The Beatclub returns

Partyscene Redactie | 8 maart 2006
headlines

CellieThe BeatClub was tussen ’89 en ’92 de eerste organisatie in Nederland die feesten gaf door het hele land. Toenmalige organisator dj Per draaide meestal solo tien uur durende sets. De bekroning op twee jaar pionierswerk volgde in 1991 in Ahoy. Onder de noemer ‘Rave of the 90’s’ organiseerde The BeatClub de eerste officiele rave in Nederland. Na 13 jaar rust werd The BeatClub in 2004 door ID&T gevraagd oude registers weer open te trekken voor een classic editie in een onvervalste oude loods op Mysteryland. Dit bleek zo´n succes dat dit in 2005 herhaald werd in een nog groter Warehouse.

Zaterdag 18 maart keert The BeatClub dan eindelijk weer terug in een club met een sterk overzicht van de belangrijkste dj’s uit de beginperiode van de vaderlandse dancegeschiedenis. Vrijwel alle BeatClub dj´s zijn ondertussen sterren in verschillende actuele scenes geworden. In deze editie worden de grenzen verbroken om alle scenes weer bij elkaar te zetten en er een groot feest van te maken, net zoals in de begintijd van de house. We legden vijf artiesten die erbij zijn op 18 maart vijf stellingen voor. Deel twee met andere artiesten volgt.

1. Vroeger was alles beter op uitgaansgebied

Bas aka The Funky Bastard: Is waar! Maar over 5 jaar is vandaag vroeger en is vandaag ook weer veel leuker als dan.

Cellie: Ach, wel anders maar beter? Het is maar hoe je het allemaal in een bepaalde tijdsgeest beleeft.

Bas aka The Funky BastardJP: Vroeger was alles nieuw en daardoor geeft het misschien het gevoel dat het beter was, maar tegenwoordig is alles stukken beter geregeld. Er zijn meer clubs/feesten met beter geluid en ingericht om de DJ optimaal te laten presteren en om de feestgangers optimaal te laten genieten. Waar house vroeger de verschoppeling van de muziek was is deze muziek tegenwoordig het parade paardje geworden en een belangrijk exportproduct van de Nederlandse muziek industrie.

The Prophet: Niet alles was beter, maar anders omdat het een nieuw fenomeen was!  

MC P-Pholl: Dat is zo makkelijk om te zeggen, en daarmee negeer je de (technische) ontwikkeling, de muzikale evolutie en het volwassen worden van onze dance scene. Feit is wel dat alles vroeger nog nieuw was en aangezien verandering van spijs doet eten had alles in onze beleving toen misschien wat meer impact te meer we zelf een stuk jonger waren.

2. Welke plaat ga je zeker draaien op 18 maart?

Bas aka The Funky Bastard: Ransom.op Fully Loaded

Cellie: Future FJP van eeeh... dinges... kweet ff niet meer....teveel hersencellen weggesnoven.

JPJP: Dat zijn er zoveel en als ik er een paar noem doe ik al die anderen tekort, want het fijne van house classics is dat je de krenten uit de pap kan halen en zodoende alleen maar top producties kan draaien, dus.... come, listen, dance and enjoy!!

The Prophet: Cameo - The Money

MC P-Pholl: Geen een, want als MC kan ik nou eenmaal geen omelet mixen. Wel zou ik het leuk vinden als bijvoorbeeld Reincarnation van Country & Western gedraaid zou worden.

3. Een DJ moet nu, in tegenstelling tot vroeger, ook produceren om door te kunnen breken

Bas aka The Funky Bastard: Klopt, daar ben ik ook druk mee bezig!

Cellie: Draaien en produceren zijn veel meer naar elkaar gegroeid, volgens mij geen must maar wel een pré.

JP: Het aanbod van DJ's is nu zo groot, dat je jezelf met technische skills alléén niet meer kan onderscheiden. Als je internationaal wilt doorbreken moet je goede producties achter je naam hebben staan om op te vallen. Het is tegenwoordig ook veel makkelijker voor beginners om muziek te maken met gebruik van software zoals bijv Fruity Loops. Maar wat veel mensen vergeten is dat draaien en produceren totaal verschillende vaardigheden zijn, waar hele verschillende aspecten bij komen kijken. Maar het zal je als DJ ook meer compleet maken omdat je meer leert over zaken als toonhoogte en songstructuur, welke zeer belangrijk zijn voor een DJ.

The Prophet: Dan val je in ieder geval wél meer op ja…

MC P-Pholl: Carrière matig gezien misschien wel, maar is dat de juiste motivatie? Volgens mij moet je gaan produceren om de emotie en muzikaliteit die in je huist te kunnen uiten. De innerlijke drang om zelf iets te creëren zegmaar, die komt uit je hart en niet uit je hoofd.

MC P-Pholl4. Ik mis de illegale raves

Bas aka The Funky Bastard: Niet echt, alles is nu veel beter geregeld, toilet, bar, veiligheid, geluid etc.Alleen wel de sfeer omdat toen alles nieuw voor mij was.

Cellie: Ja, die waren toch wel erg leuk; lekker knullig en vaag allemaal in een donker vies vochtig hol ergens onder een snelweg ofzo, heerlijk!

JP: Tuurlijk denk je soms met weemoed terug aan de raves, maar het was ook altijd een zooitje ongeregeld, met middelmatige apparatuur en middelmatige organisaties. Sommigen staken daar boven uit en dit zijn ook degenen die het ook nog steeds doen en die begonnen zijn uit liefde voor muziek!  Zij hebben meegeholpen aan de ontwikkeling van de house scene en deze zover hebben gebracht tot wat het nu is.

The Prophet: Absoluut! Spanning en sensatie was dat!  

MC P-Pholl: Wel en niet, ben toch wel gesteld geraakt op de betere faciliteiten vandaag de dag, maar de vibe, het oergevoel dat mis ik wel eens.

5. Is je sound in de loop der jaren veranderd?

Bas aka The Funky Bastard: Ja ,best wel want hij is langzaam vervloeid in nu 3 verschillende stijlen. Toen had je 2 soorten muziek: goede en slechte. Dat vind ik nog steeds, alleen het publiek wil graag in hokjes denken.

The ProphetCellie: Ja en nee, ik draai nu muziek van nu, tech-house, electro en wat minimal maar het is nog altijd funky en hypnotiserend (althans, da's de bedoeling haha), dus de overall sound is nog steeds hetzelfde als de Cellie van 10 jaar geleden. Lekker saai, nietwaar?

JP: Ja natuurlijk, alles is veranderd, geëvolueerd en volwassener geworden. De muziek is complexer geworden, en bijvoorbeeld door de opkomst van de grotere feesten is de hardere muziek ook meer populair geworden. Omdat de muziek/DJ zich aanpast aan de gelegenheid waar hij draait, zal de muziek en de dance scene altijd onderhevig zijn aan verandering. Maar verandering is toch het mooiste wat er is?

The Prophet: Ik hoop het wel haha!

MC P-Pholl: In mijn geval gaat het dan om mijn stem en mijn stijl van MC-en. Ik denk dat ik over de jaren iets minder reggae achtig ben gaan MC-en, wel is de dubby delay over mijn stem nog altijd een zekerheidje, zonder voelt naakt.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws