ik niet. Maar het is wel een doel voor mij en zeker ook voor dit album, om een goed verkopend album te hebben. Albums maken is wat ik het liefst doe, want het is niet bevredigend om af en toe een keer een nummer te maken dat het goed doet. Op een album kun je ook echt je eigen geluid neerzetten. Dit album is het laatste wat ik gedaan heb en ik ben er het meest trots op. Je wordt natuurlijk ook steeds beter en oude fouten maak je niet nog een keer.” 

Je speelt veel zelf. Ben jij een multi-instrumentalist?
Bas: “Ik kan mezelf niet meten met muzikanten die ook echt muzikant zijn, vind ik. Ik speel wel eens een gitaartje in en ik kan heel goed toetsen spelen en drummen vind ik leuk om te doen, maar ik ben geen goede instrumentalist. seymour bitsIk ken mensen die wel veel beter kunnen, behalve toetsen, dat is toch wel mijn instrument.”  

Vanwaar al je alter ego´s?
Bas: “Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Sommige dingen zijn uit noodzaak geboren. Bastian bijvoorbeeld zat op een gegeven moment contractueel helemaal vast en ik er niets meer mee doen. Hed Kandi wilde niet dat ik er nog andere dingen mee ging doen en ik ga dan niet twee jaar op een houtje bijten en alles oppotten. Ik wil gewoon muziek maken en uitbrengen en een alter ego verzinnen is dan een uitweg. Het kan ook inspirerend zijn om iets te verzinnen en daar wat omheen te maken en dat als concept te gebruiken. Zo was Gifted puur instrumentaal en met veel samples, maar daar ben ik wel klaar mee. Bastian en Seymour Bits zijn nu mijn projecten.” 

Sluit je aliassen ook wel eens af, dat het genoeg is geweest?
Bas: “Ik ben niet van plan om nog een Gifted plaat te gaan maken op korte termijn, maar je weet het nooit. Het is niet zo dat er geen weg meer terug is als je dat eenmaal gezegd hebt. Gifted was toch wel specifiek dansvloergericht en ik zing er ook niet op. Ik beperk mezelf graag en dat is ook inspirerend, zoals bij Gifted. Alles kan en juist als dingen niet mogen, dan levert dat leuke dingen op.”  

seymour bitsJe draait ook af en toe. Wil je dat vaker doen?
Bas: “Ik vind deejayen leuk. Het is leuk als mensen me vragen en ik hoop ook vaker gevraagd te worden als dj, maar ik maak me geen illusies over mijn kwaliteiten als dj, omdat ik toch heel erg beperkt maar in staat ben om wat ik zelf wil draaien aan te passen aan de zaal. En de taak van een echte dj is toch om een combinatie te maken van waar ie voor geboekt is en ook in de gaten te houden van wat het publiek wil. Ik zie zelf wel een lijn in alle nummers die ik draai. Ik vind dat AC/DC prima na Dopplereffect kan en dat is voor mij niet perse eclectisch. Je bent aan het dansen op AC/DC en je kunt blijven dansen op Dopplereffect, dat zou ik zelf namelijk doen. Voor andere mensen kan dat heel apart zijn. Het clubcircuit is wat dat betreft veel te rechtlijnig. Er zijn vijf platen die er bij een dj uit springen en de rest is voor de opvulling. Ik snap wel dat mensen een dj-set als één lang nummer zien, maar zo’n dj zou ik nooit kunnen zijn. Ook al draait een dj nog zo goed en zit ik helemaal in de flow, als ie één nummer draait wat ik echt niet goed vind, kan ik niet meer doordansen.” 

De releaseparty van The Booty Pop Phantom is op donderdag 11 mei in Paradiso. Verder staat hij onder meer op 10 Days Off in Gent.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws