PS Interview: A Guy Called Gerald

Partyscene Redactie | 12 januari 2005
headlines


Tekst: Jessica Numann

Je laatste performance was in Sydney. Ik heb gelezen dat je regelmatig in clubs draait. Zijn er bepaalde plekken waar je graag optreedt?
“Het oud en nieuw feest waar ik heb gedraaid heette '2005 Leagues Under The Sea' in Club Slip Inn, geweldig! Eigenlijk maakt het me niet uit waar ik optreed, als er maar een goed soundsysteem is! Dat is voor mij het allerbelangrijkste. De locatie en de grootte van het publiek maken me niet zoveel uit, een gig is een gig!”

Wat vind je van de muziek die dj’s tegenwoordig draaien en maken?
“Ik vind dat stijlen veel te veel in hokjes worden geduwd. Veel dj´s focussen zich op één genre. Het gaat om de melodie en de groove van muziek, het soort is niet van belang. De sound moet jou aanspreken.
Daarbij heerst er tegenwoordig een 'electronic fetish' onder dj´s! Vroeger waren er gewoon twee soorten stijlen: acid en deep house. Nu is het allemaal zo ingewikkeld! Wanneer ik op zoek ben naar muziek, moet ik altijd met zo veel extra informatie rekening houden, ik kan het net zo goed zelf gaan producen, haha!
Zelf heb ik geen voorkeur voor een bepaalde stijl. Je moet gewoon gebruiken wat je kunt en waar je verstand van hebt. Op die manier kun je iets unieks ontwikkelen! Als je jezelf tot een categorie beperkt kun je niet alles uit de kast halen.”

Zijn er ook genres die je nooit zal gebruiken?
“Ik weet het niet. Ik ben eigenlijk niet zo goed op de hoogte van alle recente dancesoorten. Ik hoorde laatst de termen 'grind' en 'clickhop'…wat moet ik me daarbij voorstellen? Er worden meer nieuwe namen bedacht dan genres! Dj's hebben trouwens ook altijd van die bizarre namen, hoe gekker hoe beter! Ik heet gewoon Gerald, ik hou het simpel en des te meer val ik op!”

Je hebt vroeger ook in live-acts gezeten. Wat heeft je doen besluiten solo te gaan?
“Dat kwam na techno-act 808 State, waar ik bij zat. Ik merkte gewoon dat je het best alleen kan werken. Je hoeft je dan niet op anderen te focussen en je hoeft geen rekening te houden met andermans mening. Nee, dit bevalt me veel beter. Ik wil voor altijd solo blijven!”

Kun je iets vertellen over je laatste album 'To All Things What They Need'?
“Just going with the flow!"Het album heeft verschillende stijlen, elke track is weer anders. De boodschap die ik met mijn album probeer over te brengen is dat je een eigen plekje moet vinden in deze tijden en dat kan met mijn album: everything's here!
Het heeft ervoor gezorgd dat ik mezelf een individu kon laten zijn. Ik woonde in New York, het was een chaotische tijd ten toen kwam het idee voor deze cd ineens in me op.”

Is er een album dat je moeilijk vond om te maken?
“Ja, Automanikk was behoorlijk zwaar om te doen. Dat kwam omdat ik in die tijd het werken in een studio nog niet helemaal onder de knie had. Ik werkte met het systeem van iemand anders. Het is erg lastig om een uniek album te maken terwijl je tegelijkertijd in een leerproces zit.”

Wat doe je liever: muziek opnemen of draaien?
“Op dit moment denk ik toch deejayen, maar eigenlijk vind ik het allebei super. Ik combineer het één ook met het ander: wat ik achter de draaitafels verzin, gebruik ik later in de studio!”

Ben je bekend met de Nederlandse dancescene?
“Eh, nee eigenlijk niet! Ik ken geen Nderlandse dj's. Op dit moment ben ik Europa langzaam aan het verkennen. Je zit dan een beetje op een muzikaal eiland, je stort je daar volledig op. Ik ben nog niet aan Nederland toegekomen, maar dat gaat zeker nog wel gebeuren! Als ik ergens kom, vraag ik aan de locals waar ik moet zijn voor de goeie muziek. Nieuw-Zeeland, Engeland en Duitsland bijvoorbeeld hebben geweldige sounds! Erg inspirerend!”

Tot slot: wat denk jij dat we in de toekomst van de dance scene kunnen verwachten? Komen er nog nieuwe stijlen of comebacks?
“Ik denk dat in de toekomst al die verschillende stijlen minder belangrijk gaan worden. Zoals ik al eerder zei, het is de muziek die telt! Er komt gewoon een soort soep van stijlen, waardoor er maar twee soorten overblijven: drum en house.
Wat ik ook altijd cool vind, is oude nummers die opnieuw worden gemixt zoals Madonna en Donna Summer. Je moet natuurlijk wel goed uitkijken dat je niet wordt aangeklaagd. Het is tegenwoordig heel makkelijk om oude sounds helemaal opnieuw uit te brengen, maar ik word altijd een beetje gefrustreerd als er dan niet uit wordt gehaald wat erin zit. Ik denk dan: 'ah nee je had het zo en zo kunnen doen, waarom doe je dat niet?'
Maar voorlopig maak ik me nergens druk om en blijf ik nog even chillen in Sydney!”

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws