Interview Mick Boskamp

Partyscene Redactie | 2 november 2005
headlines

mick boskamp interviewMick Boskamp, voorheen werkzaam bij Playboy, en jarenlang naast nightlifereporter ook dagelijks columnist op Partyscene, is nu alweer een tijdje hoofdredacteur bij nightstyle magazine Release. Onlangs is dit blad, dat voorheen bij ID&T hoorde, zelfstandig geworden. Vorige week woensdag vonden de Release Dance Awards in Escape plaats, waarbij Tiesto wederom als populairste DJ van Nederland uit de bus rolde. Een interview met een drukbezet man.

Tekst: Frank Böhm

PS: Wat vind je zelf van de uitslag van de Awards?

'Wat ik opmerkelijk vind, is het geringe verschil tussen de nummer 1 en de nummer 2. Vorig jaar was Tiesto echt de onbetwiste nummer 1. Nu had het weinig gescheeld of Armin van Buuren was hem voorbij gestreefd. Denk niet dat ik dit met een duivelse glimlach op mijn gezicht zeg, want drie keer achter elkaar nummer 1 worden; daar kun je niet anders dan respect voor hebben.'

PS: Zegt de ongekende populariteit van trance en hardstyle in de lijst wat over (de leeftijd van) het stemmende publiek denk je?

'Ik denk dat je 'leeftijd' weg kunt laten. Het zegt wat over het stemmende publiek. Punt. Nog steeds zijn die stijlen erg populair bij veel mensen.'

PS: Waar heb je zelf eigenlijk op gestemd?

'Ik heb alleen maar meegedaan met de vakjury-verkiezing. En toen de site waarop je kon stemmen, nog niet draaide, heb ik een testje gedaan of de boel goed werkte. Maar toen heb ik alleen maar wat kruisjes ingevuld. Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen, waarom ik niet gestemd heb. Misschien omdat ik de zaken 'vakjury' en 'publieksprijzen' gescheiden wilde houden. Overigens staat mijn vakjury-rapport niet afgedrukt in de nieuwe editie van Release, die aanstaande vrijdag in de winkel ligt. Maar ik wil hier wel kwijt op wie ik gestemd heb. Dit schreef ik in mijn jury-rapport mbt. tot beste dj: 'Danny Howells. Ik was dit jaar echt van plan om met een nieuwe naam te komen, maar tja, dan gebeurt er het een en ander met Howells in de afgelopen twaalf maanden. Hij brengt bijvoorbeeld een geniaal mix-album uit (Global Underground Miami) en hij laat in 2004/2005 vaker zijn gezicht zien in Nederland dan veel van zijn Engelse muziekbroeders. Om sets te doen, die altijd goed tot zeer goed waren, waarna hij het publiek altijd met een brede grijns naar huis liet gaan. Howells. Het wordt eentonig.' En dit schreef ik mbt. grootste talent: 'Daar hoef ik niet lang over te denken. Een talentsprijs is om iemand die nog net niet op doorbreken staat voor de zekerheid een push te geven. En als iemand dat nu verdient, dan is dat Lil' D. Alle keren dat ik haar hoorde draaien, was er niet met me te converseren in een club. Dan zat ik helemaal in haar trip, die soms kon worden gerangschikt onder avontuurlijke techno en soms gewoon een categorie op zichzelf was: de Lil' D-sound.'

mick boskamp john digweedPS: Wie zitten er eigenlijk allemaal in die vakjury? En Lil' D is de protégee van Welcome To The Future's Gert van Veen, een goede vriend en tevens Release collega van je. Heb je wel tijd gehad dit jaar om ook ander (onbekend) talent te checken?

'De lijst van meer dan 50 vakjuryleden staat afgedrukt in de nieuwe Release. We hebben gekozen voor een zo breed mogelijk scala aan kenners. Dus over die objectiviteit zou ik me geen zorgen maken. Wat Lil' D betreft, ik heb haar vanaf het begin af aan gevolgd en ik heb gezien (en gehoord) hoe ze zich in een waanzinnig korte tijd heeft ontwikkeld tot een dj met een compleet eigen sound. Mijn keuze lag gewoon voor de hand. En ja, ik heb ook ander talent gecheckt. Maar mijn voorkeur ging toch uit naar Lil' D.'

PS: Wat vind je van de kritiek op (de objectiviteit) van de Release Dance Awards? (zoals o.a. het verslag op phono.nl en het artikel/de stelling op love2party.nl)?

'Wat je ook doet, je doet het nooit goed, dus verdedigen heeft geen zin. Verloren energie.'

PS: Maar waarom is de (meer objectief klinkende) naam Dutch DJ Awards veranderd in de naam Release Dance Awards, een naam die voor ID&T door reclameburo Fresh Milk in het leven is geroepen? Je wil toch juist zo objectief mogelijk zijn en overkomen naar het publiek?

'Even een wedervraag: is er iemand die de objectiviteit van de DJ top 100 in twijfel trekt? Die verkiezing wordt geïnitieerd door het Engelse blad DJ Mag. En naar mijn weten kun je daar alleen maar op hun site stemmen en de Release Dance Awards werd mogelijk gemaakt door de steun van zo'n 45 sites, waaronder Partyscene.'

PS: Je gooit zo wel 2 jaar aan naamsbekendheid weg.

'RELEASE is nu een zelfstandig magazine en het evenement wordt dan ook geheel vanuit het magazine georganiseerd. Het is logisch dat binnen deze onafhankelijke verkiezing de naam RELEASE eraan toe is gevoegd. Daarnaast hebben we in alle communicatie ook verwezen naar het gegeven dat het voorheen de Dutch DJ Awards heette. Daarover is naar mijn weten dan ook geen verwarring ontstaan.'

PS: Release Magazine is nu inderdaad los van ID&T, hier is echter weinig ruchtbaarheid aan besteed. Wat is er precies gebeurd en waarom?

'Heel in het kort: ID&T wilde zich meer gaan richten op feesten geven. Om je daar goed op te kunnen focussen, zou dat betekenen dat andere takken in het bedrijf zouden worden verwaarloosd. En dat wilde ID&T niet, want het blad was tenslotte wel hun kindje. Dus werd het voor Release tijd om op eigen benen te staan. Ouders opgelucht en kindje blij.'

PS: Duidelijk. Maar waarom is dit niet bekend gemaakt bij het publiek?

'Omdat het blad in wezen niet veranderd is, dus wat heb je dan te melden?'

mick boskamp danny howellsPS: Wat vind je van de huidige uitgaanscene in Nederland?

'De huidige uitgaanscene is prima als ik het op mezelf betrek. Ik houd van naar muziek luisteren in clubs en van ouwehoeren op z'n tijd. Ik ben niet zo danser. Maar als je graag danst, dan is het wat minder tegenwoordig. Want het is wel lekker om op een dansvloer met z'n allen uit je dak te gaan en niet met een klein groepje of nog erger: alleen. Er wordt niet meer zo uitbundig gefeest. Aan de andere kant wordt er wel heftiger geflirt. En dat
heeft ook wel wat. Deze tijd doet me een beetje denken aan de periode dat ik in '85 in de Richter kwam.'

PS: Ga je zelf nog wel eens uit de laatste tijd en zo ja waarheen?

'Op dit moment in mijn leven is uitgaan de rit die Mel (zijn vriendin, -red.) en ik van ons huidige appartement in Amsterdam door het Amsterdamse Bos naar ons nieuwe huis in Aalsmeer maken, waar nog van alles moet gebeuren voordat we gaan verhuizen.'

PS: En waar luister je nu veel naar?

'Naar ambientmuziek van Brian Eno. Heb ik even nodig in alle drukte. Over een tijdje, bijvoorbeeld na de verhuizing, gooi ik er wel weer een beatje in.'

PS: Over beats gesproken, hoe is het met je vriend Danny Howells?

'Ik heb groot nieuws, maar daar ga ik niks over zeggen, want dat is privé. Hij verkondigt het zelf wel. Of niet.'

PS: Tenslotte. Zullen er ooit nog nieuwe columns van je hand verschijnen?

'Ik weet het niet. Ik weet het pas zeker als die opvolger van me, waar naarstig naar wordt gezocht, me uit mijn sokken blaast met zijn stukjes. Dan ben ik er pas echt klaar mee.'

PS: Okay. Ontvang je nog wel eens stukjes van potentiële opvolgers op de redactie dan?

'Ik ontvang heel veel stukjes, en goeie ook, maar elke dag een column schrijven vereist veel discipline, creativiteit en staying power.'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws