Above & Beyond: 'We worden keer op keer met veel positieve energie ontvangen'

Lucas Boon | 6 februari 2015
interviews


De mannen van Above & Beyond hebben het al te druk met draaien en produceren en zijn niet vaak te vinden op Nederlandse bodem. Vlak voor hun optreden in Amsterdamse Paradiso spraken we Paavo Siljamäki en Tony McGuinness over hun muzikale drive en grootste nachtmerries.

Warm onthaal in Europa

Paradiso heeft tien jaar moeten wachten op de terugkomst van de trance guru’s Above & Beyond. Tony: ‘Dit is de tweede keer dat wij in Paradiso staan. Laatste keer draaiden wij nog met vinyl-platen. Dat is meer dan tien jaar geleden.’ Paavo: ‘We brengen veel tijd door in Azië en Amerika, maar volgens mij staan wij niet vaak genoeg in Europa. Wij draaien graag in verschillende Europese steden en worden keer op keer met veel positieve energie en enthousiasme ontvangen.’

Ter illustratie vertelden de dj’s over hun show in de Antwerpse club Trix, waar ze de dag voor Amsterdam hebben gestaan. Tony: ‘Oude platen, nieuwe platen, het leek alsof het publiek werkelijk alle woorden kende. Toen wij weggingen, begon de hele club ineens ‘Sun & Moon’ a capella te zingen. Zo iets hebben wij nog nooit meegemaakt. Het was waarschijnlijk onze grootste meezing-show ooit.’

Tijdens de Europese tour besteden Above & Beyond veel aandacht aan hun nieuw album We Are All We Need, die de muzikanten halverwege januari hebben uitgebracht. Paavo: ‘Sommige platen van dit album zijn al wereldwijd bekend, zoals ‘Sticky Fingers’ of ‘Blue Sky Action’. We draaien clubversies daarvan, maar proberen ook wat langzamere nummers zoals ‘Peace of Mind’, ‘Little Something’ en ‘Save Me’ in onze sets te integreren.’

Grootste nachtmerries

Niet ieder optreden zit Above & Beyond even mee. ‘Alles wat er mis kan gaan tijdens een show hebben we al meegemaakt’, aldus Paavo. ‘Vijf jaar geleden in Paraguay viel ineens de stroom uit tijdens onze set. Licht, geluid, airco, niets deed het meer en dat twintig minuten lang. Gelukkig begon het publiek voetballiedjes te zingen en werden de fans alleen maar enthousiaster toen de stroom er weer was.’

Achteraf is het makkelijk praten, maar op het moment zelf laten deze voorvallen Tony en Paavo niet in de koude kleren zitten. Ook zij maken zich zorgen over onverwachte situaties. Tony: ‘Ik heb een klein koffertje vol sd-kaarten. Het ratelt helemaal, zo veel kaarten zitten daarin. Ik vind het best eng om dit koffertje kwijt te raken of om voor te stellen dat een sd-kaart niet werkt of leeg is terwijl ik op het podium sta. Het is me nog nooit gebeurd, maar ik heb hier wel eens nachtmerries over.’

AboveBeyond

Paavo: ‘Ik droom wel eens dat ik onvoorbereid op het podium sta. Dit komt door mijn ervaring op EDC in Los Angeles in 2010. We kwamen een paar uur voor onze set aan en stonden op het vip-deck te kijken hoe tachtigduizend man helemaal los ging tijdens de sets van onze muzikale collega’s. Toen dacht ik ineens: stel je voor dat de cd’s die ik net in mijn hotelkamer heb gebrand helemaal niet werken? Heb ik überhaupt wel gecheckt of ze werken? Uiteindelijk kun je beter niet bang zijn voor dingen die zouden kunnen gebeuren en waarschijnlijk toch nooit gebeuren. Maar dat is makkelijk praten.’

Van alle markten thuis

Als techniek Above & Beyond in de steek laat, kunnen ze nog altijd een akoestisch optreden verzorgen. Tony: ‘Dit is wel heel anders dan draaien. Het verantwoordelijkheidsniveau is ook anders. Tijdens een dj-set heb je een sd–kaart waar als het goed is alles op staat. Je optreden gaat min of meer vanzelf. Als je met een band van vijftien man op het podium bent en je stopt met spelen, dan gebeurt er helemaal niets meer.’

In de praktijk genieten Tony en Paavo van beide genres. Tony: ‘De laatste tijd doen wij veel dj-performances. Wat meer akoestische optredens erbij zou fijn zijn, maar ik zou niet tussen die twee willen kiezen. Dat zijn twee totaal verschillende ervaringen en manieren van werken. Ze houden verschillende delen van je hersenen bezig. Een club-set lijkt op een rollercoaster: donker, licht, hard, zacht. Het draait om de afwisseling: dans, energie en het gevoel van verbondenheid bij het publiek. Je muziek is dan een onderdeel van de totale beleving. Een akoestisch optreden draait juist vooral om muziek. Er ontstaat een bijzondere connectie met je fans en het voelt heel intiem aan, al sta je voor zesduizend man.’

Internationale mengelmoes

Inmiddels hebben Above & Beyond toegewijde fans over de hele wereld. Tony: ‘Ik vind het heel bijzonder dat onze fans heel wat afreizen voor onze shows. Toen wij in oktober op Madison Square Garden stonden, waren er mensen uit Australië, Canada, Argentinië, Brazilië, Engeland, Frankrijk, Spanje en ga zo maar door. Ook in Antwerpen was het publiek internationaal’.

Toch worden artiesten overal verschillend ontvangen. Tony: ‘Noord-Amerika heeft het meest enthousiaste publiek. Het is voor Amerikanen nu eenmaal makkelijker om hun vreugde en geluk volop te uiten en dat zie je terug als je daar op het podium staat. Mensen in Scandinavische landen en Engeland zijn iets meer terughoudend, maar net zo gepassioneerd over onze muziek. Door deze afwisseling blijft het keer op keer bijzonder om in alle hoekjes van de wereld te mogen performen.’

Waar ze ook staan, overal zien Above & Beyond één ding terug: de connectie van mensen met muziek. Paavo: ‘In de moderne wereld horen wij niets anders op het nieuws dan hoe verschillend wij en onze overtuigingen zijn. Toch zie ik tijdens onze shows steeds dezelfde manier waarop mensen muziek ervaren en gebruiken. Dat maakt de muziek zo bijzonder: het laat zien dat wij allemaal in onze basis dezelfde zijn. Tegelijkertijd vind ik het heel indrukwekkend om te zien hoeveel verschillende betekenissen één plaat voor meerdere mensen kan hebben.’

Spanning is noodzakelijk

De heren van Above & Beyond brengen hun muziek graag dichtbij hun fans. Dat resulteert in een druk tour-schema. Voor dit jaar zijn er meer dan 150 shows gepland. Tony: ‘Naast onze Europese tournee gaan wij dit jaar nog met een bus-tour door Amerika. Met twee bussen en één vrachtwagen vol uitrusting is dit onze grootste onderneming ooit. Tijdens zo’n bus-tour kun je onderweg naast de grote shows in grote steden ook in kleine stadjes optreden. Dat vind ik zelf ontzettend leuk.’

Om werk en privé te kunnen combineren is strak time-management van groot belang. Ook dat is bij  Above & Beyond goed geregeld. Paavo: ‘Gelukkig zijn wij een team en kunnen we elkaar afwisselen. Terwijl twee van ons on tour zijn kan de derde van het echte leven en de studiotijd genieten.’ Tony: ‘Tijdens onze tournees doen we nieuwe ideeën en inspiratie op, maar we werken veel met zang en melodieën en hebben echt studiotijd nodig.’ Paavo: ‘De afwisseling van tournees met het echte leven is heel belangrijk. Het is altijd fijn om naar huis te gaan, maar het is ook heel fijn om na een paar weken weer op het podium te mogen staan. Ik voel me dan keer op keer iets meer nerveus, maar dat is ook goed: een beetje spanning moet je als artiest altijd blijven voelen.’

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws