Weekend Preview: New Forms @ Theater Aan Het Spui

Partyscene Redactie | 6 juli 2001

Tijdens festival, dat voor de tweede keer wordt georganiseerd, worden muziek, performances en multi-media met elkaar gecombineerd. Uitgangspunt is de stelling dat de digitale revolutie de grenzen tussen wetenschap, kunst en commerciële toepassingen heeft doen vervagen.
Op vrijdag zijn dj-sets te horen van Lady Aïda en het Engelse duo Decoder & Technical Itch. Beide heren zijn afkomstig uit Bristol, de stad waar ook de vernieuwende muziek van Massive Attack en Roni Size vandaan komt. Decoder is de pseudoniem van Darren Beale. Hij is ondermeer verantwoordelijk voor het succes van Kosheen en was betrokken bij Peshay’s album ‘Miles From Home’. Verder bracht hij releases uit op Tech Itch en Breakbeat Culture. Marc Caro werkte mee aan de Decoder-projecten, maar bracht ook zelf materiaal uit onder de naam Technical Itch. Samen coveren ze het hele spectrum van drum&bass, van jazzy tot stevig. Verder zal niet alleen het Nederlandse Funckarma, maar ook de Engelsman Matthew Herbert een concert verzorgen. Hij ziet de sampler als het belangrijkste instrument uit de muziekgeschiedenis.
In de nieuwe editie van BG, die volgende week in de winkel ligt, staat een interview met de excentrieke producer. Opvallend die avond is de ‘sociale porno opera’ van de Fransman Costes. In eigen land werd de controversiële kunstenaar onlangs veroordeeld wegens ‘aanzet tot racisme en oproep tot geweld’. Zijn ‘Vomito Negro’ verhaalt over het lot der mensheid.
Op zaterdag staat er een ondermeer een dj-set van de Hagenees I-f gepland, die internationaal doorbrak met het geweldige electrotrack ‘Space Invaders Are Smoking Grass’. Daarnaast zijn er optredens van de getalenteerde Fin Vladislav Delay en de Amerikaan Kid 606. Opmerkelijk is het poppenconcert van de Puppet Mastaz, de eerste speelgoed-hiphopgroep uit de geschiedenis.

New Forms: Theater Aan het Spui, Spui 187, Den Haag.
Entree: f 25 per avond
Reserveren: 070 – 360 18 38/ of via mail.