Interview: De wereld van de vj, een gesprek met KOYN

Peter Güldenpfennig | 2 januari 2014
interviews


In principe is het visuele aspect altijd al belangrijk geweest bij muziek. Zo werd in 1725 al een kleuren-klavecimbel ontworpen door de Fransman Louis Bertrand Castel waarbij door middel van gekleurd glas en licht de muziek ondersteund werd door een (karige) lichtshow.

Door de eeuwen heen is dit idee eigenlijk nooit meer weggegaan. In de jaren '60 van de vorige eeuw bijvoorbeeld, voorzagen veel bands hun liveoptredens van visuele effecten. Binnen geen enkele soort muziek staat het visuele aspect volledig gelijk aan de muziek als binnen de elektronische muziek. Deze muziek, in combinatie met de steeds goedkoper wordende apparatuur waardoor ook allerlei visuele trucs in de clubs mogelijk werden, gaf een podium aan nieuwe kunstenaars.

Ocular Difference

Tijdens de opkomst van de clubcultuur eind jaren '80 en begin jaren '90 van de vorige eeuw werd de vj, of visual jockey, ineens net zo'n vast aspect van een goede clubavond. Net als een dj gaan zij in de weer met visuals en video om zo in te spelen op de sfeer in een club.

'Wat een VJ doet is in feite hetzelfde als de dj, alleen dan met software en visuals in plaats van met muziek. Zo zorg ik er eigenlijk voor dat mensen muziek op hun netvlies krijgen', aldus Kees van Duyn, wiens artiestennaam KOYN luidt. Samen met collega-vj Ron vormt hij Ocular Difference.

'We hebben een vaste club dj's waar we vaak voor vj'en, maar eigenlijk staan we vooral op vaste avonden. Wel zijn we nu bezig om te kijken of we resident kunnen worden voor een aantal dj's, dat als zij ergens staan wij er standaard bij kunnen staan als vj.'

Vj worden

Maar hoe rol je in vredesnaam het vj-vak in? Kees: 'Wel, op het moment studeer ik audio-visuele vormgeving op de Willem de Kooning-academie in Rotterdam. Voor een open dag moest ik iets plannen voor in de welkomsthal. Toen heb ik twee vj's geregeld. Wat zij allemaal deden vond ik echt enorm interessant en toen wist ik zeker dat ik dat ook wilde doen. Toentertijd werkte ik ook in een kroeg in Noordwijk en op een avond draaide daar enkele drum 'n bass-dj's. Één daarvan vj-de ook en daar raakte ik mee aan de praat. Vervolgens ben ik een avond bij hem langs geweest om te kijken wat we samen konden doen. Nu is het zeven maanden later en vj ik zelf. Inmiddels hebben we in Paradiso in Amsterdam gestaan, in Keulen hebben we voor een vriend ge-vj't en ook in het Paard van Troje kun je ons vaak aan het werk zien.'

Personalia

KOYNArtiesten naam: KOYN
Naam: Kees van Duyn
Woonplaats: Katwijk aan Zee
Leeftijd: 22
Heb je een relatie: Nee
Heb je kinderen: Nee
Hoe ziet een gemiddelde dag van jou eruit: 'Op een dag als vandaag sta ik redelijk laat op, maak ontbijt voor mijzelf en ga achter mijn computer zitten. Meestal check ik eerst mijn mail of er feedback is gekomen van projecten waar ik nu mee bezig ben. Als ik daarmee klaar ben ga ik meestal gelijk achter Cinema 4D zitten om modellen te maken voor een promofilm waar ik nu mee bezig ben (ook dat doe ik!). Als ik hiermee klaar ben render ik ze uit, terwijl ik met de al uitgerenderde modellen aan de slag ga in After Effects.

Op een dag dat ik moet vj'en ga ik meestal overdag nog een aantal nieuwe visuals maken, je moet het natuurlijk wel vers en nieuw blijven houden. Vervolgens ga ik naar mijn collega, Ron, waarmee ik Ocular Difference vorm en gaan we naar de desbetreffende venue. Daar overleggen we even met techniek wat er qua beamers hangt, het scherm waarop we projecteren enzovoort. Tenslotte maken we een compositie in Resolume, een soort van blauwdruk waarvanaf je werkt, en importeren we nieuwe visuals. Daarna gaan we nog even backstage een drankje doen voordat de avond begint.'

Liverpool

Het gaat inmiddels zo goed, dat Kees in februari voor zes maanden naar Liverpool gaat om daar te vj'en voor een van de grootste drum 'n bass-labels ter wereld, Viper Recordings. 'Dat was wel bizar, ik zocht namelijk een stageplek en ik had ook echt een soort van droom om daar stage te lopen en daar ook een tijdje te wonen. Dus toen heb ik een mailtje gestuurd met mijn showreel erbij. In no time had ik een mailtje terug dat ze met me wilde Skypen, en zo is het balletje gaan rollen.'

Verder dan vj'en

'De rest van mij leven wil ik graag blijven vj'en, maar mijn droom is echt om een compleet nieuwe visuele manier verzinnen voor hoe mensen muziek ervaren, het groter maken als het ware', vertelt Kees als we vragen of dit iets is wat hij de rest van zijn leven wil blijven doen. 'Kijk, ik kom nu op heel veel feesten en daar lijkt de muziek vaak naast de visuals te bestaan. Mijn ultieme droom is een feest zo organiseren dat alles op elkaar is afgestemd: de muziek, de visuals, de lichten, de lasers, de mc, dat alles in dienst staat van de totaalervaring. Een beetje zoals Intense, de show van Armin van Buuren'.
Die show wordt gemaakt door Eyesupply, een bedrijf dat sinds 2010 de visuals voor Armin van Buuren verzorgt. 'Die regisseren alles, maar gebruiken tegelijkertijd ook heel veel improvisatie. Ze verzorgen en ondersteunen het bombastische gevoel van de muziek, maar staan wel in dienst van de totaalervaring.'

5 tips aan aspirant vj's

  1. Zorg voor je eigen content; ga nooit stocks gebruiken en als je ze gebruikt, bewerk ze dan stevig. Onderscheid jezelf en maak jezelf origineel.
  2. Groei mee met het feest. Natuurlijk kun je niet gelijk op Mysteryland of in Paradiso staan. Doe zo goed mogelijk je best en als het feest groter wordt zullen zij jou zeker niet vergeten.
  3. Durf hard te zijn. Vj's zijn daarin net als tekenaars; mensen geloven vaak niet hoeveel werk erachter zit en dat dit ook werk is. Bepaal een fee en mensen zullen je serieuzer nemen.
  4. Vj'en is een doorgroeibusiness. Vj's komen op feesten en gaan als ze een beter aanbod krijgen of doorgroeien. Hou dus alles in de gaten, ook als ze al vj's hebben.
  5. Hou het dynamisch en LIVE. Het mooiste aan vj zijn is, is dat je live je visuals kan aanpassen op de sfeer. Ga niet zomaar een filmpje aanzetten wat je van Youtube gejat hebt; ga mixen, hou het fris voor jezelf. Dan merk je dat je het zelf ook leuker gaat vinden

De vj in de spotlight

Heb je als hardwerkende vj, die toch ook creatief bijdraagt aan een show, nu nooit het gevoel ook eens de spotlight te verdienen? Kees: 'Eerlijk gezegd interesseert dat me helemaal niets. Vj's zullen in ieder geval nooit bn'ers worden. Als vj ben je bekend bij iedereen die achter de schermen werken: de promoters, de dj's enzovoort. En op een feest ook, dan sta je als dj toch altijd ergens achteraan, en dat vind ik helemaal niet erg. Zolang de juiste mensen me maar weten te vinden. Visuals staan ook nooit centraal op een feest, en eigenlijk ook de muziek niet. Het zijn de mensen die naar het feest gaan die centraal staan. Visuals dragen enkel bij aan de vreugde van de mensen. Dat neemt trouwens niet weg dat ik echt superblij ben als iemand me complimenten geeft voor de visuals, dan kan mijn avond niet meer stuk! In ieder geval, voor de populariteit hoef je het niet te doen.'

Samenwerken

Naast het verzorgen van visuals op feesten is er veel meer mogelijk. Zo gaat Kees voor zijn eindopdracht op school samenwerken met een muzikant, waarbij hij uiteraard het visuele aspect verzorgt, ondersteund door muziek. De muziek en de visuals komen in wisselwerking tot stand, waarbij de muziek geïnspireerd is door de visuals en vice versa. 'Dan heb je een 'ongoing process' van inspiratie. Daar is wel een soort klik voor nodig. Dit is een ervaring waarbij het neerkomt op smaak. Als een muzikant mijn stijl niet leuk vindt, dan kun je zoiets niet doen. Dat is anders dan de visuals doen bij een dj, waarbij je veel meer vrijheid hebt om te doen wat je doet en je sowieso je ei wel kwijt kunt. Dat neemt niet weg dat ik zeker wel goed kan samenwerken met dj's. Als zij bepaalde visuals willen dan moet je daaraan voldoen en dat is niet erg. Ik zie het juist als een uitdaging om goede visuals te maken voor dj's om hun visie tijdens het draaien te complementeren.'

Professioneel

Wanneer ben je begonnen: 'Met motion graphics ben ik iets meer dan een jaartje bezig. Vj'en is daar sinds april het grootste deel van.
Beste Feest / club om te vj'en: Ik ben resident op Champion Sound vs. Kaputt!, een dubstep en drum 'n bass feest in Den Haag. De sfeer is hier altijd fantastisch en de meeste mensen die aanwezig zijn ben ik inmiddels bevriend mee geraakt. Het Paard van Troje is ook een fantastische venue.'
Favoriete muziek om van visuals te voorzien: Drum 'n bass. De snelheid die in de muziek zit, de climax en de kleine details (synths en snares) die in de muziek zitten lenen zich voor een goed tempo qua visuals. Zowel de zachte variant, liquid, als de hardere varianten, neuro en crossbreed zorgen altijd voor een goede avond!'
Wie is je favoriete collega: Mijn vaste collega, Ron. Ik vorm met hem Ocular Difference (een vj-duo) en daarmee nestelen we ons snel in verschillende organisaties met verschillende feesten. Hij heeft me hier naar binnen geloodst, dus zonder hem was ik nooit nu vj geweest.'
Favoriete apparatuur om visuals mee te maken: Onze oude vertrouwde laptop en een klein mengpaneel voor de effecten. Ik wil nog een launchcontroller kopen om visuals makkelijker en sneller uit te gaan zenden en te mixen, alleen dit is nog een duur grapje.'
Software tips: Resolume! Fantastisch programma. De manier waarop je visuals met elkaar kan mixen en live-effecten kan toevoegen werkt heel tof. De nieuwe editie kan ook SMPTE input lezen (SMPTE is een soort van piepje die in elke audiotrack zit. Armin van Buuren bijvoorbeeld zendt SMPTE uit naast zijn muziek. Dit pikt Resolume op en kan zo lezen hoever een track is, om de visuals perfect te synchroniseren. Knap staaltje techniek!) dus dat maakt het allemaal next-level!'
Wat kunnen van jou we verwachten in de komende maanden: 'Belachelijk veel! Volgend jaar heb ik nog twee gigs waar ik moet vj'en en daarna is het exit Nederland voor mij; ik sta op het punt om een half jaar in Liverpool te gaan werken als visual artist bij Viper Recordings, een van de meest vooraanstaande drum 'n bass-labels in de wereld. Hier ga ik onder andere visuals maken voor de artiesten en deze natuurlijk live operaten!
Noem een of meerdere aanstormende talenten waar we op zouden moeten letten: 'Qua dj's? Ik ken niet zo superveel vj's haha. Drum 'n bass wordt steeds populairder en drukt steeds meer naar de voorgrond. Aanstormende talenten hier zijn Six Blade, die net een ep gedropt hebben. Lifecycle is ook een talent! Inmiddels heeft hij op festivals als Mysteryland gestaan. Hij maakt hele fijne dubstep met een hele originele twist; niet het standaard wobwobwob-werk, maar heel melodieus. Heeft net ook een EP uitgebracht die hij gratis beschikbaar heeft gesteld. Ook NCT moet men zeker op letten, dit Leidse duo maakt hele fijne liquid en nestelt zich nu in het Liquicity label; welk voortgevloeid is uit een Youtube-kanaal.
Heb je zelf nog punten waarop jouw skills kunnen verbeteren? 'Ik wil heel graag timecode en dergelijke onder de knie krijgen (is dat SMPTE signaal waar ik het hierboven over heb) om geregisseerde sets perfect te maken. Graag wil ik ook zo'n geregisseerde en vooropgebouwde show bouwen met visuals als centraal punt, natuurlijk wel samen met muziek. Qua content gaat het heel snel, maar ik wil graag nog beter worden in Cinema 4D.'

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws