PS Interview: 16 Bit Lolita’s

Partyscene Redactie | 21 februari 2006
headlines

Ariaan (Aad) Olieroock en Peter Kriek zijn klaar voor de wereld. Met een fantastisch album op zak staan ze als de 16 Bit Lolita’s op een cruciaal punt in hun leven. Hun tracks zijn al gedraaid door grote dj’s als John Digweed en 16 bit lolita'sSander Kleinenberg en ook bekende labels hebben al nummers gereleased. En er komt nog veel meer aan.

Tekst: Jesse Voorn

Tot nu hebben jullie je vrij terughoudend opgesteld. Waarom?
Aad: “We wilden zelf een beetje op de achtergrond blijven en onze muziek laten spreken. Bovendien moet je echt een product hebben. We hadden al wel wat tracks uitgebracht en die hebben goede reacties gekregen en zijn gedraaid door bekende dj’s, maar echte hits zijn het nooit geworden. Maar het grote festival publiek kan zich er nog niet echt mee identificeren, omdat die niet zoveel met dance hebben.”

En dat vinden jullie wel belangrijk?
Peter: “Uiteindelijk willen we een product neerzetten dat een grote groep mensen kan bereiken en dat nog niet echt gedaan is in Nederland. We willen iets nieuws brengen en dat is in Nederland vrij lastig, omdat nieuwe dingen vaak snel afgeketst worden. Onze dj-sets zijn meestal ook niet echt snel, rond de 126 bpm en veel dj’s draaien sneller. Nederland is ook minder innovatief als Engeland.”
Aad: “Veel stromingen waren hier populair, waardoor andere stromingen daar bij in de schaduw stonden. Wij zitten in de iets vooruitstrevendere hoek van de dance en in Nederland komt dat pas nu wat naar boven.”

Hoe komt dat dan?
Peter: “Mensen zijn nu meer geïnteresseerd i16 bit lolita'sn andere stijlen en krijgen de behoefte aan iets nieuws. Maar het komt ook door internet, daar krijgen mensen nieuwe tracks te horen. Misschien is het iets slechter voor de verkoop van je muziek, maar het is heel goed voor je naam.”

Merken jullie dat zelf ook?
Aad: “We merken het wel ja, als een dj-set is opgenomen en op internet gezet wordt. Daar komen dan weer boekingen uit voort. Alles draait namelijk om marketing. Je moet je naam zoveel mogelijk uitgedragen zien te krijgen en daarvoor moet je weer eigen tracks hebben. Wij hebben goede muziek, dus dat is dan goed.”
Peter: “Vaak wordt er gezegd dat een producer ook niet kan draaien, maar dat slaat nergens op. Wij bewijzen al het tegendeel. Het zal wel voorkomen, maar je moet dat soort dingen niet gaan aannemen. Veel producers worden dj en laten dan het produceren achter zich, omdat ze het te druk met draaien krijgen. Dat zien wij ook vaak gebeuren. We hebben wel een aantal mensen waar we producties voor maken, zoals Jimmy van M.”16 bit lolita's

Kunnen jullie je dan nog voldoende concentreren op jullie eigen muziek?
Aad: “Ja hoor. We zijn niet alleen met dance bezig ook. De tweede cd, die bij Bodywarmer zit, is geen dance. Bodywarmer is voor ons ook meer een compilatie van verschillende projecten en tracks die we de afgelopen jaren gemaakt hebben. We willen wel gaan toewerken naar een nieuw album. Bodywarmer was eigenlijk meer een productietool, van dit zijn wij. Puur om meer gigs te krijgen.”

En is dat een beetje gelukt?
Peter: “Het gaat erg goed op dit moment ja. Nederland heeft daarbij momenteel niet echt onze focus. We gaan nu eerst internationaal, veel draaien in vette clubs, want dat is makkelijker dan alleen in Nederland door proberen te breken. En het gaat lekker. Als we echt groot gaan worden, dan kan Nederland ook niet meer om ons heen. Dat is uiteindelijke toch de beste manier om Nederland binnen te komen.”
Aad: “We zijn er ook nog niet helemaal uit hoe dat allemaal moet gaan gebeuren. Maar nu gaat het hartstikke hard en dat hadden we zelf ook niet verwacht. Nu moeten we keuzes gaan maken, van wat gaan we waar doen. Er komen ook nog tracks op verschillende compilaties en cd’s. Alles begint nu dimensie te krijgen dan dat moet je vast houden.”16 bit lolita's

Is dat niet de omgekeerde wereld, eerst het buitenland en dan Nederland?
Peter: “Het is eigenlijk heel logisch, want Nederland is maar klein en de rest van de wereld biedt meer mogelijkheden. Nederland is ook een afgevlakt land, hoewel de housescene wel heel oud is. Maar veel jongeren zijn opgegroeid met trance, wat nu overigens wel zijn hoogtepunt gehad heeft.”
Aad: “We moeten ons ook geen illusies maken dat Nederlanders gemiddeld erg muzikaal zijn of dat Nederland een hele rijke muziekcultuur heeft. Als je naar Idols kijkt en ziet wat mensen daar presteren, hoe slecht ze kunnen zingen? Dat is in andere landen heel anders, veel hoger. Nederland doet het op de internationale markt ook niet zo heel goed.”
Peter: “Maar een gemiddelde zegt niets over een individu.”

Maar het gaat toch ook niet slecht in Nederland?
16 bit lolita'sAad: “Kijk, sommige mensen hebben ook niet de ambitie om internationaal door te breken. Die zijn tevreden met een aantal gigs per week in eigen land, prima. Maar wij willen onszelf internationaal neerzetten. Onze ambitie ligt in eerste instantie niet in Nederland. We maken muziek voor mensen, niet alleen voor Nederlanders.”
Peter: “Veel mensen zijn aan het switchen en zoeken naar een geluid. Veel stromingen zijn maar een half jaar oud en verdwijnen dan weer. Ik heb zelf nog niet veel gehoord wat qua stijl bij ons in de buurt komt, omdat wij heel divers zijn. Een beetje van alles met een lekkere groove. We proberen onze muziek zo tijdloos mogelijk te maken. Maar we willen het klimaat in Nederland ook beter maken.”
Aad: “Nederland moet meer op de kaart gezet worden en er moeten nieuwe mensen komen die dat doen. Als je de gevestigde orde dingen laat blijven organiseren, dan blijf je ook steeds hetzelfde krijgen. Dat is niet goed voor de ontwikkelingen.”

Kijk voor meer informatie op www.16bitlolitas.com.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws